Arbetsmarknad
Flera tv-producenter slutar göra film och serier i Danmark
Ett nytt danskt rättighetsavtal ger skådespelare, fotografer, regissörer och andra produktionsmedarbetare mer betalt om en film eller tv-serie som producerats i Danmark visas många gånger på en streamingtjänst. Som en följd av det har TV2 Play, Netflix och Viasat Group meddelat att de stoppat sin produktion av film och tv-serier i Danmark, eftersom de anser att det blir för dyrt. I stället har de bland annat flyttat produktionerna till Sverige och Norge, skriver Berlingske.
Röster höjs nu för att förhandla om rättighetsavtalet för att branschen i Danmark inte ska drabbas. Men avtalet försvaras av skådespelarnas fackordförande Benjamin Boe Rasmussen, som säger till Politiken att alla måste vänja sig vid den skandinaviska rättighetsmodellen som enligt honom samtidigt gör att kvaliteten blir hög. (News Øresund)
-
Samhälle12 månader sedanSydsvenskan: ”Öresundsbron dyrast i världen att köra över”
-
Samhälle12 månader sedanDe nya Öresundstågen: ökad kapacitet, kortare restid och möjlighet till nya regionala linjer till Ystad, Älmhult och Kristianstad
-
Danmark9 månader sedanEnergiö Bornholm på väg mot att förverkligas – avtal mellan Danmark och Tyskland väntas bli klart innan årsskiftet
-
Danmark10 månader sedanTyska järnvägsanslutningen till kommande Fehmarn Bält-tunneln minst tre år försenad
-
Infrastruktur12 månader sedanKris för utbyggnaden av Stockholms tunnelbana – fyra miljarder saknas
-
Samhälle11 månader sedanReserekord när Öresundstågen växt från Köpenhamn-Malmöpendel till att omfatta hela södra Sverige – siktar på 250-procentig ökning till 2050
-
Arbetsmarknad12 månader sedanNytt stort projekt om ungas Öresundspendling får stöd av EU-programmet Interreg ÖKS
-
Okategoriserade12 månader sedanEnhedslistens partiledare vill städa upp i det danska försvaret
