Danmark
Genombrott för Metrobygget i Köpenhamn

Genombrottet för Metrotunneln vid huvudbangården i Köpenhamn gjordes inför ett stort medieuppbåd med Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen, transportminister Magnus Heunice och statsminister Helle Thorning Schmidt som huvudpersoner. Foto: Metroselskabet – Marie Hald
I torsdags bröt tunnelborrmaskinerna Eva och Minerva igenom väggen mot Köpenhamns huvudbangård. När den nya Metrocityringen är klar väntas antalet passagerare som passerar huvudbangården öka från 40 till 88 miljoner årligen.
Metrostationen på huvudbangården kommer att underlätta tågresandet ut till övriga Danmark. När nya Metrocityringen öppnar 2019 väntas 90 000 metropassagerare passera den nya stationen vilket ökar den totala dagliga resandeströmmen på huvudbangården till 285 000 passagerare som rör sig med tåg, S-tåg, buss och metro. (News Øresund)
-
Samhälle12 månader sedanSydsvenskan: ”Öresundsbron dyrast i världen att köra över”
-
Samhälle12 månader sedanDe nya Öresundstågen: ökad kapacitet, kortare restid och möjlighet till nya regionala linjer till Ystad, Älmhult och Kristianstad
-
Danmark10 månader sedanEnergiö Bornholm på väg mot att förverkligas – avtal mellan Danmark och Tyskland väntas bli klart innan årsskiftet
-
Danmark10 månader sedanTyska järnvägsanslutningen till kommande Fehmarn Bält-tunneln minst tre år försenad
-
Infrastruktur12 månader sedanKris för utbyggnaden av Stockholms tunnelbana – fyra miljarder saknas
-
Samhälle11 månader sedanReserekord när Öresundstågen växt från Köpenhamn-Malmöpendel till att omfatta hela södra Sverige – siktar på 250-procentig ökning till 2050
-
Arbetsmarknad12 månader sedanNytt stort projekt om ungas Öresundspendling får stöd av EU-programmet Interreg ÖKS
-
Danska valet 20264 månader sedanDanmark går till val den 24 mars
