Connect with us

Danmark

Viktig dag för den planerade Fehmarn bält-tunneln

Publicerad

den

Scandlines Rodby webb

Under torsdagen samlas transportordföranden från en rad Folketingspartier hos danska transportministern Hans Christian Schmidt. Mötet ska ge svar på om det finns ekonomi bakom planerna på att komplettera eller ersätta den nuvarande privatägda färjetrafiken mellan Danmark och Tyskland med en statlig tunnelförbindelse. Foto: News Øresund

Under torsdagen samlas transportordföranden från en rad Folketingspartier hos transportminister Hans Christian Schmidt (V). Då ska de få svar på frågan om det är möjligt att bygga Fehmarn bält-tunneln till ett pris som kan betalas av användarna utan statligt stöd. Enligt Berlingske kommer det under mötet att presenteras positiva nyheter om ekonomin och stabiliteten i tunnelprojektet.

Politikerna som samlas hos den danska transportministern representerar de partier som tidigare varit eniga om att den fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland ska byggas. Men inför torsdagens möte har företrädare för fyra partier – Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Socialistisk Folkeparti och Radikale – uttryckt osäkerhet inför hela projektet.

Nu vill politikerna ha svart på vitt att det är möjligt att bygga tunneln till ett pris som helt kan betalas av användarna och med en längsta återbetalningstid av lånen på 39 år. Representanter för revisionsfirman Ernst & Young kommer att vara på plats för att svara på frågor om den nya ekonomiska analysen är tillräckligt säker och om riskerna bakom projektet är tillräckligt belysta.

Beskeden som kommer att lämnas under torsdagen blir avgörande för om politikerna ger grönt ljus att fortsätta planeringen av tunnelbygget eller om de kommer att dra i nödbromsen. Något byggbeslut väntas inte under torsdagen, däremot förväntas de besluta om en tidsplan fram mot ett definitivt Folketingsbeslut.

De senaste problemen för Fehmarn bält-projektet handlar om att tyska överklaganden av miljötillståndet väntas ta längre tid än man tidigare trott. Det tyska miljögodkännandet väntas inte bli klart förrän någon gång 2016-2018. Från början var det tänkt att tunneln skulle invigas 2018 men nu kan det bli upp till en tio år lång försening.

Projektet har drabbats av en rad motgångar. När anbuden på tunnelbygget kom in visade de sig vara 8,9 miljarder danska kronor dyrare än väntat. En ny anbudsrunda där byggtiden förlängdes gav nya anbud som var flera miljarder billigare men den försenade tyska miljöprövningen sätter ett frågetecken om anbuden kan vara giltiga ända fram till miljögodkännandet blir klart.

En annan motgång kom när EU meddelade att de i ett första skede endast vill ge ett ekonomiskt stöd på 4,4 miljarder danska kronor, hälften av det förväntade stödet.

Ytterligare en motgång kom när den tyska transportministern Alexander Dobrindt meddelade att den nya dubbelspåriga elektrifierade järnvägen fram till den tyska tunnelöppningen väntas bli klar först 2024.

I bakgrunden finns riskkapitalägda rederiet Scandlines som gör stora vinster på den nuvarande färjetrafiken och som därför anlitat PR-företag, jurister och konsultföretag som ifrågasätter ekonomin bakom tunnelprojektet. Scandlines uppges även stödja den tyska miljörörelsen som protesterat mot tunnelplanerna.

I den positiva vågskålen finns EU-projektet Scandinavian-Mediterranean Core Network Corridor där Fehmarn bält-tunneln pekas ut som ett av två nyckelprojekt för att skapa en snabb och miljövänlig transportkorridor från ryska gränsen via Finland, Baltikum, Sverige, Danmark, Tyskland och Österrike till Italien. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Energi22 februari, 2024

Svenska brister i el-beredskap strider mot EU-förordning

Sverige bryter mot en EU-förordning från 2017 som bestämmer hur tillförlitligt och säkert ett lands elsystem ska vara i kriser,...

Fastighet22 februari, 2024

Svenska fastighetsinvesteringar i Danmark: två nya försäljningar och ett förvärv

Det svenska fastighetsbolaget Corem har sålt en fastighet på Frederiksberg för 890 miljoner svenska kronor. Fastigheten Porcelænshaven, som är uthyrd...

Hållbarhet22 februari, 2024

Historisk ökning av laddstolpar i både Sverige och Danmark under 2023

Aldrig tidigare har antalet publika laddstolpar ökat så mycket i både Sverige och Danmark som under 2023. Men inget av...

Samhälle21 februari, 2024

Trafikrekord med nästan 100 000 dagliga personresor med bil, tåg och färja över Öresund under 2023 – trendbrott för tågtrafiken

Tågresandet över Öresundsbron ökade med 15,6 procent under 2023, till drygt 13 miljoner passagerare ­– en betydligt högre nivå än...

Norden21 februari, 2024

Nordiska museet tar dig på en resa genom Nordens liv och kultur på Nordbor-utställningen

Nordbor är är Nordiska museets största utställning någonsin. Utställningen öppnade 10 februari och handlar om människor och livet i Norden...

Samhälle21 februari, 2024

Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år

2020 fanns det sex, i dag finns det fyra och 2030 kan det bara finnas ett ”särskilt utsatt område” kvar...

Energi21 februari, 2024

Lene Skole föreslås bli ny styrelseordförande i danska vindkraftsföretaget Ørsted

Danmarks största energibolag Ørsted föreslår att Lundbeckfondens vd Lene Skole blir ny styrelseordförande. Hon har varit vice ordförande i Ørsted...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.