Connect with us

Infrastruktur

Alternativ för ny tågsträckning mellan Hässleholm och Lund diskuteras

Publicerad

den

Anders Jönsson är ny enhetschef för systemutformning på Nya stambanor på Trafikverket som bland annat har i uppdrag att bygga nya stambanor mellan storstadsregionerna. Foto: News Øresund - Jenny Andersson

Tre frågor till Anders Jönsson som är ny enhetschef för systemutformning på Nya stambanor på Trafikverket som den 28 februari ska slutredovisa ett regeringsuppdrag angående nya stambanor för höghastighetståg. Han har tidigare jobbat på Transportministeriet i Danmark och Region Skåne innan han nu senast jobbade som enhetschef järnväg på Underhållsdistrikt Syd på Trafikverket.

 

Vad innefattar din nya tjänst?
– Vi på enheten för systemutformning gör analyser i samarbete med andra enheter inom Trafikverket kring konsekvenserna av nya stambanor. Det vill säga att vi bland annat tittar på stationsorter och stationslägen, alltså till exempel konsekvenser av om stationen ska ligga centralt på orten eller utanför centrum. Det handlar även om landskapet, arkitektur och kopplingspunkter med befintlig järnväg. Det är sådant som styr vilka linjesträckningar som är möjliga. Vi undersöker även möjlig trafikering, det vill säga hur många avgångar som kan förväntas på sträckningen.

 

Vad är aktuellt i arbetet med de tre första etapperna just nu (Ostlänken, Göteborg-Borås och Hässleholm-Lund)?
– För etappen Hässleholm-Lund har vi nyligen presenterat en lokaliseringsutredning med olika alternativ. Det finns flera olika kombinationer av alternativ. Det gäller både sträckningarna mellan de två orterna, men även för stationsläget finns det flera alternativ. Vi genomför just nu ett samråd kring förslagen där vi tar in olika synpunkter.

– Vi kommer den 28 februari att slutredovisa ett regeringsuppdrag angående nya stambanor för höghastighetståg där vi dels presenterar uppdaterade kostnader för höghastighetsjärnvägen som den ser ut i planeringen idag och dels förslag till alternativa lägre kostnader inom kostnadsramen på 205 miljarder svenska kronor i 2017 års prisnivå.

 

Hur ser tidsplanen ut för höghastighetsjärnväg mellan Hässleholm-Lund?
– Så som det ser ut nu finns det en planerad byggstart mellan 2027-2029 och det förväntas att byggtiden är kring tio år. Men det är såklart mycket som kan påverka byggstart och byggtiden. Ny stambana Lund-Hässleholm finns med i den nationella planen för transportsystemet, men för att Trafikverket ska kunna starta bygget krävs regeringsbeslut. Under året förväntas regeringen presentera en infrastrukturproposition.

(News Øresund – Thea Wiborg)

 

Fakta: Nya järnvägssträckningar i Sverige planeras

Trafikverket har fått i uppdrag av regeringen att bygga nya stambanor mellan storstadsregionerna i Sverige för att korta restiden och avlasta de befintliga banorna. De första deletapperna är Hässleholm-Lund, Göteborg-Borås samt Ostlänken mellan Linköping och Järna. Ostlänken och Göteborg–Borås planeras för 250 km/h, medan Lund–Hässleholm dimensioneras för 320 km/timmen för höghastighetståg och 250 km/timmen för snabba regionaltåg.

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Fastighet4 mars, 2021

2020 blev rekordår för bostadsbyggandet i Malmö – 3 600 bostäder färdigställdes

Malmö växer så det knakar och 2020 blev ett rekordår för både bostadsbyggandet och befolkningsökningen i kommunen. Under förra året...

Samhälle4 mars, 2021

Norge har öppnat gränsen för pendlare

Den 1 mars öppnade Norge återigen gränsen för svenska och finska pendlare, under förutsättning att de kan uppvisa ett högst...

Samhälle4 mars, 2021

Nytt projekt undersöker möjligheten att ta fram uppgifter om arbetspendlingen över Öresund utan statistikutbyte mellan länderna

Region Skåne och Danmarks statistik undersöker nu möjligheten att bara använda danska uppgifter från bland annat inkomstregistret i Danmark för...

Näringsliv4 mars, 2021

Drakamöllan i östra Skåne har upplevt ett år nästan utan danska gäster

Tre frågor till Ingalill Thorsell, som äger konferens- och hotellanläggningen Drakamöllan på landsbygden i östra Skåne. Under flera år har...

Samhälle4 mars, 2021

Färre barnfamiljer stannar kvar i Köpenhamn

Förra året ökade Köpenhamns befolkning mindre än förväntat. Under 2020 växte danska huvudstaden med 5 777 personer. Till TV2 Lorry säger...

Näringsliv4 mars, 2021

Volvo ställer helt om till elbilar

2030 ska Volvo Cars enbart sälja elbilar. Det rapporterar Sveriges Radio. Försäljningen av elbilar har ökat markant de senaste åren...

Intervjuer3 mars, 2021

McNeil-toppchef prioriterar synlighet: ”Om folk i din hemstad inte vet att du existerar så finns det ett glapp””

Synlighet och interaktion med lokalsamhället och utbildningsinstitutioner är viktiga verktyg för att rekrytera kompetens på lång sikt. Det berättar Jody...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.