Forskning
Viktig del av ESS tas i drift
I veckan togs den så kallade normalledande delen av acceleratorn vid neutronforskningsanläggningen European Spallation Source (ESS) i drift. När forskningen vid anläggningen kommer igång, från år 2023, ska acceleratorn skicka en högintensiv protonstråle mot ett mål för att generera de neutroner som ska användas för forskning. Med hjälp av dessa neutroner kommer forskare att kunna studera olika material. Redan före årsskiftet kommer den första protonstrålen att kunna skickas med acceleratorn, uppger ESS generaldirektör Kevin Jones i ett pressmeddelande.
ESS har 13 medlemsländer i hela Europa, varav Sverige och Danmark är värdländer. Den normalledande delen av acceleratorn har byggts av forskare i Italien, Frankrike och Spanien. (News Øresund)
-
Samhälle12 månader sedanSydsvenskan: ”Öresundsbron dyrast i världen att köra över”
-
Samhälle12 månader sedanDe nya Öresundstågen: ökad kapacitet, kortare restid och möjlighet till nya regionala linjer till Ystad, Älmhult och Kristianstad
-
Danmark10 månader sedanEnergiö Bornholm på väg mot att förverkligas – avtal mellan Danmark och Tyskland väntas bli klart innan årsskiftet
-
Danmark10 månader sedanTyska järnvägsanslutningen till kommande Fehmarn Bält-tunneln minst tre år försenad
-
Infrastruktur12 månader sedanKris för utbyggnaden av Stockholms tunnelbana – fyra miljarder saknas
-
Samhälle11 månader sedanReserekord när Öresundstågen växt från Köpenhamn-Malmöpendel till att omfatta hela södra Sverige – siktar på 250-procentig ökning till 2050
-
Arbetsmarknad12 månader sedanNytt stort projekt om ungas Öresundspendling får stöd av EU-programmet Interreg ÖKS
-
Okategoriserade12 månader sedanEnhedslistens partiledare vill städa upp i det danska försvaret
