Samhälle
Gränspendlarna har sagt sitt om ny lösning för ID-kontrollen på Kastrup
71 procent av tågpendlarna över Öresundsbron föredrar att perrongen på Kastrup delas på längden och att ID-kontrollen görs vid tågets dörrar. Det visar den enkätundersökning som Pendlerklubben Kystbanen har gjort i sin Facebookgrupp BroenLive. Lösningen innebär att resenärerna kan stanna på perrongen och slipper att gå upp i terminalen som tidigare.
ID-kontrollen på tågstationen vid Köpenhamns flygplats Kastrup ska förändras. Skånetrafiken och DSB har under november testat tre olika modeller för hur den kan utformas framöver. Pendlerklubben Kystbanan har genom en enkät i sin Facebookgrupp BroenLive hjälpt till att utvärdera de tre olika modellerna och nu är resultatet färdigt. Pendlerklubben rekommenderar Transportministeriet att välja modell två, alternativt modell tre.
Modell två innebär att perrongen delas på längden och att alla stiger av tåget, men stannar på perrongen. ID-kontrollerna görs vid samtliga dörrar in i tåget och resenärerna behöver därmed inte gå upp i terminalen. Detta alternativ har fått 71 procent av de 262 svar som inkommit. Modell tre innebär att perrongen delas på mitten och att tåget stannar i den bakre delen av perrongen där passagerarna kliver av. Passagerarna går igenom en ID-kontroll på mitten av perrongen och går sedan vidare till tåget som kört fram till den främre delen av perrongen där passagerarna stiger på igen. Den lösningen föredrar 28 procent av pendlarna som svarat på enkäten. Endast en procent har föredragit modell ett som innebär att perrongen delas på längden och att alla resenärerna går upp i terminalen via den bakre uppgången och sedan ner igen via den främre nedgången.
Pendlerklubbens talesperson Michael Randropp har tidigare uttalat att DSB har lovat att vidareförmedla pendlarnas bedömning till det danska Transportministeriet när de under december ska lämna sin utvärdering och rekommendation om vilken metod som bör väljas. ID-kontrollerna på Kastrup av tågresenärer på väg mot Sverige har inneburit att tågtrafiken under rusningstid har halverats från tiominutersdrift till tjugominutersdrift och att försenade tåg från Sverige har fått köra förbi Kastrup. Förhoppningen är att en förändrad ID-kontroll gör det möjligt att återuppta tiominuterstrafiken över Öresundsbron. I november togs beslutet att ID-kontrollerna mellan Danmark och Sverige förlängs i tre månader. (News Øresund)
Läs mer: DSB lyssnar på gränspendlarna när id-kontrollen på Kastrup ska förenklas
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna
-
Samhälle11 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år