Connect with us

Infrastruktur

Butikssamarbete ska ge färre lastbilar i Malmö

Publicerad

den

samlastningprojekt får statslig finansiering

Lastbilsträngseln ska bort från Malmös centrum genom gemensam varulogistik. Från och med 2015 ska det kommunala Samcity-projektet skicka gods till flera butiker med en och samma lastbil. Pressbild: Malmö Stad

Gemensamma varuleveranser ska trolla bort lastbilskaoset framför Malmös butiker och minska trycket på vägarna. Ett danskinspirerat försök ska visa om butiker och leverantörer är redo att betala för miljövänlig transport och extra service.

Butikerna i centrala Malmö kan redan nästa år få sina varor levererade till dörren med miljövänliga transporter som samlar gods från flera leverantörer och distribuerar dem till flera butiker. Målet är att reducera antalet halvtomma lastbilar som cirkulerar runt i staden till förmån för mindre lastbilar med kortare körtid. Redan innan projektet har dragit igång finns det ett intresse för det. En enkät som gick ut till 200 butiker har gett mer än 100 svar, varav 30 säger att de är intresserade av att delta.

– Med tanke på att vi inte har marknadsfört projektet än så är det ett stort intresse, säger Max Hanander, projektledare på Malmö Stads gatukontor.

City-logistikprojektet som har döpts till Samcity ska leverera paket från och med mars 2015 och ett år framåt. Det första steget blir att välja ett åkeri och en passande fraktterminal i Malmö hamn, antingen i Mellersta eller Norra hamnen.

– Vi ska minska antalet lastbilar och antalet körda kilometer, möjligtvis kompletterat av lättare fordon och cykellogistik, säger Max Hanander.

Inspirationen kommer delvis från København, där butikerna i innerstaden får samlade varuleveranser med ellastbilar kompletterat med olika butiksvänliga tilläggstjänster. På sikt är målet att butiker och leverantörer tillsammans ska betala för de gröna leveranserna och extratjänsterna.

– Vi har redan fått mycket positiva reaktioner från åkerier och fraktföretag som ser en suboptimering av den nuvarande logistiken och som vill vara med och öka fyllningsgraden och turoptimeringen, samt utveckla nya tjänster med returflöde av emballage och sopor, säger Max Hanander (News Øresund – Peter Mulvany)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Danmark1 juni, 2020

Rusning till Bornholm efter danska gränsbeskedet – extrafärjor både från Ystad och Tyskland

Efter den danska statsministern Mette Frederiksens (S) besked om att Danmark öppnar sina gränser mot Tyskland rusade biljettförsäljningen till Bornholm...

Samhälle29 maj, 2020

Sverige inte bland länderna som Danmark öppnar gränsen för – fortsätter diskussioner om lösning för Öresundsregionen

Den 15 juni öppnar Danmark sina gränser för turister från Tyskland, Island och Norge –men inte från Sverige. Det meddelade...

Samhälle29 maj, 2020

Greater Copenhagen Committee efterfrågar besked om gränsöppning

En gränsöppning ska vara hälsomässigt försvarbar, men en tidsplan för återöppningen hade varit till stor hjälp för invånare och näringsliv...

Danmark29 maj, 2020

Danska företag vill bygga stor vätgasfabrik i Köpenhamn för storskalig produktion av hållbara bränslen

De danska storföretagen AP Møller – Mærsk, SAS, Ørsted, Köpenhamns flygplats i Kastrup och DSV Panalpina har bildat ett partnerskap...

Norden29 maj, 2020

Sverige pressar på Norge att låta norrmän gränshandla

Den norsk-svenska gränsen är stängd för svenskar, om de inte ska arbeta i Norge eller har något annat godkänt ärende....

Norden29 maj, 2020

Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen

UPPDATERAD 200602. Att Finland stängt sin gräns för andra än finländska medborgare eller personer som arbetar eller har andra giltiga...

Norden29 maj, 2020

Finländsk gränshandel har tappat 95 procent av omsättningen

Både Finland och Norge har stängt sina gränser för andra länders medborgare som inte har något avgörande skäl att resa...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.