Hamburg
Tysk-dansk optimism om Fehmarntunneln


En modell av tunneln under Fehmarn Bält byggdes i veckan på Rådhuspladsen i Köpenhamn av Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) och tyska delstaten Schleswig-Holsteins justitie, kultur och europaminister Anke Spoorendonk (som tillhör det danska minoritetspartiet SSW i Tyskland och som talar flytande danska och är utbildad vid Köpenhamns universitet). Foto: News Øresund – Johan Wessman
Under tre dagar har det varit tysk-dansk-svensk tunnelyra i Köpenhamn när toppolitiker, infrastrukturexperter och näringsliv samlades vid Fehmarnbelt Days. Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) talade optimistiskt om en byggstart för tunneln under Fehmarn Bält under nästa år.
– Vi gör det NU sade Magnus Heunicke när han tillsammans med Schleswig-Holsteins justitie-, kultur- och Europadelstatsminister Anke Spoorendonk från den tyska delstatens danska minoritetsparti SSW byggde en modell av Fehmarntunneln utanför Rådhuset i Köpenhamn på onsdagskvällen.
Magnus Heunicke berättade att han till nyår kommer att lägga fram den slutgiltiga anläggningslagen i Folketinget där tunnelprojektets utformning och budget slutgiltigt fastställs.
– Sju av åtta partier i Folketinget är positiva till förbindelsen, sade Magnus Heunicke vid en pressträff tidigare på dagen och berättade om de positiva signaler han fått från EU om bidrag till tunnelbygget.
I samband med kvällens modellbygge av tunneln betonade Magnus Heunicke att byggherren Fehmarn A/S inom kort väntas ta beslut om huvudentreprenör till tunnelbygget och att han tror att bygget kan startas nästa år.
Därefter bjöd han in allmänheten att äta tysk currywurst på Transportministeriets gård och talade om att det är dags att göra projektet till en folklig fråga. Samtidigt bjöd Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen (S) in till en mottagning på rådhuset.
Schleswig-Holsteins ministerpresident Torsten Albig var lite mera jordnära när han under presskonferensen medgav att tunnelförbindelsen mellan Tyskland och Danmark inte har högsta prioritet i tysk politik. Han tror att det kommer att krävas en hel del arbete för att få in förbindelsen i den federala budgeten. Dagen innan orsakade ministerpresidenten ett stort säkerhetspådrag när han åkte över Öresundsbron och även kom in på svensk mark.
Danmark står för den största delen av kostnaden på motsvarande 50 miljarder svenska kronor för att bygga tunneln till Tyskland. Tyskland har endast åtagit sig att stå för kostnaderna för väg- och järnvägsanslutning på den tyska sidan och har ännu bara fattat ett principbeslut om att bygga förbindelsen. Just nu pågår en tuff miljöprövning det kommit in 3 000 tyska klagomål. Ett annat orosmoment är rederiet Scandlines anmälan till EU där de hävdar att tunnelbygget strider mot EU:s konkurrensregler genom bland annat obegränsade statliga kreditgarantier.
Under Fehmarnbelt Days beslutade sig de regionala politikerna i STRING-samarbetet om en Köpenhamnsdeklaration där tillsammans vill stödja en utbyggd infrastruktur så att restiden mellan Köpenhamn och Hamburg minskar till 2,5 timmar.
Järnvägen på den tyska sidan ska moderniseras men det står redan klart att det dröjer till 2028 innan det finns dubbelspårig järnväg hela vägen till Hamburg – sju år efter den planerade invigningen av den tysk-danska tunneln. (News Øresund)
Läs mer: Fehmarntunneln har fått 3 000 tyska klagomål
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark12 månader sedan
Stora dansk-tyska satsningar inför Fehmarn Bält-tunneln – Sverige satsar på att underlätta för den befintliga tågtrafiken
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060