Connect with us

Infrastruktur

Alternativ för ny tågsträckning mellan Hässleholm och Lund diskuteras

Publicerad

den

Anders Jönsson är ny enhetschef för systemutformning på Nya stambanor på Trafikverket som bland annat har i uppdrag att bygga nya stambanor mellan storstadsregionerna. Foto: News Øresund - Jenny Andersson

Tre frågor till Anders Jönsson som är ny enhetschef för systemutformning på Nya stambanor på Trafikverket som den 28 februari ska slutredovisa ett regeringsuppdrag angående nya stambanor för höghastighetståg. Han har tidigare jobbat på Transportministeriet i Danmark och Region Skåne innan han nu senast jobbade som enhetschef järnväg på Underhållsdistrikt Syd på Trafikverket.

 

Vad innefattar din nya tjänst?
– Vi på enheten för systemutformning gör analyser i samarbete med andra enheter inom Trafikverket kring konsekvenserna av nya stambanor. Det vill säga att vi bland annat tittar på stationsorter och stationslägen, alltså till exempel konsekvenser av om stationen ska ligga centralt på orten eller utanför centrum. Det handlar även om landskapet, arkitektur och kopplingspunkter med befintlig järnväg. Det är sådant som styr vilka linjesträckningar som är möjliga. Vi undersöker även möjlig trafikering, det vill säga hur många avgångar som kan förväntas på sträckningen.

 

Vad är aktuellt i arbetet med de tre första etapperna just nu (Ostlänken, Göteborg-Borås och Hässleholm-Lund)?
– För etappen Hässleholm-Lund har vi nyligen presenterat en lokaliseringsutredning med olika alternativ. Det finns flera olika kombinationer av alternativ. Det gäller både sträckningarna mellan de två orterna, men även för stationsläget finns det flera alternativ. Vi genomför just nu ett samråd kring förslagen där vi tar in olika synpunkter.

– Vi kommer den 28 februari att slutredovisa ett regeringsuppdrag angående nya stambanor för höghastighetståg där vi dels presenterar uppdaterade kostnader för höghastighetsjärnvägen som den ser ut i planeringen idag och dels förslag till alternativa lägre kostnader inom kostnadsramen på 205 miljarder svenska kronor i 2017 års prisnivå.

 

Hur ser tidsplanen ut för höghastighetsjärnväg mellan Hässleholm-Lund?
– Så som det ser ut nu finns det en planerad byggstart mellan 2027-2029 och det förväntas att byggtiden är kring tio år. Men det är såklart mycket som kan påverka byggstart och byggtiden. Ny stambana Lund-Hässleholm finns med i den nationella planen för transportsystemet, men för att Trafikverket ska kunna starta bygget krävs regeringsbeslut. Under året förväntas regeringen presentera en infrastrukturproposition.

(News Øresund – Thea Wiborg)

 

Fakta: Nya järnvägssträckningar i Sverige planeras

Trafikverket har fått i uppdrag av regeringen att bygga nya stambanor mellan storstadsregionerna i Sverige för att korta restiden och avlasta de befintliga banorna. De första deletapperna är Hässleholm-Lund, Göteborg-Borås samt Ostlänken mellan Linköping och Järna. Ostlänken och Göteborg–Borås planeras för 250 km/h, medan Lund–Hässleholm dimensioneras för 320 km/timmen för höghastighetståg och 250 km/timmen för snabba regionaltåg.

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Infrastruktur22 oktober, 2021

Ny utredning visar möjliga stationslägen i Malmö för en Öresundsmetro

En Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn kan även resultera i ett tunnelbanesystem inne i Malmö. Tre möjliga lägen för de...

Politik22 oktober, 2021

Liberala Venstre och Nye Borgerlige valsamarbetar i 40 danska kommuner

I 40 av Danmarks kommuner har det liberala partiet Venstre ingått i ett så kallad valförbund med nationalkonservativa partiet Nye...

Arbetsmarknad22 oktober, 2021

600 svenska arbetssökande och 15 danska företag väntas till jobbmässa den 27 oktober

På onsdagen den 27 oktober arrangeras en dansk-svensk jobbmässa i Hyllie i Malmö och cirka 600 svenska arbetssökande väntas dit....

Politik22 oktober, 2021

Regeringen presenterar ny strategi som ska stärka Sveriges besöksnäring

Regeringen presenterade under måndagen en ny besöksnäringsstrategi som ska stärka samarbetet bland besöksnäringens aktörer. Sverige ska återigen bli ett attraktivt...

Infrastruktur22 oktober, 2021

Fritidstrafiken över Öresundsbron fortsätter återhämta sig

Fritidstrafiken över Öresundsbron fortsätter att återhämta sig och närma sig nivåerna från före coronapandemin. I vecka 41 var fritidstrafiken över...

Samhälle21 oktober, 2021

Förbudet mot elsparkcyklar tas bort i Köpenhamn – inför parkeringsfri zon

För ett år sedan förbjöds elsparkcyklar i Köpenhamn. Nu är de tillbaka men får inte parkeras i innerstadsområdet utan att...

Hållbarhet21 oktober, 2021

Vestas förväntas bygga världens mest kraftfulla vindkraftverk utanför New York

Via ett pressmeddelande har danska vindkraftstillverkaren Vestas meddelat att oljebolagen Equinor och BP gjort en föredragen leverans på 138 vindkraftverk...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.