Connect with us

Samhälle

DSB och Skånetrafiken mötte pendlare med löfte om test med kortare restid på vissa avgångar från februari

Publicerad

den

Tågföretaget DSB:s informationschef Tony Bispeskov lovade att de och Skånetrafiken gör allt de kan för att underlätta för tågpendlarna över Örsund. Pendlarna lät inte helt övertygade om resultatet. Foto: News Øresund – Johan Wessman

När trötta och kritiska Öresundspendlare på torsdagskvällen för första gången någonsin träffade tågföretagen DSB och Skånetrafiken vid ett dialogmöte i Hyllie möttes de av förståelse. Dessutom fick de ett löfte om att restiden från Köpenhamn till Malmö kan kortas tio minuter när en ny försöksperiod inleds i mitten av februari med dubblad turtäthet “under vissa tider och vid vissa avgångar”  på sträckan mellan flygplatsen i Kastrup och huvudbangården.

Redan på måndag lovar DSB en förenklad id-kontroll på stationen i Kastrup, vilket innebär att resenärerna slipper byta perrong och att tågdriften blir stabilare så att förseningarna minskar.

– Vi har en gemensam utmaning med id-kontrollen, men nu är det faktiskt några förbättringar på gång. Det är en lösning som vi har testat så att vi inte gör något som förstör trafiken. Både Skånetrafiken och DSB försöker hitta en lösning som bäst uppfyller era behov som kunder, men det är svårt. Det är komplicerat att köra tåg, det ska det inte vara för er, men det är det i verkligheten, sade DSB:s informationschef Tony Bispeskov vid mötet.

Den förenklade id-kontroll som införs på måndag kommer att genomföras på samma perrong som tåget stannar vid, så att passagerarna slipper rusa upp i flygplatsterminalen och ner på den andra perrongen. Men fortfarande måste resenärerna invänta ett annat tåg. Restiden blir densamma, men id-kontrollen och tågbytet blir enklare. Ytterligare fördelar är att tågdriften uppges bli stabilare så att förseningarna ska minska samtidigt som tågen från Sverige inte längre behöver köra förbi flygplatsen utan att stanna vid förseningar. Pendlarna på dialogmötet noterade dock en nackdel – när de ska gå ur tåget hamnar de sist i kön till id-kontrollen.

Men redan i mitten av februari inleds försök med ytterligare förbättringar av id-kontrollen på Kastrup. Då testas en utökad trafik med tio minuters mellanrum mellan flygplatsen i Kastrup och Köpenhamns huvudbangård “under vissa tider och vid vissa avgångar”. Fördelen för Öresundspendlarna blir då att när de kliver av tåget för id-kontrollen på perrongen kan de direkt kliva på samma tåg igen och åka vidare mot Sverige. Det sparar tio minuters väntetid. Sedan måste försöken med tiominuterstrafik på den danska sidan utvärderas innan det eventuellt permanentas under rusningstid. När det gäller möjligheten att i rusningstid kunna återgå till tiominuterstrafik även i riktning mot Sverige och över Öresundsbron kunde inte Tony Bispeskov lova något. Ännu.

Det 40-tal pendlare som mött upp till dialogmötet som arrangerats av Pendlerklubben Øresund, med talespersonen Michael Randropp i spetsen, lyssnade intresserat, men lät inte helt nöjda med beskeden. Att tvingas stå upp under resan trots att tågkortet kostar tusentals kronor var något som flera tog upp och stundtals applåderades de kritiska synpunkterna. Den som betalat extra för förstaklassbiljett för att kunna få sittplats var kritisk till att även förstaklasskupén ofta var full och då inte alltid av resenärer med rätt biljett. Andra klagade just på att det kunde finnas tomma förstaklasskupéer medan övriga passagerare fick trängas ända in på toaletterna.

DSB:s informationschef Tony Bispeskov och Skånetrafikens affärschef Magnus Andersson besvarade frågorna och kunde lämna ytterligare ett positivt besked – möjligheten att använda Skånetrafikens månadskort Jojo Öresund för att åka med en eftermiddagsavgång med SJ X2000 direkt från Köpenhamns huvudbangård till Malmö kommer att finns kvar tills vidare. (News Øresund – Johan Wessman)

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Näringsliv7 maj, 2021

Ny rapport: Skånes näringsliv har klarat pandemin bättre än Stockholm och Västra Götaland

Vissa delar av näringslivet i Skåne har drabbats hårt under coronapandemin, men vissa branscher har dragit nytta av den nya...

Samhälle7 maj, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten vecka 18

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier som berör utvecklingen i Öresundsregionen. Berlingske...

Näringsliv7 maj, 2021

Vestas styrelseordförande blir ny ordförande för Lundabolaget Axis

Lundabolaget Axis får en ny styrelseordförande i erfarne Bert Nordberg, som även är styrelseordförande för Vestas och lundabolaget Sigma Connectivity...

Cleantech7 maj, 2021

Greater Copenhagen lanserar nytt partnerskap för att optimera klimatanpassningen

En rad kommuner, myndigheter och organisationer i Danmark och Sverige går samman om att dela kunskap och fakta, samt testa...

Norden6 maj, 2021

OECD och STRING står värd för konferens om att bygga norra Europa som en grön megaregion

En konferens på temat hur norra Europa kan byggas som en grön megaregion kommer att hållas digitalt den 11 juni....

Norden6 maj, 2021

Coronapandemin har drabbat kultursektorn hårt i hela Norden

Ökad arbetslöshet, minskade inkomster och osäkerhet inför framtiden. Även om de nordiska länderna delvis har hanterat coronasmittan olika har kultursektorn...

Turism/kultur6 maj, 2021

Flera stora danska och svenska festivaler ställer in i år – men några hittar nya sätt att kunna genomföras utifrån restriktionerna

Roskildefestivalen, Heartland och Sweden Rock är några festivaler som ställer in sommarens evenemang med anledning av de restriktioner för publiksamlingar...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.