Connect with us

Samhälle

DSB och Skånetrafiken mötte pendlare med löfte om test med kortare restid på vissa avgångar från februari

Publicerad

den

Tågföretaget DSB:s informationschef Tony Bispeskov lovade att de och Skånetrafiken gör allt de kan för att underlätta för tågpendlarna över Örsund. Pendlarna lät inte helt övertygade om resultatet. Foto: News Øresund – Johan Wessman

När trötta och kritiska Öresundspendlare på torsdagskvällen för första gången någonsin träffade tågföretagen DSB och Skånetrafiken vid ett dialogmöte i Hyllie möttes de av förståelse. Dessutom fick de ett löfte om att restiden från Köpenhamn till Malmö kan kortas tio minuter när en ny försöksperiod inleds i mitten av februari med dubblad turtäthet “under vissa tider och vid vissa avgångar”  på sträckan mellan flygplatsen i Kastrup och huvudbangården.

Redan på måndag lovar DSB en förenklad id-kontroll på stationen i Kastrup, vilket innebär att resenärerna slipper byta perrong och att tågdriften blir stabilare så att förseningarna minskar.

– Vi har en gemensam utmaning med id-kontrollen, men nu är det faktiskt några förbättringar på gång. Det är en lösning som vi har testat så att vi inte gör något som förstör trafiken. Både Skånetrafiken och DSB försöker hitta en lösning som bäst uppfyller era behov som kunder, men det är svårt. Det är komplicerat att köra tåg, det ska det inte vara för er, men det är det i verkligheten, sade DSB:s informationschef Tony Bispeskov vid mötet.

Den förenklade id-kontroll som införs på måndag kommer att genomföras på samma perrong som tåget stannar vid, så att passagerarna slipper rusa upp i flygplatsterminalen och ner på den andra perrongen. Men fortfarande måste resenärerna invänta ett annat tåg. Restiden blir densamma, men id-kontrollen och tågbytet blir enklare. Ytterligare fördelar är att tågdriften uppges bli stabilare så att förseningarna ska minska samtidigt som tågen från Sverige inte längre behöver köra förbi flygplatsen utan att stanna vid förseningar. Pendlarna på dialogmötet noterade dock en nackdel – när de ska gå ur tåget hamnar de sist i kön till id-kontrollen.

Men redan i mitten av februari inleds försök med ytterligare förbättringar av id-kontrollen på Kastrup. Då testas en utökad trafik med tio minuters mellanrum mellan flygplatsen i Kastrup och Köpenhamns huvudbangård “under vissa tider och vid vissa avgångar”. Fördelen för Öresundspendlarna blir då att när de kliver av tåget för id-kontrollen på perrongen kan de direkt kliva på samma tåg igen och åka vidare mot Sverige. Det sparar tio minuters väntetid. Sedan måste försöken med tiominuterstrafik på den danska sidan utvärderas innan det eventuellt permanentas under rusningstid. När det gäller möjligheten att i rusningstid kunna återgå till tiominuterstrafik även i riktning mot Sverige och över Öresundsbron kunde inte Tony Bispeskov lova något. Ännu.

Det 40-tal pendlare som mött upp till dialogmötet som arrangerats av Pendlerklubben Øresund, med talespersonen Michael Randropp i spetsen, lyssnade intresserat, men lät inte helt nöjda med beskeden. Att tvingas stå upp under resan trots att tågkortet kostar tusentals kronor var något som flera tog upp och stundtals applåderades de kritiska synpunkterna. Den som betalat extra för förstaklassbiljett för att kunna få sittplats var kritisk till att även förstaklasskupén ofta var full och då inte alltid av resenärer med rätt biljett. Andra klagade just på att det kunde finnas tomma förstaklasskupéer medan övriga passagerare fick trängas ända in på toaletterna.

DSB:s informationschef Tony Bispeskov och Skånetrafikens affärschef Magnus Andersson besvarade frågorna och kunde lämna ytterligare ett positivt besked – möjligheten att använda Skånetrafikens månadskort Jojo Öresund för att åka med en eftermiddagsavgång med SJ X2000 direkt från Köpenhamns huvudbangård till Malmö kommer att finns kvar tills vidare. (News Øresund – Johan Wessman)

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Infrastruktur20 januari, 2021

Dansk-svenskt förslag: Bygg ut Öresundsbrons landanslutningar för 9,6 miljarder SEK

Landanslutningarna kring Öresundsbron bör byggas ut på båda sidor förbindelsen för att öka kapaciteten och kunna ta emot större trafikflöden...

Life Science21 januari, 2021

Forskare från Portugal skapar lovande biotech-företag med dansk-svenskt stöd i Lund

Biotek-företaget Asgard Therapeutics AB i Lund startades 2018 som en spinout från Lunds universitet. Företaget utvecklades med stöd från bland...

Samhälle21 januari, 2021

Danmark sätter in extra färjetur mellan Køge och Rønne i väntan på svenskt besked om transittrafik

Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (S) meddelar att Transportministeriet avtalat med Molslinjen om att sätta in ytterligare en färjeavgång mellan Køge...

Samhälle21 januari, 2021

Gränshinderrådet vill ha bättre kontakt med den svenska regeringen inför kommande gränsbeslut

I ett brev till Sveriges inrikesminister Mikael Damberg (S) söker Nordiska Ministerrådets Gränshinderråd bättre kontakt med den svenska regeringen inför...

Politik20 januari, 2021

Regionrådspolitiker blir ny vice partiordförande för Venstre

Det blir regionsrådsordförande i Region Syddanmark Stephanie Lose som blir ny vice partiordförande för det borgerliga danska partiet Venstre. Hon...

Politik20 januari, 2021

Danska ministrar sätter press på Sverige för avtal om fast transitkorridor genom Skåne för Bornholmstrafiken

Bornholmsbon och miljöministern Lea Wermelin (S) ställer sig bakom Danmarks transportminister och utrikesminister i arbetet för att skapa ett avtal...

Samhälle20 januari, 2021

Socialt utsatta och hemlösa prioriteras när Danmark vaccinerar mot covid-19

I den fortsatta vaccineringen mot covid-19 i Danmark kommer särskilt utsatta personer med risk att bli allvarligt sjuka att prioriteras....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.