Connect with us

Samhälle

DSB och Skånetrafiken mötte pendlare med löfte om test med kortare restid på vissa avgångar från februari

Publicerad

den

Tågföretaget DSB:s informationschef Tony Bispeskov lovade att de och Skånetrafiken gör allt de kan för att underlätta för tågpendlarna över Örsund. Pendlarna lät inte helt övertygade om resultatet. Foto: News Øresund – Johan Wessman

När trötta och kritiska Öresundspendlare på torsdagskvällen för första gången någonsin träffade tågföretagen DSB och Skånetrafiken vid ett dialogmöte i Hyllie möttes de av förståelse. Dessutom fick de ett löfte om att restiden från Köpenhamn till Malmö kan kortas tio minuter när en ny försöksperiod inleds i mitten av februari med dubblad turtäthet “under vissa tider och vid vissa avgångar”  på sträckan mellan flygplatsen i Kastrup och huvudbangården.

Redan på måndag lovar DSB en förenklad id-kontroll på stationen i Kastrup, vilket innebär att resenärerna slipper byta perrong och att tågdriften blir stabilare så att förseningarna minskar.

– Vi har en gemensam utmaning med id-kontrollen, men nu är det faktiskt några förbättringar på gång. Det är en lösning som vi har testat så att vi inte gör något som förstör trafiken. Både Skånetrafiken och DSB försöker hitta en lösning som bäst uppfyller era behov som kunder, men det är svårt. Det är komplicerat att köra tåg, det ska det inte vara för er, men det är det i verkligheten, sade DSB:s informationschef Tony Bispeskov vid mötet.

Den förenklade id-kontroll som införs på måndag kommer att genomföras på samma perrong som tåget stannar vid, så att passagerarna slipper rusa upp i flygplatsterminalen och ner på den andra perrongen. Men fortfarande måste resenärerna invänta ett annat tåg. Restiden blir densamma, men id-kontrollen och tågbytet blir enklare. Ytterligare fördelar är att tågdriften uppges bli stabilare så att förseningarna ska minska samtidigt som tågen från Sverige inte längre behöver köra förbi flygplatsen utan att stanna vid förseningar. Pendlarna på dialogmötet noterade dock en nackdel – när de ska gå ur tåget hamnar de sist i kön till id-kontrollen.

Men redan i mitten av februari inleds försök med ytterligare förbättringar av id-kontrollen på Kastrup. Då testas en utökad trafik med tio minuters mellanrum mellan flygplatsen i Kastrup och Köpenhamns huvudbangård “under vissa tider och vid vissa avgångar”. Fördelen för Öresundspendlarna blir då att när de kliver av tåget för id-kontrollen på perrongen kan de direkt kliva på samma tåg igen och åka vidare mot Sverige. Det sparar tio minuters väntetid. Sedan måste försöken med tiominuterstrafik på den danska sidan utvärderas innan det eventuellt permanentas under rusningstid. När det gäller möjligheten att i rusningstid kunna återgå till tiominuterstrafik även i riktning mot Sverige och över Öresundsbron kunde inte Tony Bispeskov lova något. Ännu.

Det 40-tal pendlare som mött upp till dialogmötet som arrangerats av Pendlerklubben Øresund, med talespersonen Michael Randropp i spetsen, lyssnade intresserat, men lät inte helt nöjda med beskeden. Att tvingas stå upp under resan trots att tågkortet kostar tusentals kronor var något som flera tog upp och stundtals applåderades de kritiska synpunkterna. Den som betalat extra för förstaklassbiljett för att kunna få sittplats var kritisk till att även förstaklasskupén ofta var full och då inte alltid av resenärer med rätt biljett. Andra klagade just på att det kunde finnas tomma förstaklasskupéer medan övriga passagerare fick trängas ända in på toaletterna.

DSB:s informationschef Tony Bispeskov och Skånetrafikens affärschef Magnus Andersson besvarade frågorna och kunde lämna ytterligare ett positivt besked – möjligheten att använda Skånetrafikens månadskort Jojo Öresund för att åka med en eftermiddagsavgång med SJ X2000 direkt från Köpenhamns huvudbangård till Malmö kommer att finns kvar tills vidare. (News Øresund – Johan Wessman)

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad15 oktober, 2021

Rekordstor arbetskraftsbrist i Danmark och historiskt låg arbetslöshet

Efter återöppningen av samhället i Danmark har det funnits ett stort behov av arbetskraft och flera branshcer upplever brist. Danmarks...

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

Arbetslösheten i Sverige sjunker – arbetskraftsbristen allt tydligare

I slutet av september hade den svenska arbetslösheten sjunkit till 7,5 procent från 9,0 procent samma månad ifjol. I Skåne...

Arbetsmarknad15 oktober, 2021

Malmös kommunalråd: Återstarten efter pandemin ger kraft till mer Öresundssamarbete

Gränshinder måste lösas och många parter sluta upp för att skapa större möjligheter att arbeta över Öresund. Det var Sedat...

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

Köpenhamns arbetsmarknadsborgmästare ber danska transportministern om fler Öresundståg

Cecilia Lonning-Skovgaard (V), borgmästare för arbetsmarknad i Köpenhamn, har skickat ett brev till danska transportministern Benny Engelbrecht (S) där hon...

Infrastruktur15 oktober, 2021

Öresundstågen går åter var tionde minut över Öresund under rusningstid från december

Skånetrafiken och DSB inför återigen tiominuterstrafik över Öresundsbron i rusningstid från och med den 11 december, som en följd av...

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

3 000 nya arbetstillfällen i Skellefteå ­– skåningar erbjuds jobb

I ett samarbete mellan Malmö stad och EU-projektet Relocate, som drivs av Region Västerbotten tillsammans med Northvolt och Skellefteå kommun,...

Danmark15 oktober, 2021

Danskt regeringsutspel: ny nationell arkitekturpolitik ska tas fram

Danmarks regering kommer inom kort att tillsätta en expertgrupp som ska ta fram en ny nationell arkitekturpolitik, som ska fungera...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.