Connect with us

Politik

Ny dansk lag kan göra dagsutflykter över Öresundsbron 25 procent dyrare

Publicerad

den

Om de danska vägavgifterna för utländska bilister införs enligt den modell som Øresundsbro Konsortiets styrelse fått ta del av skulle det innebära att kostnaden för enstaka resor över bron kan öka med 25-40 procent för svenska bilister. Foto: News Øresund

Det senast året har danska myndigheter förberett införandet av vägavgifter för utländska fordon från 2020. I ett brev till den danska transportministern Ole Birk Olesen varnar Øresundsbro Konsortiets styrelse för att den planerade utformningen av den kommande lagen kan göra dagsresor över Öresundsbron mellan 25 och 40 procent dyrare för bland andra svenska bilister. Arbetet med den kommande lagen om vägavgifter har dock avstannat inför det danska folketingsvalet den 5 juni och valutgången kan bli avgörande för om vägavgifterna kommer att införs eller ej.

Den nuvarande borgerliga danska regeringen träffade den 21 september 2017 ett avtal med Dansk Folkeparti om att införa “periodbaserade vägavgifter för person- och varubilar i Danmark” från 2020. Därefter har danska Transport-, Bygnings- og Boligministeriet utarbetat en ny lag som ger det statliga bolaget Sund & Bælt Holding (som äger hälften av aktierna i Øresundsbro Konsortiet) möjlighet att vidta förberedelser för att kunna ta upp de nya vägavgifterna från de utländska bilisterna, vare sig de kommer på landsväg från Tyskland, via Öresundsbron eller med färja från Sverige och Norge.

Nu har Øresundsbro Konsortiets styrelse reagerat över hur de planerade danska vägavgifterna för utländska bilister kan få negativa följder för trafiken över Öresundsbron. I ett brev till Danmarks transportminister Ole Birk Olesen skriver Øresundsbro Konsortiets styrelseordförande Peter Frederiksen och vice ordförande Bo Lundgren att den utformning som vägavgifterna väntas få vid ett införande nästa år skulle innebära att det totala priset för icke danska bilkunder som kör enstaka resor fram och tillbaka över Öresundsbron skulle öka med mellan 25 och 40 procent när den nya vägavgiften räknas in. Den högre procentsiffran gäller för de bilister som åker tillbaka över bron inom sex timmar.
– Sådana prisökningar kan inte undgå att få en negativ påverkan på trafiken, skriver de i brevet där de även noterar att avgifterna skulle få en negativ inverkan på Øresundsbro Konsortiets ekonomi.

Det finns ännu inget färdigt lagförslag om att införa de nya vägavgifterna i Danmark under 2020 och inget formellt förslag om utformningen. Men enligt de upplysningar som Øresundsbro Konsortiet fått väntas utländska bilister att kunna välja mellan att betala mellan 80 och 90 danska kronor för en biljett som gäller för 10 dagars vägavgift, cirka 180 danska kronor för två månader och 500 kronor för ett år. Nu efterlyser Øresundsbro Konsortiets styrelse en utformning som gör det möjligt att betala vägavgift för 1-2 dagar vilket skulle ge en betydligt lägre avgift för de bilister som enbart sporadiskt kör över bron. 54 procent av de svenska Bropass-kunderna hos Öresundsbron kör tillbaka över bron samma dygn och 65 procent inom två dygn.

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet uppger till News Øresund att brevet från Peter Frederiksen och Bo Lundgren inte kan besvaras under den pågående valkampen inför det danska folketingsvalet den 5 juni. Enligt Skatteministeriet finns det i dagsläget ingen konkret tidsplan för framtagande av den nya lagen och de noterar att det blir den nya regeringen som tillträder efter valet som beslutar om arbetet ska fortsätta fram till färdig lag.

Region Skånes regionstyrelses ordförande och Greater Copenhagen Committees vice ordförande Carl Johan Sonesson (M) säger till News Øresund att han har en förståelse för resonemanget kring behovet av vägavgifter för att finansiera ny infrastruktur men menar samtidigt att prissättningen måste vara väl avvägd så att det inte påverkar mobiliteten och möjligheten att matcha arbetskraft och arbetsutbud.
– För Skånes del och arbetsmarknadsintegrationen och turismen mellan Sydsverige och Danmark är det viktigt att fundera på avgifternas storlek så att de inte hämmar den utveckling vi alla vill se, nämligen mer samarbete mellan våra regioner. Jag tycker t ex att om man ska införa en avgift så måste det finnas en mycket kortare avgiftsperiod än 10-dagar och längre. Enligt uppgift ska en turist som endast besöker Danmark över dagen, eller några få dygn, betala 80-90 danska kronor, vilket i svenska kronor är en bra bit över 100 kronor. Det är orimligt mycket och kommer att hämma turismen mellan regionerna. Om man bara åker över som turist 1-3 dagar, t ex över en helg, så gynnar det ju den danska turismnäringen och handeln väldigt mycket och denna kategori är ju ytterst dumt att avskräcka från att komma. Rimligen borde en sådan kort period fortsatt vara avgiftsfri. Vill man ändå ta ut en avgift för en sådan extremt kort period bör den ligga på max 10-20 kronor.

(News Øresund)

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Samhälle17 juli, 2019

Skånetrafiken vill skjuta fram ny Metroavgift för svenska tågresenärer till januari 2020

När Metrons cityring invigs i Köpenhamn den 29 september ska det enligt lagen om finansieringen av cityringen införas ett kvalitetstillägg...

Samhälle7 juli, 2019

Region Skånes ordförande vill öppna Öresundsbron för motionslopp under 20-årsjubileet

När Öresundsbron fyller 20 år nästa år borde bron öppna upp för ett nytt motionslopp såsom man gjorde vid invigningen...

Arbetsmarknad7 juli, 2019

124 000 personer flyttade mellan Danmark och Sverige mellan 1861 och 1910

Långt före Öresundsbron fanns det stora migrationsströmmar mellan Sverige och Danmark. Mellan 1861 och 1910 flyttade mer än 124 000...

Infrastruktur7 juli, 2019

200 år sedan första ångbåten började trafikera Malmö – Köpenhamn

För drygt 200 år sedan, Den 23 maj 1819, inleddes den första trafiken med ångfartyg mellan Malmö och Köpenhamn, Då...

Danmark7 juli, 2019

Peab köper finsk konkurrent – blir nummer tre på asfalt i Danmark och störst i Norden

Den skånska byggkoncernen Peab köper finska konkurrenten YIT:s asfalts- och ballastsverksamhet i Norden för tre miljarder kronor. Affären innebär att...

Bostad/fastighet7 juli, 2019

Fler svenska fastighetsköp i Danmark av Niam, Heimstaden och Wihlborgs

Den svenska uppköpsvågen av fastigheter i Danmark fortsätter. Sommaren började med att den svenska fastighetsfonden Niam köper ett bostadsprojekt i...

Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Samhälle6 juli, 2019

Knapp ökning av besökarna i Öresundshuset trots färre seminarier

När den skånska satsningen på Öresundshuset stängde i Visby på fredagen kunde antalet besökare i huset under Almedalsveckan räknas samman...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.