Infrastruktur
Färre köper pendlarkort för tåg över sundet


Gränskontrollerna gör att resan mellan Köpenhamns huvudbanegård och Malmö Central tar 66 i stället för 34 minuter, enligt Skånetrafikens reseplanerare. Foto: News Øresund – Johan Wessman
Under de två första veckorna i år minskade försäljningen av Jojo-periodkorten Öresund med 3,6 procent jämfört med samma period i fjol. Det meddelar Skånetrafiken, som även förlängt restiden mellan Malmö C och Huvudbangården i Köpenhamn från 34 till 66 minuter i sin reseplanerare.
– Vi är bara två veckor in i januari och det är för tidigt att dra slutsatser om hur resandet utvecklar sig. Vi uppfattar det som att pendlarna just nu testar olika sätt att resa för att finna det som är mest optimalt för var och en. Av kommentarerna som kommer från våra kunder framgår att flera testat bilpooler och bussar, men går tillbaka till Öresundstågen trots allt, säger Camilla Bunke, Skånetrafikens försäljningschef, i en kommentar.
DSB har ännu inte sammanställt någon statistik över årets danska försäljning av pendlarkort över Öresund. (News Øresund)
-
Danmark6 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur12 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danskt trepartsavtal om CO2-avgift för lantbruket klart – visar att 2030-målet för utsläppen nås
-
Infrastruktur12 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Näringsliv9 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Norden11 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv9 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle12 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028