Samhälle
Danmark sätter in extra färjetur mellan Køge och Rønne i väntan på svenskt besked om transittrafik

Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (S) meddelar att Transportministeriet avtalat med Molslinjen om att sätta in ytterligare en färjeavgång mellan Køge och Rønne för att underlätta för de danskar som sedan den 22 december inte tillåts göra transitresor genom Skåne på väg till och från Bornholm. Den 24 december gjorde Sverige ett undantag från inreseförbudet från Danmark och tillåter sedan dess transitresor för sjukvårdspersonal, sjuktransporter och personer bosatta på Bornholm. Den utökade turlistan mellan Køge och Rønne gäller januari månad ut och innan nya beslut tas inväntar Transportministeriet besked från den svenska regeringen om hur de ställer sig till den danska förfrågan om att åter tillåta en fullständig transittrafik genom Skåne till den danska ön med närmare 40 000 invånare. ”Vi har en löpande dialog med de svenska myndigheterna”, skriver Benny Engelbrecht. I vanliga fall går merparten av resorna mellan Bornholm och Själland med färja till Ystad och vidare genom Skåne till Malmö och över Öresundsbron. (News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Trafikverket föreslår ny svensk-dansk utredning om ytterligare fast förbindelse
-
Infrastruktur11 månader sedan
Öresundsbron klarar fyrdubbling av tågtrafiken för gods och passagerare – men det kräver ytterligare en sänktunnel mellan Pepparholm och Kastrup