Danmark
Viktig dag för den planerade Fehmarn bält-tunneln
Under torsdagen samlas transportordföranden från en rad Folketingspartier hos transportminister Hans Christian Schmidt (V). Då ska de få svar på frågan om det är möjligt att bygga Fehmarn bält-tunneln till ett pris som kan betalas av användarna utan statligt stöd. Enligt Berlingske kommer det under mötet att presenteras positiva nyheter om ekonomin och stabiliteten i tunnelprojektet.
Politikerna som samlas hos den danska transportministern representerar de partier som tidigare varit eniga om att den fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland ska byggas. Men inför torsdagens möte har företrädare för fyra partier – Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Socialistisk Folkeparti och Radikale – uttryckt osäkerhet inför hela projektet.
Nu vill politikerna ha svart på vitt att det är möjligt att bygga tunneln till ett pris som helt kan betalas av användarna och med en längsta återbetalningstid av lånen på 39 år. Representanter för revisionsfirman Ernst & Young kommer att vara på plats för att svara på frågor om den nya ekonomiska analysen är tillräckligt säker och om riskerna bakom projektet är tillräckligt belysta.
Beskeden som kommer att lämnas under torsdagen blir avgörande för om politikerna ger grönt ljus att fortsätta planeringen av tunnelbygget eller om de kommer att dra i nödbromsen. Något byggbeslut väntas inte under torsdagen, däremot förväntas de besluta om en tidsplan fram mot ett definitivt Folketingsbeslut.
De senaste problemen för Fehmarn bält-projektet handlar om att tyska överklaganden av miljötillståndet väntas ta längre tid än man tidigare trott. Det tyska miljögodkännandet väntas inte bli klart förrän någon gång 2016-2018. Från början var det tänkt att tunneln skulle invigas 2018 men nu kan det bli upp till en tio år lång försening.
Projektet har drabbats av en rad motgångar. När anbuden på tunnelbygget kom in visade de sig vara 8,9 miljarder danska kronor dyrare än väntat. En ny anbudsrunda där byggtiden förlängdes gav nya anbud som var flera miljarder billigare men den försenade tyska miljöprövningen sätter ett frågetecken om anbuden kan vara giltiga ända fram till miljögodkännandet blir klart.
En annan motgång kom när EU meddelade att de i ett första skede endast vill ge ett ekonomiskt stöd på 4,4 miljarder danska kronor, hälften av det förväntade stödet.
Ytterligare en motgång kom när den tyska transportministern Alexander Dobrindt meddelade att den nya dubbelspåriga elektrifierade järnvägen fram till den tyska tunnelöppningen väntas bli klar först 2024.
I bakgrunden finns riskkapitalägda rederiet Scandlines som gör stora vinster på den nuvarande färjetrafiken och som därför anlitat PR-företag, jurister och konsultföretag som ifrågasätter ekonomin bakom tunnelprojektet. Scandlines uppges även stödja den tyska miljörörelsen som protesterat mot tunnelplanerna.
I den positiva vågskålen finns EU-projektet Scandinavian-Mediterranean Core Network Corridor där Fehmarn bält-tunneln pekas ut som ett av två nyckelprojekt för att skapa en snabb och miljövänlig transportkorridor från ryska gränsen via Finland, Baltikum, Sverige, Danmark, Tyskland och Österrike till Italien. (News Øresund)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen