Samhälle
Anne Skovbro blir ny vd för By & Havn som utvecklar Örestad och Nordhavn samt är delägare i Copenhagen Malmö Port


Generationsskifte. Anne Skovbro efterträder Jens Kramer Mikkelsen som vd för udviklingsselskabet By & Havn. Pressfoto By & Havn – Peter Sørensen
Anne Skovbro, 49, blir ny vd för udviklingsselskabet By & Havn som genom att utveckla de egna markområdena i bland annat Nordhavn och Örestad finansierar utbyggnaden av Metron i Köpenhamn. By & Havn är även hälftenägare i hamnbolaget Copenhagen Malmö Port.
Det nya uppdraget som vd för By & Havn tillträds den 20 augusti och då lämnar Anne Skovbro sitt nuvarande arbete som filantropidirektör i Realdania. Hon har tidigare varit direktör för Økonomiforvaltningen och planchef för Center for Byudvikling i Köpenhamns kommun och känner därför sin nya arbetsgivare väl. Anne Skovbro är utbildad vid Aalborg Universitet där hon 2001 tog en Ph.d. vid Institut for Arkitektur og Design.
Anne Skovbro efterträder Jens Kramer Mikkelsen som vd för By & Havn och som varit med om att bygga upp företaget. Jens Kramer Mikkelsen har tidigare varit socialdemokratisk överborgmästare i Köpenhamn.
– Vi ser fram emot samarbetet med Anne Skovbro som med sin starka och mångåriga erfarenhet inom stadsutveckling perfekt matchar de uppgifter som en vd för By & Havn ska hantera, säger By & Havns styrelseordförande Carsten Koch i ett pressmeddelande.
By & Havn bildades 2007 då Köpenhamns Hamn fusionerades med den del av Ørestadsselskabet som ägde marken i och utvecklade Örestad. Samtidigt bildades Metroselskabet som ett självständigt bolag ur Ørestadsselskabet. Vid bildandet av By & Havn överfördes det kapital till Metroselskabet som behövs för utbyggnaden av Metron i Köpenhamn så att bolagen därefter kunde arbeta självständigt i relation till varandra. By & Havn fick därmed en stor skuld vid bildandet men också värdefulla markområden i Örstad och Köpenhamns hamnområde. Skulden avbetalas genom vinster från utvecklingen och försäljningen av mark till byggprojekt i bland annat Nordhavn och Örestad. Det innebär att arbetet med stadsutvecklingen i By & Havns markområden finansierar utbyggnaden av Metron. By & Havn är även hälftenägare i driftsbolaget Copenhagen Malmö Port som driver verksamheten i hamnarna i Köpenhamn och Malmö samt kryssningshamnen i Visby.
Vid bildandet av By & Havn var Köpenhamns kommun och danska staten nästan jämbördiga aktieägare. Under 2015 ändrades ägarförhållandet så att danska staten överlät 40 procent av aktierna i By & Havn till Köpenhamn som ett finansieringsbidrag till den fortsatta utbyggnaden av Metron. Därefter ägs By & Havn till 95 procent av Köpenhamns kommun och 5 procent av danska staten. (News Øresund)
-
Danmark3 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Norden9 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Danmark11 månader sedan
400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen
-
Infrastruktur9 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
IT / mobiltelefoni12 månader sedan
Mobilbetalningar blir möjliga före sommaren mellan Danmark, Norge och Finland
-
Samhälle11 månader sedan
Konjunkturen i Öresund: sysselsättningen stiger fortsatt i Danmark och inflationen i Sverige föll mer än väntat
-
Samhälle12 månader sedan
Tusentals tyskar flyttar till Sverige – ”Schwedenhaus” ny hashtag på sociala medier