Connect with us

Danmark

Viktig dag för den planerade Fehmarn bält-tunneln

Publicerad

den

Scandlines Rodby webb

Under torsdagen samlas transportordföranden från en rad Folketingspartier hos danska transportministern Hans Christian Schmidt. Mötet ska ge svar på om det finns ekonomi bakom planerna på att komplettera eller ersätta den nuvarande privatägda färjetrafiken mellan Danmark och Tyskland med en statlig tunnelförbindelse. Foto: News Øresund

Under torsdagen samlas transportordföranden från en rad Folketingspartier hos transportminister Hans Christian Schmidt (V). Då ska de få svar på frågan om det är möjligt att bygga Fehmarn bält-tunneln till ett pris som kan betalas av användarna utan statligt stöd. Enligt Berlingske kommer det under mötet att presenteras positiva nyheter om ekonomin och stabiliteten i tunnelprojektet.

Politikerna som samlas hos den danska transportministern representerar de partier som tidigare varit eniga om att den fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland ska byggas. Men inför torsdagens möte har företrädare för fyra partier – Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Socialistisk Folkeparti och Radikale – uttryckt osäkerhet inför hela projektet.

Nu vill politikerna ha svart på vitt att det är möjligt att bygga tunneln till ett pris som helt kan betalas av användarna och med en längsta återbetalningstid av lånen på 39 år. Representanter för revisionsfirman Ernst & Young kommer att vara på plats för att svara på frågor om den nya ekonomiska analysen är tillräckligt säker och om riskerna bakom projektet är tillräckligt belysta.

Beskeden som kommer att lämnas under torsdagen blir avgörande för om politikerna ger grönt ljus att fortsätta planeringen av tunnelbygget eller om de kommer att dra i nödbromsen. Något byggbeslut väntas inte under torsdagen, däremot förväntas de besluta om en tidsplan fram mot ett definitivt Folketingsbeslut.

De senaste problemen för Fehmarn bält-projektet handlar om att tyska överklaganden av miljötillståndet väntas ta längre tid än man tidigare trott. Det tyska miljögodkännandet väntas inte bli klart förrän någon gång 2016-2018. Från början var det tänkt att tunneln skulle invigas 2018 men nu kan det bli upp till en tio år lång försening.

Projektet har drabbats av en rad motgångar. När anbuden på tunnelbygget kom in visade de sig vara 8,9 miljarder danska kronor dyrare än väntat. En ny anbudsrunda där byggtiden förlängdes gav nya anbud som var flera miljarder billigare men den försenade tyska miljöprövningen sätter ett frågetecken om anbuden kan vara giltiga ända fram till miljögodkännandet blir klart.

En annan motgång kom när EU meddelade att de i ett första skede endast vill ge ett ekonomiskt stöd på 4,4 miljarder danska kronor, hälften av det förväntade stödet.

Ytterligare en motgång kom när den tyska transportministern Alexander Dobrindt meddelade att den nya dubbelspåriga elektrifierade järnvägen fram till den tyska tunnelöppningen väntas bli klar först 2024.

I bakgrunden finns riskkapitalägda rederiet Scandlines som gör stora vinster på den nuvarande färjetrafiken och som därför anlitat PR-företag, jurister och konsultföretag som ifrågasätter ekonomin bakom tunnelprojektet. Scandlines uppges även stödja den tyska miljörörelsen som protesterat mot tunnelplanerna.

I den positiva vågskålen finns EU-projektet Scandinavian-Mediterranean Core Network Corridor där Fehmarn bält-tunneln pekas ut som ett av två nyckelprojekt för att skapa en snabb och miljövänlig transportkorridor från ryska gränsen via Finland, Baltikum, Sverige, Danmark, Tyskland och Österrike till Italien. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle3 oktober, 2023

Syrebrist råder i danska vatten – miljöministern lovar förbättring

Syreförbrukningen i den danska havsmiljön ökar och en försämring kan få allvarliga konsekvenser för livet i danska och närliggande vatten....

Arbetsmarknad30 september, 2023

Svenska ministrar: vi är nära ett nytt skatteavtal för Öresund

Sedan ett och ett halvt år pågår förhandlingar om det svensk-danska skatteavtalet, Öresundsavtalet, mellan Danmark och Sverige. Förhandlingarna handlar bland...

Hållbarhet29 september, 2023

Øresundsinstituttet och Sparbanken Skåne släpper ny rapportserie om hållbarhet – kommunernas arbete först ut

Skåne har minskat utsläppen av växthusgaser snabbare än landet som helhet – 41 procent mot 33 procent i genomsnitt, jämfört med...

Samhälle29 september, 2023

Sveriges rikspolischef öppnar för att ta hjälp av militären i kampen mot gängvåldet – men enbart för avlastning och expertråd

September är den dödligaste månaden när det gäller skjutvapenvåld i Sverige sedan december 2019 rapporterar SVT och nu kan det...

Politik29 september, 2023

Danska partier oeniga om abortgräns efter ny rekommendation från det Etiska rådet

Partierna i det danska folketinget är oense om var abortgränsen ska gå. Hittills har den legat i slutet av vecka...

Hållbarhet29 september, 2023

Stockholm satsar på självstyrande eldrivna färjor – fyra 100 meter långa färjor har beställts av Trafikverket

Världens första självstyrande och eldrivna passagerarfärja trafikerade Stockholm i somras, mellan Södermalm och Kungsholmen. Nästa år sjösätts ytterligare två 100...

Hållbarhet29 september, 2023

Malmö stad och den lokala byggbranschen tecknar klimatkontrakt

Malmö stad och LFM30, ett initiativ som samlar drygt 200 företag och organisationer inom bygg- och fastighetsbranschen, tecknar klimatkontrakt för...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.