Connect with us

Infrastruktur

Ny stationsdel under Helsingborg C öppnar för fler bostäder och kontor i centralt läge

Publicerad

den

En utbyggnad av stationen och övertäckning av spåren kan ge plats för nya bostäder och kontor i centrala Helsingborg. Illustration: Helsingborg stad

En utbyggnad av stationen, med två nya tågspår och perronger, under Helsingborg C för att ansluta en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingør till Västkustbanan. Tillsammans med övertäckning Västkustbanan söderut skulle det frigöra mark för 1 500 nya bostäder och 40 000 kvadratmeter kontor och service i centralt läge. Det visar en ny studie som tagits fram av Helsingborgs stad tillsammans med fastighetsbolaget Wihlborgs som äger stationsbyggnaden.

Kring årsskiftet ska den statliga dansk-svenska strategiska analysen av en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingør vara färdig.

– Vårt mål under 2021 är att få de båda regeringarna att fatta beslut om att gå vidare med projektet. Idag presenterar vi vilka utvecklingsmöjligheter det finns kring Helsingborg C, sade Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande (M) i Helsingborg, vid en digital pressträff under tisdagen.

Helsingborgs stad vill bygga ut Helsingborg C med två nya spår och perronger parallellt med dagens station vilket skulle innebära att stationen då skulle ha sex spår. Genom de nya spåren kan Helsingborg C och Västkustbanan kopplas ihop med en framtida HH-förbindelse. I det gamla färjeläget och genom att täcka över Västkustbanan söderut ges utrymme för ytterligare 1 500 bostäder och 40 000 kvadratmeter kontor, service och arbetsplatser i en ny stadsdel kring stationen, visar studien.

Kommunen har i dagsläget ingen kostnadsuppgift för projektet och finansieringslösningen är en fråga om förhandling, säger Mikael Kipowski, utvecklingsdirektör Helsingborgs stad, till News Øresund.

– Det är alltid en förhandling kopplat till nytta. Om bara nyttan tillförs staden och Wihlborgs för att bygga spåren, då kan man förvänta sig att staden ska vara med och medfinansiera. Om nyttan är större ligger det på staten att finansiera. Det blir en förhandling längre fram.

(News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Øresund17 timmar sedan

Pendlingen över Öresund ökade med 7 procent, med fler unga pendlare under årets andra kvartal

22 476 personer pendlade över Öresund under andra kvartalet i år. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Öresundsdatabasen. Det är...

Danmark19 timmar sedan

Danska affärsnätverket Cycling Business Network etablerar sig i Sverige

Affärs- och cykelnätverket Cycling Business Network, som redan samlar över 100 företagsledare och beslutsfattare i Köpenhamn, lanserar nu en svensk...

Infrastruktur4 dagar sedan

Ny larmrapport: Flaskhalsar i Tyskland och Sverige kan leda till lastbilskaos i Skåne

Det kommer inte vara möjligt att flytta över den växande mängden godstransporter till järnväg när Fehmarn Bält-tunneln mellan Danmark och...

Infrastruktur4 dagar sedan

Citytunneln i Malmö fyller 15 år den 10 december

Den 10 december 2010 invigdes Citytunneln under Malmö av kung Carl XVI Gustaf, men redan den 4 december bjöds allmänheten...

Energi4 dagar sedan

Skånes utbyggnad av förnybar energi tappar fart, visar ny rapport

Solcellsutbyggnaden i Skåne fortsätter, men i avtagande takt, medan vindkraften i princip stått stilla. Samtidigt väntas elbehovet öka kraftigt de...

Samhälle4 dagar sedan

Danske Banks vd: Norden står inför en av de största investeringscyklerna någonsin

Den ekonomiska tillväxten i Norden stärks avsevärt nästa år som en följd av kraftiga investeringar inom försvar och grön teknologi....

Øresund4 dagar sedan

På tisdag är det 10 år sedan beslutet togs om att bilda Greater Copenhagen

Den 2 december 2015 tog danska och svenska region- och kommunpolitiker det sista och avgörande beslutat att från den 1...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.