Connect with us

Danmark

Viktig dag för den planerade Fehmarn bält-tunneln

Publicerad

den

Scandlines Rodby webb

Under torsdagen samlas transportordföranden från en rad Folketingspartier hos danska transportministern Hans Christian Schmidt. Mötet ska ge svar på om det finns ekonomi bakom planerna på att komplettera eller ersätta den nuvarande privatägda färjetrafiken mellan Danmark och Tyskland med en statlig tunnelförbindelse. Foto: News Øresund

Under torsdagen samlas transportordföranden från en rad Folketingspartier hos transportminister Hans Christian Schmidt (V). Då ska de få svar på frågan om det är möjligt att bygga Fehmarn bält-tunneln till ett pris som kan betalas av användarna utan statligt stöd. Enligt Berlingske kommer det under mötet att presenteras positiva nyheter om ekonomin och stabiliteten i tunnelprojektet.

Politikerna som samlas hos den danska transportministern representerar de partier som tidigare varit eniga om att den fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland ska byggas. Men inför torsdagens möte har företrädare för fyra partier – Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Socialistisk Folkeparti och Radikale – uttryckt osäkerhet inför hela projektet.

Nu vill politikerna ha svart på vitt att det är möjligt att bygga tunneln till ett pris som helt kan betalas av användarna och med en längsta återbetalningstid av lånen på 39 år. Representanter för revisionsfirman Ernst & Young kommer att vara på plats för att svara på frågor om den nya ekonomiska analysen är tillräckligt säker och om riskerna bakom projektet är tillräckligt belysta.

Beskeden som kommer att lämnas under torsdagen blir avgörande för om politikerna ger grönt ljus att fortsätta planeringen av tunnelbygget eller om de kommer att dra i nödbromsen. Något byggbeslut väntas inte under torsdagen, däremot förväntas de besluta om en tidsplan fram mot ett definitivt Folketingsbeslut.

De senaste problemen för Fehmarn bält-projektet handlar om att tyska överklaganden av miljötillståndet väntas ta längre tid än man tidigare trott. Det tyska miljögodkännandet väntas inte bli klart förrän någon gång 2016-2018. Från början var det tänkt att tunneln skulle invigas 2018 men nu kan det bli upp till en tio år lång försening.

Projektet har drabbats av en rad motgångar. När anbuden på tunnelbygget kom in visade de sig vara 8,9 miljarder danska kronor dyrare än väntat. En ny anbudsrunda där byggtiden förlängdes gav nya anbud som var flera miljarder billigare men den försenade tyska miljöprövningen sätter ett frågetecken om anbuden kan vara giltiga ända fram till miljögodkännandet blir klart.

En annan motgång kom när EU meddelade att de i ett första skede endast vill ge ett ekonomiskt stöd på 4,4 miljarder danska kronor, hälften av det förväntade stödet.

Ytterligare en motgång kom när den tyska transportministern Alexander Dobrindt meddelade att den nya dubbelspåriga elektrifierade järnvägen fram till den tyska tunnelöppningen väntas bli klar först 2024.

I bakgrunden finns riskkapitalägda rederiet Scandlines som gör stora vinster på den nuvarande färjetrafiken och som därför anlitat PR-företag, jurister och konsultföretag som ifrågasätter ekonomin bakom tunnelprojektet. Scandlines uppges även stödja den tyska miljörörelsen som protesterat mot tunnelplanerna.

I den positiva vågskålen finns EU-projektet Scandinavian-Mediterranean Core Network Corridor där Fehmarn bält-tunneln pekas ut som ett av två nyckelprojekt för att skapa en snabb och miljövänlig transportkorridor från ryska gränsen via Finland, Baltikum, Sverige, Danmark, Tyskland och Österrike till Italien. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle15 juni, 2024

Rekordstort Folkemøde präglat av debatter om jämställdhet, AI och klimat och med ett ökat säkerhetspådrag efter förra veckans attack mot statsminister Mette Frederiksen

Ett ökat säkerhetspådrag, jämställdhet, AI och klimatfrågan. Årets Folkemøde var det största någonsin sedan starten 2011 med över 3 400 evenemang...

Politik15 juni, 2024

Demokrati i kölvattnet av statsministerattacken, välfärd och hållbarhet – tre teman återkom i danska partiledartal

Danmarks statsminister Mette Frederiksen (Socialdemokratiet) gjorde sitt första framträdande på Folkemødet när hon höll sitt stora tal i form av...

Politik15 juni, 2024

Tidigare statsministrar: EU:s konkurrenskraft viktig fråga framöver

Europas konkurrenskraft behöver vara högt på agendan i EU. Det menade tre tidigare danska statsministrar i en paneldebatt på Folkemødet...

Cleantech14 juni, 2024

Eniga politiker lyfte Bornholm som energiö

Publiken var inte helhjärtat såld på planerna på att göra Bornholm till en energiö, som samlar elektriciteten från flera havsvindparker....

Energi14 juni, 2024

Danskt kabelbolag tackade nej till rysk Krimorder

Trots att det handlade om stora pengar avstod kabelföretaget NKT från en rysk beställning på en elkabel mellan Ryssland och...

Samhälle14 juni, 2024

Folkemødet: Ett ökat nordiskt försvarssamarbete kan leda till positiva synergier inom Nato

Behöver det nordiska försvarssamarbetet stärkas? Det diskuterades på en paneldebatt under Folkemødet i Allinge. Den ryska invasionen har försämrat säkerhetsläget...

Danmark13 juni, 2024

Folkemødet 2024 har invigts – det största någonsin med över 3 400 planerade evenemang

”Och så kom solen fram” utbrast årets värd för huvudscenen Søren Pind på torsdagsförmiddagen när den danska politikfestivalen Folkemødet för...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.