Connect with us

Infrastruktur

Banarbeten och gränskontroller försenade de skånska tågen 2017

Publicerad

den

Pågatågen hade bättre punktlighet än Öresundstågen under 2017. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Skånetrafikens punktlighet låg i fjol på 83 procent för Öresundstågen och 90 procent för Pågatågen. Sedan gräns- och id-kontrollerna infördes 2015/2016 har mängden förseningar i den skånska tågtrafiken ökat. Dessutom bidrog problem med infrastrukturen, banarbeten och obehöriga som tog sig in på spåren till att punktligheten inte nådde målen som satts upp för fjolåret.

De månader under året som hade flest förseningar var maj-juni och oktober-november. Extra varma perioder, samt inkörsperioden efter att Öresundstrafiken lades om och gränskontrollerna utökades i september bidrog att punktligheten gick ner.

Det har också varit flera riktigt dåliga dagar där tre utmärker sig. Den 3 maj har vi obehöriga i spår vid Lund C, tågstopp i Alvesta på grund av älgkrock, signalfel i Rydebäck samt spårledningsfel i Åkarp. Den 18 maj signalfel i Örtofta, rälsbrott i Tunneby, gräsbrand utanför Hässleholm, dålig strömförsörjning i södra Sverige samt stopp för trafiken i Hässleholm på grund av fel på omformarstation. Den 29 maj hade vi nedriven kontaktledning i Burlöv, spårbeläggning i Tjörnarp samt mellan Önnestad-Vinslöv och en järnvägsbro som under kvällen blev strömförande vid lokstallet i Malmö, uppger Mark Fenzel, affärsområdeschef tåg, för News Øresund.

Öresundstågen var alltså mer försenade än Pågatågen, som enligt Skånetrafiken är mindre känsliga för störningar i trafiken eftersom de kör kortare sträckor.

Mark Fenzel har goda förhoppningar om att punktligheten kommer att förbättras under 2018.

– Vi fortsätter att jobba med Trafikverket och våra tågoperatörer för att få så hög punktlighet som möjligt. Till exempel kom Skånetrafiken överens med DSB och danska Transportministeriet att avveckla DSBs IC Bornholm som ersätts av Öresundståg och Pågatåg från 4 december 2017. Detta bidrar till förbättrad punktlighet. Samarbetet kring effektiviseringar på Hyllie med gränskontrollerna fortsätter också, skriver han till News Øresund.

(News Øresund – Anna Palmehag)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Infrastruktur22 oktober, 2021

Ny utredning visar möjliga stationslägen i Malmö för en Öresundsmetro

En Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn kan även resultera i ett tunnelbanesystem inne i Malmö. Tre möjliga lägen för de...

Politik22 oktober, 2021

Liberala Venstre och Nye Borgerlige valsamarbetar i 40 danska kommuner

I 40 av Danmarks kommuner har det liberala partiet Venstre ingått i ett så kallad valförbund med nationalkonservativa partiet Nye...

Arbetsmarknad22 oktober, 2021

600 svenska arbetssökande och 15 danska företag väntas till jobbmässa den 27 oktober

På onsdagen den 27 oktober arrangeras en dansk-svensk jobbmässa i Hyllie i Malmö och cirka 600 svenska arbetssökande väntas dit....

Politik22 oktober, 2021

Regeringen presenterar ny strategi som ska stärka Sveriges besöksnäring

Regeringen presenterade under måndagen en ny besöksnäringsstrategi som ska stärka samarbetet bland besöksnäringens aktörer. Sverige ska återigen bli ett attraktivt...

Infrastruktur22 oktober, 2021

Fritidstrafiken över Öresundsbron fortsätter återhämta sig

Fritidstrafiken över Öresundsbron fortsätter att återhämta sig och närma sig nivåerna från före coronapandemin. I vecka 41 var fritidstrafiken över...

Samhälle21 oktober, 2021

Förbudet mot elsparkcyklar tas bort i Köpenhamn – inför parkeringsfri zon

För ett år sedan förbjöds elsparkcyklar i Köpenhamn. Nu är de tillbaka men får inte parkeras i innerstadsområdet utan att...

Hållbarhet21 oktober, 2021

Vestas förväntas bygga världens mest kraftfulla vindkraftverk utanför New York

Via ett pressmeddelande har danska vindkraftstillverkaren Vestas meddelat att oljebolagen Equinor och BP gjort en föredragen leverans på 138 vindkraftverk...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.