Connect with us

Danmark

Överraskningar i flera östliga danska kommuner efter valet

Publicerad

den

I Roskilde kommun är de konservativa nu lika stora som socialdemokraterna efter valet, men kom inte med vid förhandlingsbordet om maktfördelningen. Foto: Roskilde Station, News Øresund

I flera kommuner i östra Danmark tog förhandlingarna om borgmästarämbetet en överraskande vändning efter att rösterna från valet hade räknats. En titt på valresultaten i tre utvalda kommuner – Roskilde, Faxe och Næstved – visar att det inte nödvändigtvis är de största partierna som påverkar maktfördelningen.

Det är snarare den efterföljande processen, konstitutionen, där de nyvalda kommunfullmäktigeledamöterna använder sina mandat för att utse en borgmästare och kan bilda en majoritet utanför det största partiet, vilket var fallet i alla tre kommunerna.

I Roskilde tog konstitutionsprocessen en dramatisk vändning när socialdemokraterna behöll makten som borgmästare. Detta trots att partiet tappade 6,7 procentenheter, men fick stöd från Venstre, Enhedslisten och Radikale Venstre, som också tappade mark, och Socialistisk Folkeparti, som vann mark. Som ett resultat av detta förblir Thomas Breddam från Socialdemokratiet borgmästare i kommunen, skriver Sjællandske Nyheder. 

Det Konservative Folkeparti blev helt utestängda från förhandlingarna. De uppnådde dock historiska vinster med sju mandat – samma antal som S. De Konservatives ledande kandidat och ledamot i folketinget Rasmus Jarlov var dock nöjd med valresultatet. 

– Det är första gången på 25 år som De Konservative blir det största borgerliga partiet. Det är ganska bra, och vi är mycket tacksamma för det, sa han till TV2 Kosmopol via SN.

Liberal Alliance går om de största partierna och tar makten i Faxe 

Alla partier utom Socialdemokraterna och det liberala partiet Venstre stöder 33-årige Mikkel Dam från Liberal Alliance som ny borgmästare i Faxe kommun. Liberal Alliance blev det tredje största partiet i den sydsjälländska kommunen, men Mikkel Dam fick flest personliga röster och blir partiets enda borgmästare i någon av landets 98 kommuner.

– Jag är oerhört stolt, men också lättad. Valresultatet talar för sig själv, sa han till TV2 Øst. 

Både V och S upplevde en nedgång i rösterna och kommer att få 5 respektive 4 mandat, vilket motsvarar en nedgång med två mandat för Venstre, medan socialdemokraternas mandat halveras jämfört med valet 2021. De är fortfarande de partier som har flest mandat i kommunfullmäktige, men blev inte inbjudna att delta i förhandlingarna, skriver SN 

Venstre petar Socialdemokratiet från borgmästarstolen i Næstved efter 106 år vid makten 

Valresultatet i Næstved i Sydsjälland var historiskt, eftersom socialdemokraterna inte längre kommer att vara borgmästare – en position som partiet har haft i 106 år. Den nuvarande borgmästaren, Carsten Rasmussen (S), förlorade valet efter 14 år på posten till glasmästaren Kenneth Sørensen från Venstre, som kommer att ta över borgmästarkedjan.

Socialdemokraterna var i övrigt det största partiet med 31,1 procent av rösterna, följt av Venstre med 15,4 procent, enligt siffror från TV2 Øst. Socialdemokraterna var dock det parti som tappade mest mark i kommunen, med en nedgång på 8,2 procentenheter. Venstre fick stöd av de andra blå partierna, som därmed fick majoritet utan S.
(News Øresund) 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Näringsliv49 minuter sedan

På tisdag presenterar SAS vd en ny storsatsning på Köpenhamns flygplats

SAS vd Anko van der Werff tror på Köpenhamns flygplats i Kastrup som bolagets globala hub och att antalet årliga...

Politik1 timme sedan

Magdalena Andersson hämtar inspiration från Danmark till arbetarepension och små skolklasser

Pensionerna ska höjas om Socialdemokraterna vinner valet i september och Magdalena Andersson blir statsminister. Vid en presskonferens och sitt partiledartal...

Fehmarn1 dag sedan

Visit Swedens vd: viktigt med turistperspektiv inom transportområdet

Visby. Turistperspektivet bör beaktas mer inom transportområdet. Det var budskapet från Susanna Andersson, vd för Visit Sweden, under en paneldiskussion...

Innovation2 dagar sedan

Europas digitala strategi – nu behövs handling

Visby. På Almedalsveckan debatterade representanter från det svenska näringslivet och myndigheter Europas växande beroende av utländsk teknologi. Samtidigt hördes ett gemensamt...

Politik2 dagar sedan

Antalet förstagångsväljare i Malmö ser ut att slå rekord

Med en växande befolkning blir även antalet förstagångsväljare fler – 14 859 stycken i Malmö stad till valet i höst, enligt...

Infrastruktur2 dagar sedan

Linus Eriksson: Den danska modellen för att säkra kritisk infrastruktur kan med fördel användas i Sverige

Visby. Vid onsdagens paneldiskussion på Gotlands Museum var det stora ämnet hur den kritiska infrastrukturen i Sverige ska stärkas och...

Infrastruktur3 dagar sedan

SJ köper höghastighetståg – vill pressa Trafikverket att bygga bättre infrastruktur 

SJ ska köpa in 30 nya tåg som kan gå i upp till 250 kilometer i timmen. Men i Sverige...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.