Connect with us

Hamburg

Tysk-dansk optimism om Fehmarntunneln

Publicerad

den

Femerntunnel webb

En modell av tunneln under Fehmarn Bält byggdes i veckan på Rådhuspladsen i Köpenhamn av Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) och tyska delstaten Schleswig-Holsteins justitie, kultur och europaminister Anke Spoorendonk (som tillhör det danska minoritetspartiet SSW i Tyskland och som talar flytande danska och är utbildad vid Köpenhamns universitet). Foto: News Øresund – Johan Wessman

Under tre dagar har det varit tysk-dansk-svensk tunnelyra i Köpenhamn när toppolitiker, infrastrukturexperter och näringsliv samlades vid Fehmarnbelt Days. Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) talade optimistiskt om en byggstart för tunneln under Fehmarn Bält under nästa år.

– Vi gör det NU sade Magnus Heunicke när han tillsammans med Schleswig-Holsteins justitie-, kultur- och Europadelstatsminister Anke Spoorendonk från den tyska delstatens danska minoritetsparti SSW byggde en modell av Fehmarntunneln utanför Rådhuset i Köpenhamn på onsdagskvällen.

Magnus Heunicke berättade att han till nyår kommer att lägga fram den slutgiltiga anläggningslagen i Folketinget där tunnelprojektets utformning och budget slutgiltigt fastställs.
– Sju av åtta partier i Folketinget är positiva till förbindelsen, sade Magnus Heunicke vid en pressträff tidigare på dagen och berättade om de positiva signaler han fått från EU om bidrag till tunnelbygget.

I samband med kvällens modellbygge av tunneln betonade Magnus Heunicke att byggherren Fehmarn A/S inom kort väntas ta beslut om huvudentreprenör till tunnelbygget och att han tror att bygget kan startas nästa år.
Därefter bjöd han in allmänheten att äta tysk currywurst på Transportministeriets gård och talade om att det är dags att göra projektet till en folklig fråga. Samtidigt bjöd Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen (S) in till en mottagning på rådhuset.

Schleswig-Holsteins ministerpresident Torsten Albig var lite mera jordnära när han under presskonferensen medgav att tunnelförbindelsen mellan Tyskland och Danmark inte har högsta prioritet i tysk politik. Han tror att det kommer att krävas en hel del arbete för att få in förbindelsen i den federala budgeten. Dagen innan orsakade ministerpresidenten ett stort säkerhetspådrag när han åkte över Öresundsbron och även kom in på svensk mark.

Danmark står för den största delen av kostnaden på motsvarande 50 miljarder svenska kronor för att bygga tunneln till Tyskland. Tyskland har endast åtagit sig att stå för kostnaderna för väg- och järnvägsanslutning på den tyska sidan och har ännu bara fattat ett principbeslut om att bygga förbindelsen. Just nu pågår en tuff miljöprövning det kommit in 3 000 tyska klagomål. Ett annat orosmoment är rederiet Scandlines anmälan till EU där de hävdar att tunnelbygget strider mot EU:s konkurrensregler genom bland annat obegränsade statliga kreditgarantier.

Under Fehmarnbelt Days beslutade sig de regionala politikerna i STRING-samarbetet om en Köpenhamnsdeklaration där tillsammans vill stödja en utbyggd infrastruktur så att restiden mellan Köpenhamn och Hamburg minskar till 2,5 timmar.
Järnvägen på den tyska sidan ska moderniseras men det står redan klart att det dröjer till 2028 innan det finns dubbelspårig järnväg hela vägen till Hamburg – sju år efter den planerade invigningen av den tysk-danska tunneln. (News Øresund)

Läs mer: Fehmarntunneln har fått 3 000 tyska klagomål

Läs mer: Scandlines pressar Fehmarntunneln med EU-anmälan

Läs mer: Sexdubblad trafik väntas med Fehmarntunneln

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle25 september, 2020

Svensk och dansk polis på plats i Köpenhamn i nya samarbetet Gränscenter Öresund

Nya dansk-svenska polissamarbetet Gränscenter Öresund är i full gång. Sedan början av september finns svensk polis på plats i Köpenhamn...

Samhälle24 september, 2020

Spridningen av Covid-19 fortsätter att öka i Köpenhamn

Spridningen av covid-19 fortsätter att öka i Köpenhamn men även stora delar av övriga Danmark. På torsdagen redovisade Statens Serum...

Longreads24 september, 2020

Internationell rekrytering lyfte dansk e-handelsjätte i Malmö

Med en dansk ledning, anställda från hela världen och huvudsäte i Malmöstadsdelen Hyllie utgör e-handelsbolaget Boozt.com själva sinnebilden av ett...

Danmark24 september, 2020

Ny skandal kring FE och insamling av underrättelser i Danmark

Det stormar kring den danska underrättelsetjänsten FE, Forsvarets Efterretningstjeneste. Nya uppgifter kring underrättelsetjänsten kommer från Danmarks Radio som erfar att Forsvarets...

Fastighet24 september, 2020

Misstanke om byggfusk stoppar höghusbygge i Köpenhamn som skulle förvärvas av Heimstaden i Malmö

Bygget av ett 86 meters höghus på Faste Batteri Vej på Amager har stoppats av Köpenhamns kommun sedan borrprover visat...

Life Science24 september, 2020

LEO Pharma kan få en ny medägare innan jul

En internationell investeringsbank söker just nu en ny investerare till LEO Pharma för att påskynda en ny strategi. LEO Pharma,...

Danska kommuner väljer i vissa fall att riva bostadsfastigheter för att inte komma med på ghettolistan. Foto: News Øresund
Danska kommuner väljer i vissa fall att riva bostadsfastigheter för att inte komma med på ghettolistan. Foto: News Øresund
Politik24 september, 2020

Fler partier vill inte uppdatera ”ghettolistan” i Danmark

Den så kallade ”ghettolistan” i Danmark klassar särskilt socialt utsatta områden. I december varje år uppdateras listan, men nu vill...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.