Connect with us

Danmark

Antalet passagerare växer rekordsnabbt hos Metroselskabet – undersöker ny linje till hamnen

Publicerad

den

Metroselskabets vd Henrik Plougmann Olsen. Foto: News Øresund

Satsningar på spårvagn och mer metro i Köpenhamn gör att det förväntade antalet passagerare ökar från 57 till 195 miljoner per år mellan 2015 och 2025. Samtidigt undersöker Metroselskabet fler sträckningar, däribland till den konstgjorda ön Lynetteholmen som planeras i Köpenhamns hamn. Ett av två undersökta alternativ är att föredra om man vill koppla på en metro till Malmö i framtiden, menar vd Henrik Plougmann Olsen.

Köpenhamns nya Metrocityring som förväntas öppna i sommar, avgreningar till Nordhavnen och Sydhavnen samt ny spårväg ger Köpenhamn ett stort tillskott på ny kollektivtrafik. Från 2015 till 2025 ökar antalet stationer från 22 till 75 stycken, antalet tåg från 34 till 110 och det förväntade antalet passagerare från 57 till 195 miljoner per år. De siffrorna presenterades av Metroselskabets vd Henrik Plougmann Olsen på infrastrukturkonferensen RailCPH i Köpenhamn i måndags. I sommar beräknas den nya metrolinjen, Cityringen, med 17 stationer att öppna. Siktet har varit inställt på augusti, men Metroselskabet har ännu inte kommunicerat ut ett exakt datum för öppningen eftersom vissa testkörningar har dragit ut på tiden.
– Det vet vi i juni om vi når, säger Henrik Plougmann Olsen till News Øresund.

Förutom Cityringen byggs även en Nordhavnslinje som beräknas tas i bruk under det första kvartalet 2020. Samtidigt som avgreningen till Nordhavnen ska stå klar planeras tunnelborrningen för en Sydhavnslinje att starta och pågå fram till 2024. Spårvägen längs Ring 3, mellan Lyngby och Ishøj, förväntas öppna 2025. Men Metroselskabet undersöker just nu även nya sträckningar. Efter att den danska regeringen och Köpenhamns kommun i höstas ingick ett avtal om att bygga en ny ö i hamnen, Lynetteholmen, undersöks en metrosträckning till området. Det finns, förutom Lynetteholmen där 35 000 nya invånare och lika många arbetsplatser förväntas, även stora utbyggnadsplaner för bostäder och nya arbetsplatser på intilliggande Refshaleøen och Nordhavnen. Två alternativ för en sådan sträckning är i fokus, berättar Henrik Plougmann Olsen. Dels en sträckning norrifrån som innebär att Nordhavnslinjen förlängs och dels en sträckning söderifrån som går från Köpenhamns huvudbangård över Amager och Lynetteholmen till Østerport. Finns en eventuell metroförbindelse till Malmö som kan ansluta till en sådan sträckning med i utredningen?

– Det är inte en del av analysen att titta på det. Men det övergripande är att om man gör lösningen som kommer från syd kan man göra den klar för att gå till Malmö i framtiden. Gör man den norrifrån är det nog inte möjligt att använda samma bana, då måste man bygga en ny, säger Henrik Plougmann Olsen.

En linje söderifrån förväntas även öka kapaciteten och således lätta de trängselproblem som finns på Amager och under Köpenhamns hamn.
– Det finns ett kapacitetsproblem som ska lösas, det kan antingen lösas genom längre tåg eller genom att bygga en ny linje. Ska man bygga en ny linje till Lynetteholmen kan den lösa två problem, men kapacitetsproblemen finns där oavsett om det byggs metro till Lynetteholmen eller inte, säger Henrik Plougmann Olsen.

Beslut om en sådan linje förväntas under nästa år.
– Man har politiskt avtalat att man ska ta beslut 2020, det står i det politiska avtalet som den danska staten och Köpenhamns kommun har ingått. Det kräver självklart att vi är klara med alla analysresultat, säger han. (News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Infrastruktur20 januari, 2021

Dansk-svenskt förslag: Bygg ut Öresundsbrons landanslutningar för 9,6 miljarder SEK

Landanslutningarna kring Öresundsbron bör byggas ut på båda sidor förbindelsen för att öka kapaciteten och kunna ta emot större trafikflöden...

Infrastruktur21 januari, 2021

Visioner för infrastruktur och praktiska lösningar diskuterades på mobilitetskonferens

Greater Copenhagen hade i veckan en digital tvådagarskonferens om framtidens gröna mobilitet i regionen. Det diskuterades bland annat praktiska lösningar...

Arbetsmarknad21 januari, 2021

Breddat informationsutbud bland utvecklingsförslagen för Øresunddirekt

Att öka synligheten och bredda informationsutbudet är två möjligheter för utveckling av informationstjänsten Øresunddirekt. En osäker finansieringsmodell och Arbetsförmedlingens reformering...

Life Science21 januari, 2021

Forskare från Portugal skapar lovande biotech-företag med dansk-svenskt stöd i Lund

Biotek-företaget Asgard Therapeutics AB i Lund startades 2018 som en spinout från Lunds universitet. Företaget utvecklades med stöd från bland...

Näringsliv21 januari, 2021

Star Wars som dataspel utvecklas av Massive Entertainment i Malmö

Spelutvecklingsföretaget Massive Entertainment i Malmö har fått i uppdrag att göra dataspel av legendariska Star Wars-filmerna. Det innebär att företaget...

Samhälle21 januari, 2021

Huawei och ZTE fick inte vara med vid Sveriges 5G-auktion

De kinesiska företagen Huawei och ZTE var utestängda från att delta när Sverige genomförde den stora 5G-auktionen den 19 januari...

Samhälle21 januari, 2021

Tågfärjorna mellan Trelleborg och Rostock vinnare på tillfälligt stopp för godståg över Stora Bältbron

Järnvägsfrakten med Stena Lines tågfärjor mellan Trelleborg och Rostock fick ett lyft sedan Danmark stoppat trafiken med intermodala godståg över...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.