Danmark
Danska valet: Socialdemokratiet och Radikale Venstre vill avveckla Köpenhamns utvecklingsbolag By & Havn

By & Havn är bolaget som utvecklar kända områden i Köpenhamn som Ørestad, Nordhavn och den nya konstgjorda halvön Lynetteholm. Nu vill ledande politiker från Socialdemokratiet och Radikale Venstre avveckla By & Havn och ersätta det med ett nytt bolag med annat uppdrag: Köpenhamnarnas bostads och hamnbolag. Anledningen är att By & Havns uppdrag är att skapa miljardvinster på markförsäljningar vilket de anser leder till för många dyra bostäder.
– Den konstruktion som ligger bakom By & Havn gör att de till exempel har varit tvungna att sälja tomter till högsta möjliga pris. De har över huvud taget inte fått titta på de befintliga bostadsområdena med det tillstånd de har haft, säger Socialdemokratiets överborgmästarkandidat Pernille Rosenkrantz-Theil till Danmarks Radio.
Udviklingsselskabet By & Havn bildades 2007/2008 när de tre organisationerna Ørestadsselskabet, Frederiksbergsbaneselskabet och København Havn avvecklades. Utvecklingen av arealerna i bl.a. Ørstad och Nordhavn fördes då över till det som idag heter By & Havn medan driften av Metron lades i nybildade Metroselskabet. Enligt By & Havns hemsida har bolaget i uppdrag att skapa sammanhängande stadskvarter med hög kvalitet samt att finansiera offentlig infrastruktur. Lite förenklat finansierades utbygganden av Köpenhamns Metro med markvinster från utvecklingen av de nya stadsdelarna Ørestad och Nordhavn och nu på senare år etableringen av den nya konstgjorda halvön Lynetteholm i den danska huvudstadens hamninlopp. By & Havn ägs till 95 procen av kommunen och 5 procent av danska staten.
Enligt politikerna från S och R har By & Havns uppdrag lett till att det byggts allt för många dyra privata hyreslägenheter samtidigt som behovet av offentliga institutioner och gröna områden har inte har varit i fokus. Därför vill de bilda Köpenhamnarnas bostads och hamnbolag med ett bredare uppdrag att utveckla bostäder som Köpenhamnarna har råd att bo i och då även genom förtätning av befintliga bostadsområden.
Enligt Danmarks Radios politiske analytiker Jens Ringberg är det nya förslaget ett brott med Socialdemokratiets mångåriga politik för stadsutveckling. Enligt Pernille Rosenkrantz-Theil var idén bakom By & Havn genial när bolaget startades och Köpenhamn var en nedsliten huvudstad. Idag menar hon att det finns andra problem som måste lösas på andra sätt som till exempel att unga Köpenhamnare inte har råd att flytta hemifrån på grund av höga bostadspriser.
Redan i våras föreslog Radikale Venstre att By & Havn skulle läggas ned och fick stöd av Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten och Alternativet medan Socialdemokratiet röstade nej till förslaget. Nu när valkampen inför kommun- och regionvalet den 18 november är i full gång har dock Socialdemokratiet bytt inställning.
(News Øresund)
-
Danmark11 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Norska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Danmark10 månader sedan
Efter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Näringsliv10 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Danmark10 månader sedan
Första spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Norden11 månader sedan
Nytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Danmark9 månader sedan
Möjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Life Science9 månader sedan
Läkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara