Connect with us

Danmark

Viktig dag för den planerade Fehmarn bält-tunneln

Publicerad

den

Scandlines Rodby webb

Under torsdagen samlas transportordföranden från en rad Folketingspartier hos danska transportministern Hans Christian Schmidt. Mötet ska ge svar på om det finns ekonomi bakom planerna på att komplettera eller ersätta den nuvarande privatägda färjetrafiken mellan Danmark och Tyskland med en statlig tunnelförbindelse. Foto: News Øresund

Under torsdagen samlas transportordföranden från en rad Folketingspartier hos transportminister Hans Christian Schmidt (V). Då ska de få svar på frågan om det är möjligt att bygga Fehmarn bält-tunneln till ett pris som kan betalas av användarna utan statligt stöd. Enligt Berlingske kommer det under mötet att presenteras positiva nyheter om ekonomin och stabiliteten i tunnelprojektet.

Politikerna som samlas hos den danska transportministern representerar de partier som tidigare varit eniga om att den fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland ska byggas. Men inför torsdagens möte har företrädare för fyra partier – Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Socialistisk Folkeparti och Radikale – uttryckt osäkerhet inför hela projektet.

Nu vill politikerna ha svart på vitt att det är möjligt att bygga tunneln till ett pris som helt kan betalas av användarna och med en längsta återbetalningstid av lånen på 39 år. Representanter för revisionsfirman Ernst & Young kommer att vara på plats för att svara på frågor om den nya ekonomiska analysen är tillräckligt säker och om riskerna bakom projektet är tillräckligt belysta.

Beskeden som kommer att lämnas under torsdagen blir avgörande för om politikerna ger grönt ljus att fortsätta planeringen av tunnelbygget eller om de kommer att dra i nödbromsen. Något byggbeslut väntas inte under torsdagen, däremot förväntas de besluta om en tidsplan fram mot ett definitivt Folketingsbeslut.

De senaste problemen för Fehmarn bält-projektet handlar om att tyska överklaganden av miljötillståndet väntas ta längre tid än man tidigare trott. Det tyska miljögodkännandet väntas inte bli klart förrän någon gång 2016-2018. Från början var det tänkt att tunneln skulle invigas 2018 men nu kan det bli upp till en tio år lång försening.

Projektet har drabbats av en rad motgångar. När anbuden på tunnelbygget kom in visade de sig vara 8,9 miljarder danska kronor dyrare än väntat. En ny anbudsrunda där byggtiden förlängdes gav nya anbud som var flera miljarder billigare men den försenade tyska miljöprövningen sätter ett frågetecken om anbuden kan vara giltiga ända fram till miljögodkännandet blir klart.

En annan motgång kom när EU meddelade att de i ett första skede endast vill ge ett ekonomiskt stöd på 4,4 miljarder danska kronor, hälften av det förväntade stödet.

Ytterligare en motgång kom när den tyska transportministern Alexander Dobrindt meddelade att den nya dubbelspåriga elektrifierade järnvägen fram till den tyska tunnelöppningen väntas bli klar först 2024.

I bakgrunden finns riskkapitalägda rederiet Scandlines som gör stora vinster på den nuvarande färjetrafiken och som därför anlitat PR-företag, jurister och konsultföretag som ifrågasätter ekonomin bakom tunnelprojektet. Scandlines uppges även stödja den tyska miljörörelsen som protesterat mot tunnelplanerna.

I den positiva vågskålen finns EU-projektet Scandinavian-Mediterranean Core Network Corridor där Fehmarn bält-tunneln pekas ut som ett av två nyckelprojekt för att skapa en snabb och miljövänlig transportkorridor från ryska gränsen via Finland, Baltikum, Sverige, Danmark, Tyskland och Österrike till Italien. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Infrastruktur20 januari, 2021

Dansk-svenskt förslag: Bygg ut Öresundsbrons landanslutningar för 9,6 miljarder SEK

Landanslutningarna kring Öresundsbron bör byggas ut på båda sidor förbindelsen för att öka kapaciteten och kunna ta emot större trafikflöden...

Infrastruktur21 januari, 2021

Visioner för infrastruktur och praktiska lösningar diskuterades på mobilitetskonferens

Greater Copenhagen hade i veckan en digital tvådagarskonferens om framtidens gröna mobilitet i regionen. Det diskuterades bland annat praktiska lösningar...

Arbetsmarknad21 januari, 2021

Breddat informationsutbud bland utvecklingsförslagen för Øresunddirekt

Att öka synligheten och bredda informationsutbudet är två möjligheter för utveckling av informationstjänsten Øresunddirekt. En osäker finansieringsmodell och Arbetsförmedlingens reformering...

Life Science21 januari, 2021

Forskare från Portugal skapar lovande biotech-företag med dansk-svenskt stöd i Lund

Biotek-företaget Asgard Therapeutics AB i Lund startades 2018 som en spinout från Lunds universitet. Företaget utvecklades med stöd från bland...

Näringsliv21 januari, 2021

Star Wars som dataspel utvecklas av Massive Entertainment i Malmö

Spelutvecklingsföretaget Massive Entertainment i Malmö har fått i uppdrag att göra dataspel av legendariska Star Wars-filmerna. Det innebär att företaget...

Samhälle21 januari, 2021

Huawei och ZTE fick inte vara med vid Sveriges 5G-auktion

De kinesiska företagen Huawei och ZTE var utestängda från att delta när Sverige genomförde den stora 5G-auktionen den 19 januari...

Samhälle21 januari, 2021

Tågfärjorna mellan Trelleborg och Rostock vinnare på tillfälligt stopp för godståg över Stora Bältbron

Järnvägsfrakten med Stena Lines tågfärjor mellan Trelleborg och Rostock fick ett lyft sedan Danmark stoppat trafiken med intermodala godståg över...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.