Infrastruktur
Butikssamarbete ska ge färre lastbilar i Malmö


Lastbilsträngseln ska bort från Malmös centrum genom gemensam varulogistik. Från och med 2015 ska det kommunala Samcity-projektet skicka gods till flera butiker med en och samma lastbil. Pressbild: Malmö Stad
Gemensamma varuleveranser ska trolla bort lastbilskaoset framför Malmös butiker och minska trycket på vägarna. Ett danskinspirerat försök ska visa om butiker och leverantörer är redo att betala för miljövänlig transport och extra service.
Butikerna i centrala Malmö kan redan nästa år få sina varor levererade till dörren med miljövänliga transporter som samlar gods från flera leverantörer och distribuerar dem till flera butiker. Målet är att reducera antalet halvtomma lastbilar som cirkulerar runt i staden till förmån för mindre lastbilar med kortare körtid. Redan innan projektet har dragit igång finns det ett intresse för det. En enkät som gick ut till 200 butiker har gett mer än 100 svar, varav 30 säger att de är intresserade av att delta.
– Med tanke på att vi inte har marknadsfört projektet än så är det ett stort intresse, säger Max Hanander, projektledare på Malmö Stads gatukontor.
City-logistikprojektet som har döpts till Samcity ska leverera paket från och med mars 2015 och ett år framåt. Det första steget blir att välja ett åkeri och en passande fraktterminal i Malmö hamn, antingen i Mellersta eller Norra hamnen.
– Vi ska minska antalet lastbilar och antalet körda kilometer, möjligtvis kompletterat av lättare fordon och cykellogistik, säger Max Hanander.
Inspirationen kommer delvis från København, där butikerna i innerstaden får samlade varuleveranser med ellastbilar kompletterat med olika butiksvänliga tilläggstjänster. På sikt är målet att butiker och leverantörer tillsammans ska betala för de gröna leveranserna och extratjänsterna.
– Vi har redan fått mycket positiva reaktioner från åkerier och fraktföretag som ser en suboptimering av den nuvarande logistiken och som vill vara med och öka fyllningsgraden och turoptimeringen, samt utveckla nya tjänster med returflöde av emballage och sopor, säger Max Hanander (News Øresund – Peter Mulvany)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark12 månader sedan
Stora dansk-tyska satsningar inför Fehmarn Bält-tunneln – Sverige satsar på att underlätta för den befintliga tågtrafiken
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060