Infrastruktur
Färre köper pendlarkort för tåg över sundet

Gränskontrollerna gör att resan mellan Köpenhamns huvudbanegård och Malmö Central tar 66 i stället för 34 minuter, enligt Skånetrafikens reseplanerare. Foto: News Øresund – Johan Wessman
Under de två första veckorna i år minskade försäljningen av Jojo-periodkorten Öresund med 3,6 procent jämfört med samma period i fjol. Det meddelar Skånetrafiken, som även förlängt restiden mellan Malmö C och Huvudbangården i Köpenhamn från 34 till 66 minuter i sin reseplanerare.
– Vi är bara två veckor in i januari och det är för tidigt att dra slutsatser om hur resandet utvecklar sig. Vi uppfattar det som att pendlarna just nu testar olika sätt att resa för att finna det som är mest optimalt för var och en. Av kommentarerna som kommer från våra kunder framgår att flera testat bilpooler och bussar, men går tillbaka till Öresundstågen trots allt, säger Camilla Bunke, Skånetrafikens försäljningschef, i en kommentar.
DSB har ännu inte sammanställt någon statistik över årets danska försäljning av pendlarkort över Öresund. (News Øresund)
-
Danmark11 månader sedanFrån och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedanNorska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Näringsliv11 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Danmark10 månader sedanEfter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Danmark10 månader sedanFörsta spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Norden11 månader sedanNytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Danmark10 månader sedanMöjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Life Science10 månader sedanLäkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara
