Connect with us

Näringsliv

Forsea vill investera i nya fartyg mellan Helsingborg och Helsingör

Publicerad

den

Rederiet Forsea som trafikerar linjen Helsingborg-Helsingör vill förlänga avtalet med Helsingborgs hamn och utreder investeringar i nya miljövänliga färjor. Fartyget har redan byggt om två av sina fem färjor till batteridrift. Foto: News Øresund

Rederiet Forsea, tidigare HH-Ferries, vill förlänga avtalet med Helsingborgs hamn och utreder investeringar i flera nya miljövänliga färjor. Det uppger rederiets vd Johan Röstin till Sydsvenskan.

I god tid innan avtalet med Helsingborgs hamn löper ut 2029 vill Forsea förlänga överenskommelsen så att rederiet kan planera för investeringar i nya fartyg, något som beräknas ta fem år från styrelsebeslut tills de nya färjorna kan tas i drift.

Forsea har idag fem fartyg i drift mellan Helsingborg och Helsingör, varav två byggts om för miljövänlig batteridrift. De nya fartyg som rederiet planerar att investera i ska enligt Johan Röstin använda grön teknik – el eller biogas är två aktuella alternativ. Han vill inte uttala sig till Sydsvenskan om när styrelsen väntas fatta beslut eller hur många nya färjor det gäller, bara att varje nytt fartyg väntas kosta “100-tals miljoner kronor”.
– Klart är att vi ska satsa på “grön” teknik, men nu gäller det att göra en noggrann analys och se vilken teknik som är hållbar över tid, ett fartyg ska hålla i minst 30 år. Vi håller för närvarande på att lägga en plan för framtiden som omfattar hela verksamheten. (News Øresund)

 

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Samhälle17 juli, 2019

Skånetrafiken vill skjuta fram ny Metroavgift för svenska tågresenärer till januari 2020

När Metrons cityring invigs i Köpenhamn den 29 september ska det enligt lagen om finansieringen av cityringen införas ett kvalitetstillägg...

Samhälle7 juli, 2019

Region Skånes ordförande vill öppna Öresundsbron för motionslopp under 20-årsjubileet

När Öresundsbron fyller 20 år nästa år borde bron öppna upp för ett nytt motionslopp såsom man gjorde vid invigningen...

Arbetsmarknad7 juli, 2019

124 000 personer flyttade mellan Danmark och Sverige mellan 1861 och 1910

Långt före Öresundsbron fanns det stora migrationsströmmar mellan Sverige och Danmark. Mellan 1861 och 1910 flyttade mer än 124 000...

Infrastruktur7 juli, 2019

200 år sedan första ångbåten började trafikera Malmö – Köpenhamn

För drygt 200 år sedan, Den 23 maj 1819, inleddes den första trafiken med ångfartyg mellan Malmö och Köpenhamn, Då...

Danmark7 juli, 2019

Peab köper finsk konkurrent – blir nummer tre på asfalt i Danmark och störst i Norden

Den skånska byggkoncernen Peab köper finska konkurrenten YIT:s asfalts- och ballastsverksamhet i Norden för tre miljarder kronor. Affären innebär att...

Bostad/fastighet7 juli, 2019

Fler svenska fastighetsköp i Danmark av Niam, Heimstaden och Wihlborgs

Den svenska uppköpsvågen av fastigheter i Danmark fortsätter. Sommaren började med att den svenska fastighetsfonden Niam köper ett bostadsprojekt i...

Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Samhälle6 juli, 2019

Knapp ökning av besökarna i Öresundshuset trots färre seminarier

När den skånska satsningen på Öresundshuset stängde i Visby på fredagen kunde antalet besökare i huset under Almedalsveckan räknas samman...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.