Connect with us

Infrastruktur

Butikssamarbete ska ge färre lastbilar i Malmö

Publicerad

den

samlastningprojekt får statslig finansiering

Lastbilsträngseln ska bort från Malmös centrum genom gemensam varulogistik. Från och med 2015 ska det kommunala Samcity-projektet skicka gods till flera butiker med en och samma lastbil. Pressbild: Malmö Stad

Gemensamma varuleveranser ska trolla bort lastbilskaoset framför Malmös butiker och minska trycket på vägarna. Ett danskinspirerat försök ska visa om butiker och leverantörer är redo att betala för miljövänlig transport och extra service.

Butikerna i centrala Malmö kan redan nästa år få sina varor levererade till dörren med miljövänliga transporter som samlar gods från flera leverantörer och distribuerar dem till flera butiker. Målet är att reducera antalet halvtomma lastbilar som cirkulerar runt i staden till förmån för mindre lastbilar med kortare körtid. Redan innan projektet har dragit igång finns det ett intresse för det. En enkät som gick ut till 200 butiker har gett mer än 100 svar, varav 30 säger att de är intresserade av att delta.

– Med tanke på att vi inte har marknadsfört projektet än så är det ett stort intresse, säger Max Hanander, projektledare på Malmö Stads gatukontor.

City-logistikprojektet som har döpts till Samcity ska leverera paket från och med mars 2015 och ett år framåt. Det första steget blir att välja ett åkeri och en passande fraktterminal i Malmö hamn, antingen i Mellersta eller Norra hamnen.

– Vi ska minska antalet lastbilar och antalet körda kilometer, möjligtvis kompletterat av lättare fordon och cykellogistik, säger Max Hanander.

Inspirationen kommer delvis från København, där butikerna i innerstaden får samlade varuleveranser med ellastbilar kompletterat med olika butiksvänliga tilläggstjänster. På sikt är målet att butiker och leverantörer tillsammans ska betala för de gröna leveranserna och extratjänsterna.

– Vi har redan fått mycket positiva reaktioner från åkerier och fraktföretag som ser en suboptimering av den nuvarande logistiken och som vill vara med och öka fyllningsgraden och turoptimeringen, samt utveckla nya tjänster med returflöde av emballage och sopor, säger Max Hanander (News Øresund – Peter Mulvany)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle25 september, 2020

Svensk och dansk polis på plats i Köpenhamn i nya samarbetet Gränscenter Öresund

Nya dansk-svenska polissamarbetet Gränscenter Öresund är i full gång. Sedan början av september finns svensk polis på plats i Köpenhamn...

Veckobrev26 september, 2020

Läs News Øresunds veckobrev 25 september

Avslutande rättsprocess kring Fehmarn Bält-tunneln inledd. Väntas inte kunna stoppa projektet men Förbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig kan påföra krav som fördyrar...

Samhälle25 september, 2020

Spridningen av Covid-19 fortsätter att öka i Köpenhamn – nytt dystert danskt rekord

UPPDATERAD. Spridningen av covid-19 fortsätter att öka i Köpenhamn  och hela Danarmk. På fredagen redovisade Statens Serum Institut ny statistik...

Longreads24 september, 2020

Internationell rekrytering lyfte dansk e-handelsjätte i Malmö

Med en dansk ledning, anställda från hela världen och huvudsäte i Malmöstadsdelen Hyllie utgör e-handelsbolaget Boozt.com själva sinnebilden av ett...

Danmark24 september, 2020

Ny skandal kring FE och insamling av underrättelser i Danmark

Det stormar kring den danska underrättelsetjänsten FE, Forsvarets Efterretningstjeneste. Nya uppgifter kring underrättelsetjänsten kommer från Danmarks Radio som erfar att Forsvarets...

Fastighet24 september, 2020

Misstanke om byggfusk stoppar höghusbygge i Köpenhamn som skulle förvärvas av Heimstaden i Malmö

Bygget av ett 86 meters höghus på Faste Batteri Vej på Amager har stoppats av Köpenhamns kommun sedan borrprover visat...

Life Science24 september, 2020

LEO Pharma kan få en ny medägare innan jul

En internationell investeringsbank söker just nu en ny investerare till LEO Pharma för att påskynda en ny strategi. LEO Pharma,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.