Infrastruktur
Dags att ta beslut om nästa fasta förbindelse enligt skånsk regionpolitiker

”Det tar lång tid att bygga infrastruktur, det är inte läge att vänta”. Så sa Anna Jähnke (M), regionråd i Skåne, vid ett seminarium i veckan om behovet av nya fasta förbindelser i Öresund.
– Det tar lång tid att bygga infrastruktur, det är inte läge att vänta. Nu har vi sett stora konsekvenser av pandemin, vi behöver få hjulen att snurra. Det här är ett projekt som kan bära sig själv och generera pengar till andra saker. Det borde tala för att vi sätter spaden i marken så snart som möjligt. Det hänger på nationella politiker och att komma överens mellan länderna. Det går att göra närsomhelst på året oavsett den nationella planen för infrastrukturinvesteringar, sade Anna Jähnke (M), regionråd i Region Skåne och ordförande i regionala utvecklingsnämnden.
Per Tryding, vice vd och policychef Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, ser en HH-förbindelse som första prioritet bland förslagen om fasta förbindelser över Öresund.
– Öresundsmetron är otroligt värdefull, men det är en ren pendlingsförbindelse och den har nackdelen att den inte kan bära sina egna kostnader. Där måste vi hitta finansiering, det kan mycket väl vara HH och Öresundsbron som är den finansieringen. HH har en bredare repertoar och en bättre ekonomi. I vår logik kan man börja med HH och sedan hack i häl ha en metro, båda bidrar till kapacitet genom att avlasta Öresundsbron, sade han och fortsatte resonera om byggkapacitet:
– Danmark har en brobyggarindustri. Först Stora Bält, sedan Öresundsbron och nu är det Fehmarn-tunneln. De behöver nästa projekt. Därför tror jag att tajmingen är ganska bra, om vi fattar beslut nu.
I rapporten ”Sverige närmare kontinenten” som presenterades på seminariet framgår att HH-förbindelsen, med två tunnlar för väg- och persontågstrafik mellan städer, beräknas kosta 51 miljarder svenska kronor och att bedömningen är att den kan finansieras genom brukarfinansiering enligt samma upplägg som Öresundsbron. Rapporten har tagits fram av Arena Opinion, föreningen Arenagruppens kommunikationsbolag, på uppdrag av Helsingborgs stad och tar även upp förslagen om en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö som utreds av de båda städerna samt Landskrona stads förslag om en tågtunnel mellan Landskrona och Köpenhamn, Europaspåret. (News Øresund)
-
Danmark7 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Näringsliv11 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv11 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Danmark10 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Danmark10 månader sedan
Danska logistikföretaget DSV köper DB Schenker och blir Danmarks näst största företag
-
Politik9 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner
-
Norden10 månader sedan
Digitalt gränshinder löst – nu kan svenskar ”Vippsa” pengar till övriga Norden med sina mobiltelefoner
-
Norden8 månader sedan
Nytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder