Connect with us

Hamburg

Tysk-dansk optimism om Fehmarntunneln

Publicerad

den

Femerntunnel webb

En modell av tunneln under Fehmarn Bält byggdes i veckan på Rådhuspladsen i Köpenhamn av Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) och tyska delstaten Schleswig-Holsteins justitie, kultur och europaminister Anke Spoorendonk (som tillhör det danska minoritetspartiet SSW i Tyskland och som talar flytande danska och är utbildad vid Köpenhamns universitet). Foto: News Øresund – Johan Wessman

Under tre dagar har det varit tysk-dansk-svensk tunnelyra i Köpenhamn när toppolitiker, infrastrukturexperter och näringsliv samlades vid Fehmarnbelt Days. Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) talade optimistiskt om en byggstart för tunneln under Fehmarn Bält under nästa år.

– Vi gör det NU sade Magnus Heunicke när han tillsammans med Schleswig-Holsteins justitie-, kultur- och Europadelstatsminister Anke Spoorendonk från den tyska delstatens danska minoritetsparti SSW byggde en modell av Fehmarntunneln utanför Rådhuset i Köpenhamn på onsdagskvällen.

Magnus Heunicke berättade att han till nyår kommer att lägga fram den slutgiltiga anläggningslagen i Folketinget där tunnelprojektets utformning och budget slutgiltigt fastställs.
– Sju av åtta partier i Folketinget är positiva till förbindelsen, sade Magnus Heunicke vid en pressträff tidigare på dagen och berättade om de positiva signaler han fått från EU om bidrag till tunnelbygget.

I samband med kvällens modellbygge av tunneln betonade Magnus Heunicke att byggherren Fehmarn A/S inom kort väntas ta beslut om huvudentreprenör till tunnelbygget och att han tror att bygget kan startas nästa år.
Därefter bjöd han in allmänheten att äta tysk currywurst på Transportministeriets gård och talade om att det är dags att göra projektet till en folklig fråga. Samtidigt bjöd Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen (S) in till en mottagning på rådhuset.

Schleswig-Holsteins ministerpresident Torsten Albig var lite mera jordnära när han under presskonferensen medgav att tunnelförbindelsen mellan Tyskland och Danmark inte har högsta prioritet i tysk politik. Han tror att det kommer att krävas en hel del arbete för att få in förbindelsen i den federala budgeten. Dagen innan orsakade ministerpresidenten ett stort säkerhetspådrag när han åkte över Öresundsbron och även kom in på svensk mark.

Danmark står för den största delen av kostnaden på motsvarande 50 miljarder svenska kronor för att bygga tunneln till Tyskland. Tyskland har endast åtagit sig att stå för kostnaderna för väg- och järnvägsanslutning på den tyska sidan och har ännu bara fattat ett principbeslut om att bygga förbindelsen. Just nu pågår en tuff miljöprövning det kommit in 3 000 tyska klagomål. Ett annat orosmoment är rederiet Scandlines anmälan till EU där de hävdar att tunnelbygget strider mot EU:s konkurrensregler genom bland annat obegränsade statliga kreditgarantier.

Under Fehmarnbelt Days beslutade sig de regionala politikerna i STRING-samarbetet om en Köpenhamnsdeklaration där tillsammans vill stödja en utbyggd infrastruktur så att restiden mellan Köpenhamn och Hamburg minskar till 2,5 timmar.
Järnvägen på den tyska sidan ska moderniseras men det står redan klart att det dröjer till 2028 innan det finns dubbelspårig järnväg hela vägen till Hamburg – sju år efter den planerade invigningen av den tysk-danska tunneln. (News Øresund)

Läs mer: Fehmarntunneln har fått 3 000 tyska klagomål

Läs mer: Scandlines pressar Fehmarntunneln med EU-anmälan

Läs mer: Sexdubblad trafik väntas med Fehmarntunneln

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle26 februari, 2021

Störst befolkningstillväxt på den svenska sidan Öresund under 2020

Öresundsregionens befolkning ökade förra året med 22 000 till 4 083 260 invånare vid årsskiftet 2020/2021. Det motsvarar en ökning med...

Näringsliv26 februari, 2021

“En påminnelse om vad Öresund som gränsregion egentligen handlar om; att samla krafterna för att öka vår internationella synlighet och konkurrenskraft”

Tre frågor till Petter Hartman, vd för nätverksorganisationen Medicon Valley Alliance (MVA), som jobbar för att stärka det danska-svenska life...

Samhälle26 februari, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten – om coronahantering, sammanhängande arbetsmarknad och framtida fasta förbindelser

News Øresund samlar aktuella debattinlägg om utvecklingen i Öresundsregionen.  ”Smittar man mer om man passerar en nationsgräns?” Det spørger Magnus...

Danmark26 februari, 2021

Återstartsplan för turismen i Köpenhamn under 2021 har lanserats

Den danska besöksnäringen har en plan för återstart när turisterna börjar komma tillbaka till Köpenhamn igen efter coronapandemin. Tolv initiativ...

Turism/kultur26 februari, 2021

Vinnare och förlorare bland danska och svenska branscher under pandemiåret 2020

Kultur och turism-branscherna hör till de stora förlorarna under coronakrisen. Nöjesparker, teatrar, konserthus och hotell tappade alla rejält i omsättning...

Samhälle26 februari, 2021

Konsultrapport: Sydsvenska kommuner dåligt förberedda på ökad elektrifiering

Kapacitetsbristen i det svenska elnätet är allvarlig och då främst i Skåne och Stockholmsområdet. För skånska företag som Ecolean, Lindab,...

Samhälle25 februari, 2021

Länsstyrelsen i Skåne motsätter sig bygget av Lynetteholmen: Fördelarna överväger inte nackdelarna

Länsstyrelsen motsätter sig bygget av Lynetteholmen, en 280 hektar stor konstgjord ö i Köpenhamns hamninlopp som ska ge plats åt...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.