25 juli 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

1A xx

Published on december 22nd, 2016 | by Johan Wessman

0

DSB inför enklare id-kontroll den 30 januari – på sikt kan 10-minuterstrafiken med Öresundståg återinföras

2016-12-22:
test_kastrup

Den 30 januari införs en förenklad id-kontroll vid tågstationen på Köpenhamn flygplats i Kastrup. Den innebär att passagerarna slipper gå upp i flygplatsterminalen för att byta perrong. Istället införs längsgående avspärrningar på perrongen. Foto: News Øresund

Tågpendlarna över Öresund fick på torsdagen en efterlängtad julklapp från danska tågföretaget DSB. Från den 30 januari 2017 införs en smidigare id-kontroll vid stationen på Köpenhamns flygplats i Kastrup som innebär att passagerare på väg mot Sverige slipper byta perrong. Samtidigt kan DSB:s tåg  IC Bornholm åter stanna på Kastrup på sin väg mot Ystad. När den nya id-kontrollen av passagerare varit i drift en tid hoppas DSB på att det blir möjligt att återinföra 10-minuterstrafiken i rusningstid.

Efter att under hösten ha testat tre olika metoder att förenkla id-kontrollen på Kastrup har DSB valt den metod som pendlarna föredrog i en enkät som gjordes av Pendlerklubben Kystbanens Facebookgrupp Broenlive. Istället för att som nu behöva gå upp i flygplatsterminalen för att byta perrong kommer hela kontrollen att ske vid samma perrong. När passagerarna kliver av tåget möts de av en längsgående avspärrning som de måste gå igenom. Sedan kommer det att finns en id-kontroll vid varje tågdörr som passagerarna måste passera för att åter kliva på samma tåg.

Enligt DSB kommer den nya id-kontrollen att bli smidigare för passagerarna samtidigt som tågtrafiken blir mera stabil så att förseningarna kommer att minska och likaså risken för att tåg från Sverige tvingas köra förbi Kastrup. Däremot väntas inte restiden över Öresund minska. Men eftersom kontrollen endast upptar ena perrongen kommer det att bli möjligt att återuppta 10-minuterstrafiken under rusningstid senare under våren (det vill säga en tågavgång var tionde minut jämfört med en avgång var tjugonde minut idag). Men först vill DSB se att de nya kontrollerna verkligen fungerar som det är tänkt. Då kommer försök med 10-minuterstrafik att påbörjas.
– Vi tar ett steg åt gången för att säkra att ändringarna av tågtrafiken till och från flygplatsen inte skapar nya problem för kunderna. Om testerna av 10-minuterstrafiken fungerar tar vi ställning till om vi har möjlighet att hålla fast vid den och i så fall från när, säger DSB:s informationschef Tony Bispeskov i ett pressmeddelande.

DSB uppger att antalet passagerare som åker tåg över Örsund minskat med 12 procent hittills under 2016 medan Skånetrafiken uppger att försäljningen av periodkort Öresund minskat med 17 procent under januari till november i år.

ID-kontrollen uppges kosta 70 miljoner danska kronor under 2016 och enligt ett avtal delas kostnaden lika mellan DSB och Skånetrafiken. I mitten av december tillkännagav den svenska regeringen att upp till 139 miljoner avsätts för att kompensera tåg-, färje- och busstransportörer för deras kostnader för id-kontroller av resenärerna. Även utländska transportörer, som DSB, kan ansöka om ersättning. Däremot ersätts inte tappet av resenärer, trots att Skånetrafiken och DSB inför 2016 snarare än en minskning räknat med en ökning av antalet resenärer med fem procent.

DSB uppger att företaget har fått 27 fall av bristande id-kontroll anmälda till svenska Transportstyrelsen som hittills i ett fall dömt ut en sanktionsavgift på 10.000 svenska kronor. Enligt DSB kommer avgiften inte att överklagas med hänsyn till det låga beloppet. (News Øresund)

 

 

 

 


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑