Samhälle
Återigen mingel och publik på Øresundsbron Business Meeting

Under fredagen hölls återigen Øresundsbron Business Meeting med publik på plats på Quality Hotel View på Hyllie i Malmö. 90 personer var på plats samtidigt som 60 tittare följde eventet digitalt och bland talarna fanns bland annat Öresundsbrons vd Linus Eriksson och Heidi Boye, country manager för matsvinnsbolaget Too good to go.
Några dagar efter att de svenska coronarestriktionerna hävts samlades 90 personer på Quality Hotel i Hyllie, Malmö, för att delta på Øresundsbron Business Meeting. Förra året hölls eventet enbart digitalt på grund av pandemin, men i år var det en hybridversion. Förutom publiken på plats följde runt 60 personer eventet digitalt.
Öresundsbrons vd Linus Eriksson önskade välkomna tillsammans med dagens moderator Trine Grønlund och berättade om brons nya affärsplan samt lyfte bland annat fram vikten av fokus på hållbarhet.
– Det skulle inte förvåna mig om vi snart har gröna rabatter på plats, för de som exempelvis har elbil eller ellastbil.
Øresundsinstituttets senioranalytiker Thea Wiborg presenterade fem punkter om det aktuella läget i Öresundsregionen – bland annat arbetskraftsbrist, bostadspriser som skjutit i höjden under pandemin och kommande kommunalval i Köpenhamn.
Benjamin Hansen och Anna Tenfält, företrädare för Copenhagen 2021, berättade om utmaningarna med att arrangera ett gränsöverskridande projekt under pågående pandemi.
– Det har inte varit lätt. Vi har setts tre gånger under ett år. Men samtidigt har vi varit det mest tillgängliga Worldpride någonsin och kunnat nå fler människor genom vårt digitala program, sade Anna Tenfält.
Malin Dahl, verksamhetsansvarig för Øresunddirekt, som lyfte fram att intresset för att jobba och rekrytera över sundet återigen stiger nu när coronarestriktionerna hävs.
– Förr fick vi en förfrågan i veckan från danska bolag som ville annonsera för att anställda från Sverige, nu får vi en förfrågan om dagen, berättade hon.
Heidi Boye, country manager för matsvinnsbolaget Too good to go, berättade om bolagets etablering på den svenska marknaden. Too good to go är en tjänst som kopplar ihop matproducenter, matbutiker, restauranger och caféer med konsumenter för att bekämpa matsvinn. Hittills har bolaget 2,2 användare i Danmark och en halv miljon i Sverige. (News Øresund)
-
Danmark6 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Danmark12 månader sedan
Danskt trepartsavtal om CO2-avgift för lantbruket klart – visar att 2030-målet för utsläppen nås
-
Näringsliv10 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Norden12 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv10 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Danmark8 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Politik8 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner
-
Danmark9 månader sedan
Danska logistikföretaget DSV köper DB Schenker och blir Danmarks näst största företag