Politik
Ny dansk lag kan göra dagsutflykter över Öresundsbron 25 procent dyrare


Om de danska vägavgifterna för utländska bilister införs enligt den modell som Øresundsbro Konsortiets styrelse fått ta del av skulle det innebära att kostnaden för enstaka resor över bron kan öka med 25-40 procent för svenska bilister. Foto: News Øresund
Det senast året har danska myndigheter förberett införandet av vägavgifter för utländska fordon från 2020. I ett brev till den danska transportministern Ole Birk Olesen varnar Øresundsbro Konsortiets styrelse för att den planerade utformningen av den kommande lagen kan göra dagsresor över Öresundsbron mellan 25 och 40 procent dyrare för bland andra svenska bilister. Arbetet med den kommande lagen om vägavgifter har dock avstannat inför det danska folketingsvalet den 5 juni och valutgången kan bli avgörande för om vägavgifterna kommer att införs eller ej.
Den nuvarande borgerliga danska regeringen träffade den 21 september 2017 ett avtal med Dansk Folkeparti om att införa “periodbaserade vägavgifter för person- och varubilar i Danmark” från 2020. Därefter har danska Transport-, Bygnings- og Boligministeriet utarbetat en ny lag som ger det statliga bolaget Sund & Bælt Holding (som äger hälften av aktierna i Øresundsbro Konsortiet) möjlighet att vidta förberedelser för att kunna ta upp de nya vägavgifterna från de utländska bilisterna, vare sig de kommer på landsväg från Tyskland, via Öresundsbron eller med färja från Sverige och Norge.
Nu har Øresundsbro Konsortiets styrelse reagerat över hur de planerade danska vägavgifterna för utländska bilister kan få negativa följder för trafiken över Öresundsbron. I ett brev till Danmarks transportminister Ole Birk Olesen skriver Øresundsbro Konsortiets styrelseordförande Peter Frederiksen och vice ordförande Bo Lundgren att den utformning som vägavgifterna väntas få vid ett införande nästa år skulle innebära att det totala priset för icke danska bilkunder som kör enstaka resor fram och tillbaka över Öresundsbron skulle öka med mellan 25 och 40 procent när den nya vägavgiften räknas in. Den högre procentsiffran gäller för de bilister som åker tillbaka över bron inom sex timmar.
– Sådana prisökningar kan inte undgå att få en negativ påverkan på trafiken, skriver de i brevet där de även noterar att avgifterna skulle få en negativ inverkan på Øresundsbro Konsortiets ekonomi.
Det finns ännu inget färdigt lagförslag om att införa de nya vägavgifterna i Danmark under 2020 och inget formellt förslag om utformningen. Men enligt de upplysningar som Øresundsbro Konsortiet fått väntas utländska bilister att kunna välja mellan att betala mellan 80 och 90 danska kronor för en biljett som gäller för 10 dagars vägavgift, cirka 180 danska kronor för två månader och 500 kronor för ett år. Nu efterlyser Øresundsbro Konsortiets styrelse en utformning som gör det möjligt att betala vägavgift för 1-2 dagar vilket skulle ge en betydligt lägre avgift för de bilister som enbart sporadiskt kör över bron. 54 procent av de svenska Bropass-kunderna hos Öresundsbron kör tillbaka över bron samma dygn och 65 procent inom två dygn.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet uppger till News Øresund att brevet från Peter Frederiksen och Bo Lundgren inte kan besvaras under den pågående valkampen inför det danska folketingsvalet den 5 juni. Enligt Skatteministeriet finns det i dagsläget ingen konkret tidsplan för framtagande av den nya lagen och de noterar att det blir den nya regeringen som tillträder efter valet som beslutar om arbetet ska fortsätta fram till färdig lag.
Region Skånes regionstyrelses ordförande och Greater Copenhagen Committees vice ordförande Carl Johan Sonesson (M) säger till News Øresund att han har en förståelse för resonemanget kring behovet av vägavgifter för att finansiera ny infrastruktur men menar samtidigt att prissättningen måste vara väl avvägd så att det inte påverkar mobiliteten och möjligheten att matcha arbetskraft och arbetsutbud.
– För Skånes del och arbetsmarknadsintegrationen och turismen mellan Sydsverige och Danmark är det viktigt att fundera på avgifternas storlek så att de inte hämmar den utveckling vi alla vill se, nämligen mer samarbete mellan våra regioner. Jag tycker t ex att om man ska införa en avgift så måste det finnas en mycket kortare avgiftsperiod än 10-dagar och längre. Enligt uppgift ska en turist som endast besöker Danmark över dagen, eller några få dygn, betala 80-90 danska kronor, vilket i svenska kronor är en bra bit över 100 kronor. Det är orimligt mycket och kommer att hämma turismen mellan regionerna. Om man bara åker över som turist 1-3 dagar, t ex över en helg, så gynnar det ju den danska turismnäringen och handeln väldigt mycket och denna kategori är ju ytterst dumt att avskräcka från att komma. Rimligen borde en sådan kort period fortsatt vara avgiftsfri. Vill man ändå ta ut en avgift för en sådan extremt kort period bör den ligga på max 10-20 kronor.
(News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Trafikverket föreslår ny svensk-dansk utredning om ytterligare fast förbindelse