Infrastruktur
Danska DSB köper minst 100 eldrivna tågset i miljardaffär med franska Alstom

Statliga danska DSB har beslutat sig för att köpa in minst 100 och troligen 150 nya eldrivna tågsätt som under 2024-2029 ska ersätta de dieseldrivna IC3- och IC4-tågen. Övergången från diesel- till eltåg är en följd av den pågående elektrifieringen av ytterligare delar av det danska järnvägsnätet. Priset för de nya tågen uppgår till 20 miljarder danska kronor inklusive underhåll som ska ske i nya verkstäder som byggs i Köpenhamn och Aarhus. Det är den största investeringen i DSB:s historia enligt ett pressmeddelande. DSB väljer samma tågleverantör som dominerar den svenska tågmarknaden, franska Alstom, som förra året köpte den konkurrerande tågtillverkaren Bombardier Transportation. Den valda modellen ingår i samma grundserie som Pågatågen i Skåne, Alstom Coradia. Men DSB har valt en ny större version kallad Stream som klarar 200 km/h. DSB:s beställning av mellan 100 och 150 tågsätt kan jämföras med att Skånetrafiken har 99 exemplar av Alstom Coradia Nordic som har en maxhastighet på 160 km/h och att det finns 111 Öresundståg av modellen Contessa med en maxhastighet på 180 km/h och som tillverkades av numera Alstomägda Adtranz/Bombardier. (News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Öresundsbron klarar fyrdubbling av tågtrafiken för gods och passagerare – men det kräver ytterligare en sänktunnel mellan Pepparholm och Kastrup
-
Samhälle12 månader sedan
Greater Copenhagens vd går till Innovation Skåne