Connect with us

Danmark

Fehmarntunneln har fått 3 000 tyska klagomål

Publicerad

den

Tyska myndigheter har mottagit tusentals synpunkter från miljöorganisationer och medborgare under remissrundan för Fehmarnförbindelsen mellan Danmark och Tyskland. En tysk klagomålskultur kan bromsa upp och fördyra projektet.

Ett berg av klagomål från missnöjda tyska medborgare och miljöorganisationer måste nu behandlas innan bygget av tunneln under Fehmarn Bält mellan Danmark och Tyskland kan få grönt ljus. Det meddelar det statliga danska bolaget Femern, som står bakom bygget.

– Vi vet att andra stora infrastrukturprojekt i Tyskland genom åren har haft problem. De erfarenheterna har vi studerat. Det är just därför vi har valt att förbereda oss mycket grundligt, med mycket omfattande miljöundersökningar och tekniska analyser samt en grundlig genomgång av projektet i vår 11 000 sidor långa ansökan till de tyska myndigheterna, säger bolagets vd Claus F. Baunkjär i ett pressmeddelande.

Motståndet är mycket större i Tyskland än i Danmark, där det bara kom in 42 remissvar angående Fehmarn Bältförbindelsens påverkan på miljön. Siegfried Matlock, tidigare chefredaktör för ”Der Nordschleswiger” – en tidning för den tyska befolkningen i Syddanmark, påpekar att det i Tyskland finns en mer omfattande kultur för klagomål än i Danmark, och att det är vanligt med ett mycket större antal klagomål vid stora byggprojekt som påverkar miljön för människor och natur.

– Det har att göra med att det finns många ”wutbürger” – arga medborgare – som går emot allt som inte passar dem, samt att förvaltningsdomstolen har makt att stoppa ett byggprojekt. Det gör att tyska anläggningsprojekt är mycket svårare att planera och genomföra än danska, säger Siegfried Matlock till News Øresund.

Han menar att man från dansk sida har undervärderat det stora motståndet mot tunnelprojektet bland såväl lokalbefolkningen som professionella miljöorganisationer.

– Det är ett misstag om man från dansk sida trott att det kommer att gå lika lätt som om det handlat om ett danskt projekt, säger han.

Tunnelbolaget Femern har dock inte låtit sig avskräckas av de tyska klagomålen. Som en jämförelse kom det 8 000 svar till de tyska myndigheterna under remissrundan inför ett förprojekt för en ny järnvägssträckning mellan Hamburg och Lübeck. Och i Stuttgart möttes planerna på en ny bangård av omfattande protester från stadens invånare.

I sitt pressmeddelande uppger Femerns vd att bolaget förväntat sig 10 000 klagomål och därför är lättade över att inte ha mött ett större tyskt motstånd.

– Varje process är naturligtvis alltid osäker. Vi ska gå igenom alla remissvar grundligt och det är självfallet de tyska myndigheterna som avgör när vi får tillstånd för att börja bygga. Tidsplanen är fortfarande beroende av att vi får tillståndet så att anläggningsarbetet kan börja under sensommaren 2015. Vi är väl förberedda – också på eventuella rättsprocesser, säger Claus F. Baunkjär.

Peter Mulvany – News Øresund

Fakta: 19 kilometer lång tunnel

Den 19 kilometer långa Fehmarn Bält-förbindelsen ska från år 2021 ersätta den nuvarande färjeförbindelsen mellan danska Rødby och tyska Puttgarden. Den danska staten står för finansieringen av själva förbindelsen och landanslutningarna på den danska sidan. För att betala bygget tar Femernbolaget lån, som ska betalas tillbaka på 39 år med hjälp av avgifter från resenärerna. Utöver att det existerande enkelspåret byggs ut ska också en ny bro mellan öarna Själland och Falster ersätta den nuvarande Storströmsbron, som är nedsliten. Det beräknas kosta 3,9 miljarder danska kronor.

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Danmark17 september, 2019

Danmarks nationalbank sänker räntan ytterligare

Danmarks nationalbank sänker räntan med ytterligare 0,1 procent, från -0,65 till -0,75 procent. I Sverige lämnades räntan oförändrad på -0,25...

Cleantech16 september, 2019

Danmarks fyra största städer vill förbjuda gamla dieselbilar

Borgmästarna i Köpenhamn, Aarhus, Odense och Aalborg har kommit med ett gemensamt förslag om att förbjuda äldre dieselbilar i centrum...

Cleantech16 september, 2019

Näringsliv, infrastruktur och grön omställning står i fokus när kronprinsessparet på måndagen inleder sitt besök i Danmark

Företagsbesök, medverkan på Dansk Industris årliga toppmöte och närvaro vid ett svensk-danskt affärsforum. Det står på programmet när kronprinsessan Victoria...

Danmark16 september, 2019

Dansk Industri lägger fram klimatplan för 65 procent lägre CO2 utsläpp och 120.000 nya jobb

31 konkreta förslag till en 2030-plan för 65 procent lägre CO2 utsläpp i Danmark och som kan öka sysselsättningen med...

Danmark12 september, 2019

Tredubbling av antalet danska deltagare sedan Nordic Life Science Days flyttat till Malmö

Omkring 800 Life Science-företag och organisationer har denna vecka samlats i Malmö för att delta i Nordic Life Science Days....

Danmark12 september, 2019

Danskt biotechbolag får stort kapitaltillskott

Zeeland Pharma får över 700 miljoner danska kronor till utveckling av nya läkemedel mot diabetes, fetma och tarmsjukdomar. Företagets storinvesterare,...

Samhälle12 september, 2019

Danmarks transportminister vill utreda direkt tågtrafik mellan Helsingör och Kastrup när Øresundstågen slutar köra på Kustbanan

Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (S) vill undersöka om det dansk-svenska tågsamarbetet kan förbättras. Ministern vill se över möjligheten för att...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.