Connect with us

Infrastruktur

Alternativ för ny tågsträckning mellan Hässleholm och Lund diskuteras

Publicerad

den

Anders Jönsson är ny enhetschef för systemutformning på Nya stambanor på Trafikverket som bland annat har i uppdrag att bygga nya stambanor mellan storstadsregionerna. Foto: News Øresund - Jenny Andersson

Tre frågor till Anders Jönsson som är ny enhetschef för systemutformning på Nya stambanor på Trafikverket som den 28 februari ska slutredovisa ett regeringsuppdrag angående nya stambanor för höghastighetståg. Han har tidigare jobbat på Transportministeriet i Danmark och Region Skåne innan han nu senast jobbade som enhetschef järnväg på Underhållsdistrikt Syd på Trafikverket.

 

Vad innefattar din nya tjänst?
– Vi på enheten för systemutformning gör analyser i samarbete med andra enheter inom Trafikverket kring konsekvenserna av nya stambanor. Det vill säga att vi bland annat tittar på stationsorter och stationslägen, alltså till exempel konsekvenser av om stationen ska ligga centralt på orten eller utanför centrum. Det handlar även om landskapet, arkitektur och kopplingspunkter med befintlig järnväg. Det är sådant som styr vilka linjesträckningar som är möjliga. Vi undersöker även möjlig trafikering, det vill säga hur många avgångar som kan förväntas på sträckningen.

 

Vad är aktuellt i arbetet med de tre första etapperna just nu (Ostlänken, Göteborg-Borås och Hässleholm-Lund)?
– För etappen Hässleholm-Lund har vi nyligen presenterat en lokaliseringsutredning med olika alternativ. Det finns flera olika kombinationer av alternativ. Det gäller både sträckningarna mellan de två orterna, men även för stationsläget finns det flera alternativ. Vi genomför just nu ett samråd kring förslagen där vi tar in olika synpunkter.

– Vi kommer den 28 februari att slutredovisa ett regeringsuppdrag angående nya stambanor för höghastighetståg där vi dels presenterar uppdaterade kostnader för höghastighetsjärnvägen som den ser ut i planeringen idag och dels förslag till alternativa lägre kostnader inom kostnadsramen på 205 miljarder svenska kronor i 2017 års prisnivå.

 

Hur ser tidsplanen ut för höghastighetsjärnväg mellan Hässleholm-Lund?
– Så som det ser ut nu finns det en planerad byggstart mellan 2027-2029 och det förväntas att byggtiden är kring tio år. Men det är såklart mycket som kan påverka byggstart och byggtiden. Ny stambana Lund-Hässleholm finns med i den nationella planen för transportsystemet, men för att Trafikverket ska kunna starta bygget krävs regeringsbeslut. Under året förväntas regeringen presentera en infrastrukturproposition.

(News Øresund – Thea Wiborg)

 

Fakta: Nya järnvägssträckningar i Sverige planeras

Trafikverket har fått i uppdrag av regeringen att bygga nya stambanor mellan storstadsregionerna i Sverige för att korta restiden och avlasta de befintliga banorna. De första deletapperna är Hässleholm-Lund, Göteborg-Borås samt Ostlänken mellan Linköping och Järna. Ostlänken och Göteborg–Borås planeras för 250 km/h, medan Lund–Hässleholm dimensioneras för 320 km/timmen för höghastighetståg och 250 km/timmen för snabba regionaltåg.

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Näringsliv20 juni, 2021

Danmarks tomatkung hämtar största delen av vinsten från sin svenska verksamhet

Danmarks största tomatproducent Alfred Pedersen & Søn är även Sveriges största tomatodlare med växthus i Dalköpinge utanför Trelleborg. Den svenska verksamheten...

Veckobrev21 juni, 2021

Läs News Øresunds veckobrev v. 24

Mer än 5 000 danska sjuksköterskor går ut i strejk från lördag i protest mot låga löner På lördag utlöstes...

Arbetsmarknad18 juni, 2021

Mer än 5 000 danska sjuksköterskor går i strejk från lördag i protest mot låga löner

På lördag utlöses en strejk i Danmark som omfattar var tionde sjuksköterska i Danmark i kommuner och regioner i hela...

Infrastruktur18 juni, 2021

Öresundsfrågor, gränser och gröna lösningar debatterades på Folkemødet

Folkemødet i Allinge på Bornholm genomförs i begränsad form med en del publik på plats. En hel del samtal och...

Samhälle17 juni, 2021

Region Själland räknar med miljardvinst till följd av Fehmarn Bält-förbindelsen

En större arbetsmarknadsregion i och med kortare restider, bättre möjlighet att locka till sig kvalificerad arbetskraft från utlandet, en utökad...

Arbetsmarknad17 juni, 2021

Omställning krävs på den svenska arbetsmarknaden

Trots vissa positiva tendenser på den svenska arbetsmarknaden varnar Arbetsförmedlingen för att den ovanligt höga långtidsarbetslösheten kommer att bita sig...

Infrastruktur17 juni, 2021

Fehmarn Bält-projektets danska tunnelfabrik kan göras permanent

En politisk majoritet i Folketinget föreslår att tunnelfabriken som ska uppföras vid Rödbyhamn på Lolland, där betongelementen till Fehmarn Bält-förbindelsen...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.