Samhälle
De nya Öresundstågen: ökad kapacitet, kortare restid och möjlighet till nya regionala linjer till Ystad, Älmhult och Kristianstad

Den nya generationen Öresundståg som är under upphandling blir snabbare och större. Det gör det möjligt att korta restiderna och införa tre nya regionala linjer från Köpenhamn till Älmhult, Kristianstad och Ystad. Det framgår av nya ”Trafikstrategisk plan Öresundståg 2030-2040” som publicerades veckan före midsommar. Om hela planen ska kunna genomföras krävs ett nytt dansk-svenskt trafikavtal, slopat uppehåll för gränskontroll i Hyllie och utbyggd järnväg.
Mellan 2024 och 2040 räknar man i den trafikstrategiska planen med en ökning av resandet i Köpenhamn, Skåne, Halland och Göteborg med mellan 90 procent (”gynnsamt scenario som relaterar till en historisk utveckling med en viss positiv inriktning”) och 120 procent (målbild). Den väntade resandeökningen ställer krav på ett utbyggt trafiksystem med Öresundståg men också utbyggnad av den till stora delar överbelastade järnvägen.
Nya kapacitetsstarka Öresundståg är under upphandling. Enligt den nya trafistrategiska planen kommer det att behövas upp till 108 nya tåg. Med en högre hastighet på 200 km/h och med plats för 920 resenärer i dubbelkopplade tågset ger det nya möjligheter för trafiken med Öresundståg. Dagens Öresundståg är i genomsnitt 20 år gamla med en kapacitet på 690 passagerere i trippelkopplade tågset med högsta hastighet på 180 km/h.
Det handlar om tre viktiga förändringar som det nu planeras för mellan 2030 och 2040: ökad kapacitet, kortare restider och nya tåglinjer.
Helsingborg prioriteras
De nya snabbare och kapacitetsstarka Öresundstågen kommer första att tas i drift på den regionala linjen mellan Köpenhamn och Helsingborg och därefter på de tre storregionala linjerna:
2033-2034 Köpenhamn-Helsingborg
2034-2037 Köpenhamn-Göteborg
2037-2038 Köpenhamn-Kalmar
2038-2039 Köpenhamn-Karlskrona
Utvecklingen av den regionala Öresundståglinjen Helsingborg – Köpenhamn kräver enligt planen att järnvägen byggs ut till dubbelspår Helsingborg-Maria, inklusive vändkapacitet genomförs och det beräknas bli klart till cirka 2038.
17 minuter kortare restid till Göteborg
Utbyggd järnväg och nya snabbare tåg väntas även korta restiderna. Om järnvägen byggs ut enligt önskemålen i den nya trafikstrategiska planen kortas restiden med:
17 minuter mellan Malmö och Göteborg
15 minuter mellan Malmö och Kalmar
8 minuter mellan Malmö och Karlskrona
Den kortare restiden kräver enligt planen följande åtgärder:
- Dubbelspår Hamra-Varberg, klart 2026
- Västlänken, klar cirka 2031
- Fyrspår Mölndal-Almedal, klart cirka 2033
- Dubbelspår Helsingborg-Maria, klart cirka 2038
- Hastighetshöjning till 250 km/tim Helsingborg-Kungsbacka, förstuderad åtgärd
- Trimning Emmaboda-Kalmar, ny åtgärd
- Slopat uppehåll i Hovmantorp och utveckling av parallell lokaltågtrafik
- Slopat uppehåll i Lessebo och utveckling av parallell lokaltågtrafik eller trimning Växjö-Emmaboda, ny åtgärd
- Ny järnväg Sölvesborg-Karlshamn utanför Mörrum, förstuderad åtgärd
Nya regionala Öresundstågslinjer Köpenhamn – Älmhult, Kristianstad och Ystad
Utöver de så kallade storregionala linjerna där Öresundstågen på svensk sida har slutstation i Göteborg, Kalmar och Karlskrona finns idag en regional linje med slutstation i Helsingborg. På sikt kan trafiken med Öresundståg utökas med tre nya regionala Öresundståglinjer:
2040- Köpenhamn-Älmhult
2040- Köpenhamn-Kristianstad
2040- Köpenhamn-Ystad
Att Älmhult skulle få en ny linje med Öresundståg direkt till Köpenhamn kan relateras till de många pendlarna och besökarna hos IKEA i Älmhult. Att trafiken med Öresundståg mellan Köpenhamn och Ystad skulle återuppstå (drevs tidigare av DSB) har en koppling till den danska transittrafiken genom Skåne av danska passgerare som anländer med färja från Bornholm till Ystad och därefter reser via Malm till Köpenhamn och övriga Danmark.
Nytt dansk-svenskt trafikavtal och slopad gränskontroll krävs för nya tåglinjer
För att de tre nya regionala Öresundstågslinjerna ska gå att etablera från 2040 krävs det enligt planen en rad åtgärder inklusive ett nytt dansk-svenskt trafikavtal:
- Utökning av turutbudet i trafikeringsavtal mellan Region Skåne och Transportministeriet
- Fyra plattformsspår på Kastrup station, är under utbyggnad, klara till 2026
- Tillgång till utökad kapacitet för vändande tåg i Köpenhamnsområdet
- Slopad längre uppehållstid för gränskontroll i Hyllie
- Utbyggnad av Älmhults bangård, som frigör spår 3 för vändning av Öresundståg, utredd åtgärd
- Två nya spår Lund-Hässleholm, klara cirka 2045
- Utbyggnad av Hässleholm C, ej utrett
- Dubbelspår Hässleholm-Kristianstad, förstuderat
- Dubbelspår Skurup-Rydsgård, förstuderat
Några fakta om trafiken med Öresundståg
Öresundstågens största stationer
antal av/påstigande per vardag 2023
Köpenhamn H. 22400
Kastrup. 22000
Malmö C. 20900
Lund C. 17200
Malmö/Hyllie. 13800
Malmö/Triangeln. 12400
55 procent av resenärerna är kvinnor
50 procent är av resorna med Öresundståg är fritidsresor
46 procent reser med Öresundstågen minst en gång i veckan
Gränskontrollen kräver sex minuter extra i tidtabellen i båda riktningarna eftersom den behöver vara symmetrisk. Drabbar ej påstigande i Hyllie. Det motsvarar 900 000 förlorade arbetstimmar till ett samhällsekonomiskt värde på 100 miljoner SEK per år.
Den nya ”Trafikstrategisk plan Öresundståg 2030-2040” har tagits fram av Öresundståg AB och Sweco. Öresundstågtrafiken i Sverige förvaltas av Öresundståg AB, som hanterar gemensamma frågor, såsom trafikplanering, avtalsuppföljning och varumärkesfrågor. Öresundståg AB ägs av Region Blekinge, Region Halland, Region Kalmar, Region Kronoberg, Region Skåne och Västtrafik AB.
(News Øresund – text och foto: Johan Wessman)
-
Danmark10 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Danmark12 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Infrastruktur9 månader sedan
Norska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Politik12 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner
-
Infrastruktur12 månader sedan
Sveriges regering vill låta Öresundsbrons vinster stanna i regionen
-
Danmark9 månader sedan
Möjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Norden10 månader sedan
Nytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Danmark9 månader sedan
Efter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen