Connect with us

Infrastruktur

Butikssamarbete ska ge färre lastbilar i Malmö

Publicerad

den

samlastningprojekt får statslig finansiering

Lastbilsträngseln ska bort från Malmös centrum genom gemensam varulogistik. Från och med 2015 ska det kommunala Samcity-projektet skicka gods till flera butiker med en och samma lastbil. Pressbild: Malmö Stad

Gemensamma varuleveranser ska trolla bort lastbilskaoset framför Malmös butiker och minska trycket på vägarna. Ett danskinspirerat försök ska visa om butiker och leverantörer är redo att betala för miljövänlig transport och extra service.

Butikerna i centrala Malmö kan redan nästa år få sina varor levererade till dörren med miljövänliga transporter som samlar gods från flera leverantörer och distribuerar dem till flera butiker. Målet är att reducera antalet halvtomma lastbilar som cirkulerar runt i staden till förmån för mindre lastbilar med kortare körtid. Redan innan projektet har dragit igång finns det ett intresse för det. En enkät som gick ut till 200 butiker har gett mer än 100 svar, varav 30 säger att de är intresserade av att delta.

– Med tanke på att vi inte har marknadsfört projektet än så är det ett stort intresse, säger Max Hanander, projektledare på Malmö Stads gatukontor.

City-logistikprojektet som har döpts till Samcity ska leverera paket från och med mars 2015 och ett år framåt. Det första steget blir att välja ett åkeri och en passande fraktterminal i Malmö hamn, antingen i Mellersta eller Norra hamnen.

– Vi ska minska antalet lastbilar och antalet körda kilometer, möjligtvis kompletterat av lättare fordon och cykellogistik, säger Max Hanander.

Inspirationen kommer delvis från København, där butikerna i innerstaden får samlade varuleveranser med ellastbilar kompletterat med olika butiksvänliga tilläggstjänster. På sikt är målet att butiker och leverantörer tillsammans ska betala för de gröna leveranserna och extratjänsterna.

– Vi har redan fått mycket positiva reaktioner från åkerier och fraktföretag som ser en suboptimering av den nuvarande logistiken och som vill vara med och öka fyllningsgraden och turoptimeringen, samt utveckla nya tjänster med returflöde av emballage och sopor, säger Max Hanander (News Øresund – Peter Mulvany)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Infrastruktur22 oktober, 2021

Ny utredning visar möjliga stationslägen i Malmö för en Öresundsmetro

En Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn kan även resultera i ett tunnelbanesystem inne i Malmö. Tre möjliga lägen för de...

Politik22 oktober, 2021

Liberala Venstre och Nye Borgerlige valsamarbetar i 40 danska kommuner

I 40 av Danmarks kommuner har det liberala partiet Venstre ingått i ett så kallad valförbund med nationalkonservativa partiet Nye...

Arbetsmarknad22 oktober, 2021

600 svenska arbetssökande och 15 danska företag väntas till jobbmässa den 27 oktober

På onsdagen den 27 oktober arrangeras en dansk-svensk jobbmässa i Hyllie i Malmö och cirka 600 svenska arbetssökande väntas dit....

Politik22 oktober, 2021

Regeringen presenterar ny strategi som ska stärka Sveriges besöksnäring

Regeringen presenterade under måndagen en ny besöksnäringsstrategi som ska stärka samarbetet bland besöksnäringens aktörer. Sverige ska återigen bli ett attraktivt...

Infrastruktur22 oktober, 2021

Fritidstrafiken över Öresundsbron fortsätter återhämta sig

Fritidstrafiken över Öresundsbron fortsätter att återhämta sig och närma sig nivåerna från före coronapandemin. I vecka 41 var fritidstrafiken över...

Samhälle21 oktober, 2021

Förbudet mot elsparkcyklar tas bort i Köpenhamn – inför parkeringsfri zon

För ett år sedan förbjöds elsparkcyklar i Köpenhamn. Nu är de tillbaka men får inte parkeras i innerstadsområdet utan att...

Hållbarhet21 oktober, 2021

Vestas förväntas bygga världens mest kraftfulla vindkraftverk utanför New York

Via ett pressmeddelande har danska vindkraftstillverkaren Vestas meddelat att oljebolagen Equinor och BP gjort en föredragen leverans på 138 vindkraftverk...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.