Danmark
Danmarks unga politiker vill se en snabbare grön infrastrukturomställning


Investera i den gröna omställningen – det är huvudbudskapet från tre danska ungdomspolitiker som debatterade grön infrastruktur i Greater Copenhagens tält vid Folkemødet. Foto: News Øresund
Satsa på kollektivtrafiken, investera i elbilar och öka takten på den gröna infrastrukturomställningen, det är huvudbudskapen från tre ungdomspolitiker i den politiska samarbetsorganisationen STRINGs debatt om grön infrastruktur på Folkemødet på Bornholm. Representanterna från bägge sidor av höger/vänster-skalan är överens om att nya satsningar behövs, men ungdomspolitikerna är inte helt överens om hur den gröna omställningen ska finansieras.
Danmark ska påskynda den gröna omställningen, och ska de högt uppsatta klimatmålen nås måste den nya regeringen agera direkt. Det menar de tre ungdomspolitiker som debatterade grön infrastruktur i Greater Copenhagens tält under Folkemødet.
– Det tar lång tid att få över trafik och transporter på järnväg, och då måste vi investera nu, säger Lea Lindberg Carstensen från Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU).
Nicolaj Bjørk Christensen, från Venstres Ungdom (VU), återkom ofta till att klimatvänliga alternativ bör tillgängliggöras, för att den gröna omställningen ska kunna ta ordentlig fart.
– Vi måste göra det grönaste till det enklaste, annars kommer folk inte att välja de gröna alternativen. Vi ska satsa på ett gemensamt europeiskt tågnätverk. Idag är det lättare att flyga till exempelvis Barcelona än att ta tåget dit. Då kommer folk att välja flyget.
Under våren har ungdomar i Danmark, precis som på många andra platser i världen, demonstrerat för klimatet. En av de rörelser som vuxit mest under det senaste året är Den Grønne Studenterbevægelse. Frederik Roland Sandby, en av medgrundarna till rörelsen, vill att den nya regeringen ska skapa ett nytt infrastrukturavtal, och han vill framförallt att flygbolagen utmanas.
– Vi vill ha ett nytt infrastrukturavtal. Det förra avtalet har inte tagit med den gröna omställningen i tillräcklig utsträckning.
– En liter flygbränsle kostar två kronor, medan en liter bensin eller diesel kostar tolv kronor. Det är orättvisa villkor, där flyget gynnas. Många politiker pratar ofta om den fria marknaden, men när det gäller trafik, så finns ingen fri marknad, säger Frederik Roland Sandby.
De tre unga debattörerna är överens om att kräva förändringar och stora infrastruktursatsningar. Skiljelinjen handlar istället om hur långt man ska gå, och hur satsningarna ska finansieras och vem som ska betala för nya gröna omställningar
– Jag är ju liberal i grunden, så jag kan se flera platser i den offentliga sektorn där det går att finna pengar. Men man kan också se på till exempel registreringsavgifter för vissa bilar. Höjer man de kan man bland annat byta ut gamla bilar till nya. Man ska omvärdera våra avgifter, säger Nicolaj Bjørk Christensen, Venstres Ungdom.
Lea Lindberg Carstensen från Danmarks Socialdemokratiske Ungdom menar att det är företagen och inte enskilda medborgare som ska finansiera den gröna omställningen.
– Vi ska sätta avgifter på exempelvis flyget. Men det är viktigt att det inte drabbar herr och fru Danmark som har sparat till en resa. Vi ska ställa krav på flygbolagen, och skicka räkningen till dem. Flyger de inte med, exempelvis 20 procent biogas det första året, då får de inte lov att lyfta. Det ska inte hamna hos den enskilda användaren, utan hos företagen, säger hon.
Frederik Roland Sandby menar att man bör kombinera miljöavgifter med social utjämning och lyfter Kanada som han ser som ett föregångsland.
– Det går att införa avgifter som inte drabbar befolkningen olika. Kanada har gjort det, där finns en koldioxidavgift på allt som är skadligt för miljön, som sedan betalas tillbaka jämnt till befolkningen. Så de som använt mycket pengar på varor som är dåliga för klimatet betalar till systemet, och de som inte köpt den typen av varor får istället pengar från systemet.
(News Øresund – Emil Persson)
-
Danmark5 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur11 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur11 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden10 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv8 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv8 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle12 månader sedan
Nu börjar visitationszoner efter dansk modell gälla i Sverige
-
Samhälle11 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028