Infrastruktur
Dags att ta beslut om nästa fasta förbindelse enligt skånsk regionpolitiker
”Det tar lång tid att bygga infrastruktur, det är inte läge att vänta”. Så sa Anna Jähnke (M), regionråd i Skåne, vid ett seminarium i veckan om behovet av nya fasta förbindelser i Öresund.
– Det tar lång tid att bygga infrastruktur, det är inte läge att vänta. Nu har vi sett stora konsekvenser av pandemin, vi behöver få hjulen att snurra. Det här är ett projekt som kan bära sig själv och generera pengar till andra saker. Det borde tala för att vi sätter spaden i marken så snart som möjligt. Det hänger på nationella politiker och att komma överens mellan länderna. Det går att göra närsomhelst på året oavsett den nationella planen för infrastrukturinvesteringar, sade Anna Jähnke (M), regionråd i Region Skåne och ordförande i regionala utvecklingsnämnden.
Per Tryding, vice vd och policychef Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, ser en HH-förbindelse som första prioritet bland förslagen om fasta förbindelser över Öresund.
– Öresundsmetron är otroligt värdefull, men det är en ren pendlingsförbindelse och den har nackdelen att den inte kan bära sina egna kostnader. Där måste vi hitta finansiering, det kan mycket väl vara HH och Öresundsbron som är den finansieringen. HH har en bredare repertoar och en bättre ekonomi. I vår logik kan man börja med HH och sedan hack i häl ha en metro, båda bidrar till kapacitet genom att avlasta Öresundsbron, sade han och fortsatte resonera om byggkapacitet:
– Danmark har en brobyggarindustri. Först Stora Bält, sedan Öresundsbron och nu är det Fehmarn-tunneln. De behöver nästa projekt. Därför tror jag att tajmingen är ganska bra, om vi fattar beslut nu.
I rapporten ”Sverige närmare kontinenten” som presenterades på seminariet framgår att HH-förbindelsen, med två tunnlar för väg- och persontågstrafik mellan städer, beräknas kosta 51 miljarder svenska kronor och att bedömningen är att den kan finansieras genom brukarfinansiering enligt samma upplägg som Öresundsbron. Rapporten har tagits fram av Arena Opinion, föreningen Arenagruppens kommunikationsbolag, på uppdrag av Helsingborgs stad och tar även upp förslagen om en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö som utreds av de båda städerna samt Landskrona stads förslag om en tågtunnel mellan Landskrona och Köpenhamn, Europaspåret. (News Øresund)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen