Connect with us

Samhälle

Coronakrisen kan påverka det gränsregionala samarbetet långsiktigt

Publicerad

den

Interreg-programmet stödjer tvärregionala projekt mellan danska, svenska och norska aktörer. Foto: News Øresund

Under Coronakrisen har de tvärregionala Interreg-projekten påverkats på olika sätt. Flera projekt ansöker om förlängning eller mer pengar för att kunna genomföra vad de planerat. Enligt programchef Magnus Schönning hade många projektpartners redan innan corona en hög grad av digitalisering och har därför klarat av den nya arbetsformen, men det har varit utmanande för de projekt som helt konkret ska skapa mer rörelse över sundet. Dessutom saknas mötesplatser för att skapa nya relationer och jargongen mellan Danmark och Sverige under coronakrisen kan påverka samarbetet på längre sikt.

Under senaste ansökningsomgången till Interreg-programmet Öresund-Kattegat-Skagerrak (ÖKS) sökte tio projekt stöd. Härav var två projekt så kallade coronaprojekt, där Interreg bidrar med 75 procents finansiering.

– Det är viktigt att ta till vara på det här coronastödet där projekt kan ta chansen och verkligen titta på lösningar för hur vi kan vara förberedda också för kommande pandemier, säger Magnus Schönning, programchef för Interreg ÖKS till News Øresund.

På grund av coronakrisen har flera av de igångvarande projekten sökt om förlängning och/eller mer pengar för att kunna genomföra sina projekt.

– Vi räknar med att vi ska betala ut 1-2 miljoner euro extra.

Magnus Schönning, programchef på Interreg ÖKS tror att de flesta projektpartners fortsatt ser stor nytta med det tvärregionala samarbetet under coronakrisen, men att krisen kan påverka samarbetet på lång sikt. Foto: News Øresund

Hur coronakrisen i övrigt har påverkat projekten är olika. Magnus Schönning tror att de flesta tvärregionala projekt är vana att jobba digitalt.

– Alla våra projekt har ju danska och svenska, och ibland norska, deltagare, och de har redan en hög grad av digital mognad. De är vana att samarbeta över video, mail eller telefon. Likadant är det för oss i programorganisationen som har kontor i tre städer.

Samtidigt så påverkar avsaknaden av fysiska mötesplatser Interreg sekretariatets arbete på andra sätt. Det blir få spontana möten och därmed kan de inte koppla ihop potentiella partners till framtida projekt.

– Vi kan inte ha antennerna ute på samma sätt, förklarar Magnus Schönning.

För projekt där huvudsyftet är att få fler människor till att röra sig över gränsen är det såklart utmanande, till exempel för de projekt som handlar om att få fler i jobb på andra sidan gränsen.

– Det är inte så lätt att åka över på jobbintervju när gränsen är stängd. För det har den ju i praktiken varit för vissa av våra projekts målgrupper. Sedan får man också ha respekt för att det för många kan innebära ett visst obehag att åka kollektivtrafik över huvud taget som det ser ut just nu, säger Magnus Schönning.

Hur har coronakrisen påverkat det tvärregionala samarbetet mer generellt?

– Det vore naivt att säga att corona inte har haft någon betydelse för samarbetet, men den är inte jättestor. De 300 aktörer i våra projekt har sett värdet i det gränsregionala samarbetet, och jag tror inte det påverkat deras sätt att se på det. Men kanske det påverkar det framtida intresset.
– Jargongen i både Danmark och Sverige har varit tuff. Skåningarna har varit besvikna över danskarna som åkte över och handlade på Emporia, åkte till sina sommarstugor och till Bornholm när svenskarna inte blev släppt in i Danmark. Och i Danmark har retoriken kring Sveriges coronahantering tidvis varit hård. Så den mellanmänskliga relationen har fått sig en törn, och det är inte positivt för det långsiktiga samarbetet. Men för de projekt som är igång ser de värdet av att samarbeta, säger Magnus Schönning.

(News Øresund – Thea Wiborg)

Läs också Fortsatt fokus på innovation, arbetsmarknad, transport och grön omställning i nya Interreg-programmet

 

Fakta: Interreg Öresund-Kattegat-Skagerak (ÖKS) 

Interreg-programmet är ett EU-program som stödjer territorialt samarbete. Tvärregionala projekt kan enligt nuvarande regler ansöka om 50 procents finansiering från programmet. Under 2014-2020 är de fyra insatsområden för Interreg ÖKS: innovation, grön ekonomi, transport och sysselsättning, och det har funnits 127,5 miljoner euro från EU och 10 miljoner euro i norska medel att söka i programmet. Fram till den 1 september 2020 har 76 projekt och 34 förprojekt beviljats stöd under denna programperioden.

Programgeografin för Interreg Öresund-Kattegat-Skagerak täcker regionerna: Region Skåne, Halland och Västra Götaland i Sverige, Region Hovedstaden, Midtjylland, Nordjylland och Själland i Danmark samt fylkeskommunerna Agder, Oslo, Vestfold och Telemark samt Viken i Norge.

Källa: Interreg Öresund-Kattegat-Skagerak

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle3 oktober, 2023

Syrebrist råder i danska vatten – miljöministern lovar förbättring

Syreförbrukningen i den danska havsmiljön ökar och en försämring kan få allvarliga konsekvenser för livet i danska och närliggande vatten....

Arbetsmarknad30 september, 2023

Svenska ministrar: vi är nära ett nytt skatteavtal för Öresund

Sedan ett och ett halvt år pågår förhandlingar om det svensk-danska skatteavtalet, Öresundsavtalet, mellan Danmark och Sverige. Förhandlingarna handlar bland...

Hållbarhet29 september, 2023

Øresundsinstituttet och Sparbanken Skåne släpper ny rapportserie om hållbarhet – kommunernas arbete först ut

Skåne har minskat utsläppen av växthusgaser snabbare än landet som helhet – 41 procent mot 33 procent i genomsnitt, jämfört med...

Samhälle29 september, 2023

Sveriges rikspolischef öppnar för att ta hjälp av militären i kampen mot gängvåldet – men enbart för avlastning och expertråd

September är den dödligaste månaden när det gäller skjutvapenvåld i Sverige sedan december 2019 rapporterar SVT och nu kan det...

Politik29 september, 2023

Danska partier oeniga om abortgräns efter ny rekommendation från det Etiska rådet

Partierna i det danska folketinget är oense om var abortgränsen ska gå. Hittills har den legat i slutet av vecka...

Hållbarhet29 september, 2023

Stockholm satsar på självstyrande eldrivna färjor – fyra 100 meter långa färjor har beställts av Trafikverket

Världens första självstyrande och eldrivna passagerarfärja trafikerade Stockholm i somras, mellan Södermalm och Kungsholmen. Nästa år sjösätts ytterligare två 100...

Hållbarhet29 september, 2023

Malmö stad och den lokala byggbranschen tecknar klimatkontrakt

Malmö stad och LFM30, ett initiativ som samlar drygt 200 företag och organisationer inom bygg- och fastighetsbranschen, tecknar klimatkontrakt för...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.