Arbetsmarknad
Från SAS till Copenhagen Medical: ”Jag förbereder mig för ett annat liv”

Tre frågor till…
Elena Stanisic är en Öresundspendlare som är bosatt i Skåne och som förra året fick välja mellan att bli uppsagd från jobbet som flygvärdinna eller ta tjänstledighet under två år i samband med att SAS Danmark förra våren varslade 1 700 anställda om uppsägning. Hon valde att ta tjänstledighet och som utbildad undersköterska har kunnat arbeta med covid-19-provtagning av personer på olika teststationer, nu som anställd på företaget Copenhagen Medical. Hon hoppas kunna återvända till flygbranschen men är skeptisk till om resandet hinner återhämta sig innan tjänstledigheten är slut.
Kan du beskriva omställningen under 2020, från att ha jobbat inom en reseindustri med tusentals resenärer dagligen, till att nu jobba med att provta personer för covid-19?
– Från mars till och med juni så var vi permitterade. I slutet av mars fick vi besked om att risken var att 5 000 anställda måste sägas upp inom hela SAS-koncernen. Senare meddelade facket och a-kassan i Danmark att vi istället för att bli sparkade skulle kunna få möjligheten att ta tjänstledigt med a-kassa. Så den 1 juli fick cirka 700 personer av oss på SAS ett brev där det stod att vi fick välja mellan att få sparken eller att ta tjänstledigt i upp till två år. Under tiden sökte jag en massa andra jobb. Vi fick några extra dagar på oss att bestämma oss eftersom det kom in nya uppgifter om att svenskar inte skulle kunna få a-kassa vid tjänstledighet, som de danska anställda. I slutet av juli kom beskedet att vi skulle få a-kassa från Danmark, men flera av de svenska kollegorna hade ändå redan bestämt sig för att säga upp sig. Vi var, tror jag, 562 personer som valde att ta tjänstledigt och resten valde att få sparken, de flesta av dem svenskar. Jag fick sedan ett annat jobb ganska snabbt med att jobba med provtagning för covid. Jag har en utbildning som undersköterska så det gick lätt för mig att få jobbet. I grund och botten skulle jag säga att det är samma sorts jobb. Det handlar om service, om att vara socialt utåtriktad och få folk att känna sig hemma. Det gör man på flyget också.
Hur ser du på framtiden för flygresandet och möjligheten att kunna återgå till jobbet på SAS inom de närmsta två åren?
– Det senaste året har man gått och väntat på att det ska bli bättre. Men nu när man ser hur det går med vaccineringen och att vi speciellt i Skandinavien ligger efter, så tänker jag att det kanske kommer ta längre tid än två år innan det återhämtat sig. I så fall hinner jag få ett brev om uppsägning. Men man hoppas ju alltid. Vi har så pass roligt och trivs med varandra på jobbet. Men tittar man ut i världen så blir man skeptisk till att resandet ska hinna återhämta sig. Så under tiden förbereder jag mig för ett annat liv. Jag läser just nu en kurs på Komvux inom bygg och anläggning för att jag vill söka mig till en utbildning för att bli bygglovshandläggare.
Under tiden som tjänstledig har du fortsatt pendla till Danmark. Hur har du upplevt det senaste året som Öresundspendlare?
– Man har varit lite mer osäker. Innan var det bara att ta sig över bron utan att behöva tänka. Nu tänker man hela tiden på vad som gäller. Till exempel, om jag behöver visa upp ett covid-test eller mitt anställningsbevis? Behöver jag visa det på papper eller räcker det med att visa upp det i telefonen? Man vet ju inte heller hur man kommer att bli bemött vid kontrollen på bron och ifall det har kommit några nya regler de senaste 24 timmarna. Det är inte lika avslappnat. För min del har det också varit svårt att kunna skaffa en överblick eftersom jag inte pendlar till Danmark varje dag. Då har jag tagit hjälp av olika grupper för pendlare på Facebook och frågat rakt ut: ”vad är det som gäller”. Då har jag direkt fått ett svar, säger Elena Stanisic.
(News Øresund – Erik Ottosson)
Läs mer: Dansk myndighet ändrade sig: SAS-anställda i Sverige kan få dansk a-kassa
Läs mer: Region Hovedstaden vill låna varslad SAS-personal till coronatestning
-
Danmark4 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur11 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur10 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden10 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv8 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Danmark12 månader sedan
400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen
-
Samhälle12 månader sedan
Konjunkturen i Öresund: sysselsättningen stiger fortsatt i Danmark och inflationen i Sverige föll mer än väntat
-
Näringsliv8 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet