Connect with us

Infrastruktur

Alternativ för ny tågsträckning mellan Hässleholm och Lund diskuteras

Publicerad

den

Anders Jönsson är ny enhetschef för systemutformning på Nya stambanor på Trafikverket som bland annat har i uppdrag att bygga nya stambanor mellan storstadsregionerna. Foto: News Øresund - Jenny Andersson

Tre frågor till Anders Jönsson som är ny enhetschef för systemutformning på Nya stambanor på Trafikverket som den 28 februari ska slutredovisa ett regeringsuppdrag angående nya stambanor för höghastighetståg. Han har tidigare jobbat på Transportministeriet i Danmark och Region Skåne innan han nu senast jobbade som enhetschef järnväg på Underhållsdistrikt Syd på Trafikverket.

 

Vad innefattar din nya tjänst?
– Vi på enheten för systemutformning gör analyser i samarbete med andra enheter inom Trafikverket kring konsekvenserna av nya stambanor. Det vill säga att vi bland annat tittar på stationsorter och stationslägen, alltså till exempel konsekvenser av om stationen ska ligga centralt på orten eller utanför centrum. Det handlar även om landskapet, arkitektur och kopplingspunkter med befintlig järnväg. Det är sådant som styr vilka linjesträckningar som är möjliga. Vi undersöker även möjlig trafikering, det vill säga hur många avgångar som kan förväntas på sträckningen.

 

Vad är aktuellt i arbetet med de tre första etapperna just nu (Ostlänken, Göteborg-Borås och Hässleholm-Lund)?
– För etappen Hässleholm-Lund har vi nyligen presenterat en lokaliseringsutredning med olika alternativ. Det finns flera olika kombinationer av alternativ. Det gäller både sträckningarna mellan de två orterna, men även för stationsläget finns det flera alternativ. Vi genomför just nu ett samråd kring förslagen där vi tar in olika synpunkter.

– Vi kommer den 28 februari att slutredovisa ett regeringsuppdrag angående nya stambanor för höghastighetståg där vi dels presenterar uppdaterade kostnader för höghastighetsjärnvägen som den ser ut i planeringen idag och dels förslag till alternativa lägre kostnader inom kostnadsramen på 205 miljarder svenska kronor i 2017 års prisnivå.

 

Hur ser tidsplanen ut för höghastighetsjärnväg mellan Hässleholm-Lund?
– Så som det ser ut nu finns det en planerad byggstart mellan 2027-2029 och det förväntas att byggtiden är kring tio år. Men det är såklart mycket som kan påverka byggstart och byggtiden. Ny stambana Lund-Hässleholm finns med i den nationella planen för transportsystemet, men för att Trafikverket ska kunna starta bygget krävs regeringsbeslut. Under året förväntas regeringen presentera en infrastrukturproposition.

(News Øresund – Thea Wiborg)

 

Fakta: Nya järnvägssträckningar i Sverige planeras

Trafikverket har fått i uppdrag av regeringen att bygga nya stambanor mellan storstadsregionerna i Sverige för att korta restiden och avlasta de befintliga banorna. De första deletapperna är Hässleholm-Lund, Göteborg-Borås samt Ostlänken mellan Linköping och Järna. Ostlänken och Göteborg–Borås planeras för 250 km/h, medan Lund–Hässleholm dimensioneras för 320 km/timmen för höghastighetståg och 250 km/timmen för snabba regionaltåg.

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

IT / mobiltelefoni25 mars, 2024

Mobilbetalningar blir möjliga före sommaren mellan Danmark, Norge och Finland

Norska Vipps och danska MobilePay, som även finns i Finland, har nu integrerats tillräckligt för att det ska bli möjligt...

Samhälle27 mars, 2024

Ökat intresse för säkerhetsbranschen bland svenska studenter

Intresset för karriärer inom nationell säkerhet ökar markant bland svenska studenter enligt en nyligen genomförd undersökning av undersökningsbolaget Universum som Dagens...

IT / mobiltelefoni25 mars, 2024

Trög mobilmarknad får Ericsson att varsla 1 200 anställda i Sverige

Telekomtillverkaren Ericsson varslar 1 200 av de cirka 14 500 anställda i Sverige med hänvisning till den utmanande mobilnätsmarknaden. Den...

Arbetsmarknad25 mars, 2024

Bidragsberoendet fortsätter att minska i Sverige

Sedan 1990-talet har aldrig så få personer i Sverige försörjts med sociala ersättningar och bidrag. Under 2023 minskade antalet personer...

Samhälle25 mars, 2024

Billigare tågresor över sundet under Eurovisionveckan

Det kommer att gå att resa obegränsat till och från Köpenhamn och inom Skåne under åtta dagar för 700 svenska...

Fastighet22 mars, 2024

Antalet danska sommarstugeägare i Sverige fortsätter minska

I fjol ägdes 9 645 fritidshus i Sverige av danskar. Det utgör en minskning med två procent jämfört med 2022 och...

Näringsliv22 mars, 2024

EQT-ägda danska Molslinjen kräver att upphandlingen av färjetrafiken till Gotland görs om

Svenska riskkapitalbolaget EQT har sedan 2021 byggt upp rederikoncernen Nordic Ferry Infrastructure med danska Molslinjen och norska Torghatten. Nästa steg...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.