Connect with us

Danmark

100 järnvägbroar byggs om för snabbare tåg till Hamburg

Publicerad

den

Storstromsbron webb

Den enkelspåriga stålkonstruktionen klarar inte framtidens snabba tåg och därför ersätts Storströmsbron av en helt ny konstruktion när järnvägen mellan Ringsted och Rödbyhamn byggs ut fram till den kommande Fehmarntunneln. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Idag börjar moderniseringen av järnvägen mellan Ringsted och Rödbyhamn. Mer än 100 broar ska renoveras eller bytas ut. Enkelspår ska bli dubbelspår och diesellok ska bytas mot eldrivna tåg när hastigheten mot den blivande Fehmarntunneln höjs från 120 till 200 kilometer i timmen.

Halv två idag kommer entreprenadmaskinerna att starta ett första symboliskt grävarbete vid Orehoved Station på Nordfalster. Enligt danska Trafikstyrelsen blir det startskottet på den stora järnvägsutbyggnaden mellan Ringsted och Rödbyhamn. Prislappen för projektet beräknas hamna på nio miljarder danska kronor.

Tågresenärerna och bilister får räkna med flera år med trafikomläggningar och perioder där tåg ersätts av busstrafik när mer än 100 broar ska renoveras eller bytas ut. 2017 blir det tuffaste året då Banedanmark räknar med att järnvägen på Lolland blir avskuren från Själland under nio månader.

På tisdagen inleds arbetet med de första 18 broarna. Nästa år väntas Folketinget slutgiltigt besluta om resterande delar av järnvägsbygget som ska vara klart 2021.

Det största brobygget gäller Storströmsbron där den enkelspåriga gamla stålbron ersätts av en helt ny vägbro med tvåspårig järnvägsförbindelse. På Lolland kan tågen idag endast köra i 120 kilometer i timmen. Den nya dubbelspåriga järnvägen mellan Ringsted och Rödbyhamn kommer att öka hastigheten till 200 kilometer i timmen. Mellan Ringsted och Köpenhamn pågår redan bygget av en helt ny dubbelspårig järnväg som enligt Banedanmark kommer att erbjuda hastigheter på upp till 250 kilometer i timmen. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Infrastruktur12 timmar sedan

SJ lämnar Stockholms pendeltåg 2026 – oklart vem som tar över

SJ Stockholmståg kommer inte att fortsätta driva Stockholms pendeltåg efter 2026, när nuvarande avtal upphör att gälla. Bolaget anser inte...

Infrastruktur13 timmar sedan

EU-medel stöder byggandet av 5G-järnvägsinfrastruktur i Skandinavien – Öresundsbrokonsortiet deltar i projektet

Telekommunikationen inom järnvägsinfrastrukturen i Skandinavien ska förbättras med ett nytt 5G-system som kommer att underlätta förbindelsen mellan förare, övervakare och trafikledare....

Cleantech14 timmar sedan

Danska Energistyrelsen fick inte in några bud på någon av de tre havsbaserade vindkraftsparkerna i Nordsjön

Inga bud kom in i torsdags förra veckan på någon av de tre havsbaserade vindkraftsparkerna i Nordsjön som danska staten...

Samhälle4 dagar sedan

Köpenhamns flygplats i Kastrup växer snabbare och har nu 31 procent fler passagerare än Arlanda

En hög tillväxt i antal passagerare gör Köpenhamns flygplats roll som skandinavisk hub allt tydligare. Den danska flygplatsen är störst...

Arbetsmarknad5 dagar sedan

Oro för unga gränspendlare och fokus på digitala hinder vid Greater Copenhagen Task Force-möte

Flera medlemmar i Greater Copenhagen Task Force var överens om att måndagens möte på svenska ambassaden i Köpenhamn resulterade i...

Intervjuer5 dagar sedan

Jessica Rosencrantz: Jag tar med mig min uppväxt i Öresund i mitt arbete som minister

News Øresund träffade en entusiastisk svensk EU- och Nordenminister på svenska ambassaden i Köpenhamn måndagen den 2 december. Här deltog...

Hållbarhet5 dagar sedan

Nytt stort stenrev i Köpenhamns hamn

By & Havn och WWF Världsnaturfonden står bakom ett 2 000 kubikmeter stort stenrev i Nordhavnsbassängen i Köpenhamn. Stenrevet är...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.