Connect with us

Turism/kultur

Copenhagen Malmö Port vill bygga en ännu större kryssningsterminal

Publicerad

den

Pia Jönsson Raigård, vd för Tourism in Skåne, uttryckte viss oro för att städerna ska kunna ta emot den stora mängd turister på en gång som kryssningspassagerarna utgör, men menade samtidigt att med bra samarbete och rätt förberedelser bland turistaktörer och andra kan kryssningsturismen utgöra en stor potential för regionen. Foto: News Øresund – Anna Palmehag

2014 invigdes den nya kryssningskajen i Köpenhamn med plats för tre stora kryssningsfartyg. Nu vill Copenhagen Malmö Port (CMP) förlänga den för att bygga ytterligare en terminal med plats för dubbelt så stora fartyg. Samtidigt satsar hamnen och turistaktörerna på att locka kryssningsgästerna att stiga i land – men utan att störa stadens invånare.

Utvecklingen i kryssningsbranschen går mot allt större båtar och priser som gör att många fler har råd att åka på kryssning. Trots att det alltså inte var länge sedan det svenskdanska hamnbolaget invigde den senaste kryssningskajen behövs det enligt CMP redan en ny terminal för att ta emot de största båtarna.

– Det är vad vi tror kommer att krävas av den här destinationen framöver, sade Ulrika Prytz Rugfelt, kommunikationschef vid CMP, vid ett nätverksmöte med Øresundsinstituttet på torsdagen.

Att ta emot de tusentals passagerare som kan komma med ett enda fartyg är en stor apparat. Ulrika Prytz Rugfelt exemplifierade med att om fyra kryssningsfartyg som startar och avslutar sin rutt i Köpenhamn ligger inne samma dag innebär det att 12 000 passagerare först ska stiga av, för att några timmar senare ersättas av lika många som ska stiga på. Det innebär att 36 000 resväskor ska hanteras och att 40 truckar behövs bara för att förse fartygen med sådant som ska lastas på, som mat och dryck. För att frakta passagerarna till och från centrala Köpenhamn eller flygplatsen krävs 500 taxibilar och 40 bussar.

– Ibland blir det flaskhalsar med taxibilarna, men vi samarbetar med taxibolagen för att kunna meddela när kryssningsgästerna kommer och försöker planera så bra som det går, sade hon.

Även till Malmö väntas fler kryssningspassagerare nästa år, efter att man gjort beräkningar som visar att hamnen kan ta emot större fartyg än man tidigare trodde.

Samtidigt som det arbetas intensivt på att få så många som möjligt av de kryssningspassagerare som bara stannar till i Köpenhamn att verkligen stiga av båten för att besöka staden, finns det också en diskussion om svårigheterna att ta hand om så många människor på en gång.

– I vissa bitar är jag lite bekymrad. Det oroar mig att det är så himla stora fartyg som kommer. Det är väldigt många människor som ska göra något, sade Tourism in Skånes vd Pia Jönsson Rajgård vid mötet.

Hon lyfte särskilt fram sin oro för Visby, där CMP nu tillsammans med Region Gotland bygger en ny kryssningsterminal. Den kommer att göra det möjligt för fler och större fartyg att lägga till, vilket kommer att öka antalet turister i världsarvsstaden.

– Jag är livrädd för Visby – vad säger lokalbefolkningen om att de riktigt stora båtarna kommer? sade Pia Jönsson Rajgård.

Samtidigt menade hon att det går att göra något bra av situationen om alla aktörer samarbetar om att ge turister och lokalbefolkningen en god upplevelse.

– Det är inte bara ett problem. Tar vi hand om det på ett bra sätt finns det en jättepotential, sade hon.

(News Øresund – Anna Palmehag)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Danmark8 april, 2021

Danska regeringen vill bygga ut stationen vid Köpenhamns flygplats och satsa på mer flyg till Bornholm

Satsningar på 160 miljarder danska kronor ingår i den danska regeringens infrastrukturplan, som presenterades på torsdagen. Bland förslagen som nu...

Infrastruktur8 april, 2021

Ny skånsk tågstrategi: tredubbling av antalet tågresor över Öresundsbron till 2040

År 2040 beräknas 100 000 dagliga tågresor under varje helgfri vardag mellan Köpenhamn och Malmö vilket är en tredubbling jämfört med...

Fastighet8 april, 2021

Fortsatta prisökningar på danska bostäder

Under 2020 steg priserna på hus och ägarlägenheter med 13 respektive 12 procent i Danmark. Det är ovanligt stora prisökningar...

Fastighet8 april, 2021

Rekordhet svensk bostadsmarknad efter ett år av coronapandemi

De svenska bostadspriserna fortsätter att stiga. Ett år efter att coronapandemin slog till på allvar uppvisar villamarknaden historiskt höga prisökningar...

Samhälle8 april, 2021

Danska frisörer och tatuerare fick öppna sina verksamheter och elever återgå till skolan igen den 6 april

En viss återöppning i Danmark skedde efter påsken, den 6 april, då regeringen gav grönt ljus till serviceyrken som frisör,...

Samhälle8 april, 2021

16 000 personer avvisades vid svenska gränsen under 99 dagars inreseförbud

Under det särskilda inreseförbudet från Danmark som varade mellan midnatt den 22 december 2020 till den 30 mars avvisades drygt...

Infrastruktur8 april, 2021

Fler laddstationer ska etableras vid de danska motorvägarna

Danska regeringen förestår att det etableras 50 nya laddstationer för elbilar längs de danska motorvägarna. Totalt ska dessa omfatta 630...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.