Connect with us

Danmark

Fehmarntunneln har fått 3 000 tyska klagomål

Publicerad

den

Tyska myndigheter har mottagit tusentals synpunkter från miljöorganisationer och medborgare under remissrundan för Fehmarnförbindelsen mellan Danmark och Tyskland. En tysk klagomålskultur kan bromsa upp och fördyra projektet.

Ett berg av klagomål från missnöjda tyska medborgare och miljöorganisationer måste nu behandlas innan bygget av tunneln under Fehmarn Bält mellan Danmark och Tyskland kan få grönt ljus. Det meddelar det statliga danska bolaget Femern, som står bakom bygget.

– Vi vet att andra stora infrastrukturprojekt i Tyskland genom åren har haft problem. De erfarenheterna har vi studerat. Det är just därför vi har valt att förbereda oss mycket grundligt, med mycket omfattande miljöundersökningar och tekniska analyser samt en grundlig genomgång av projektet i vår 11 000 sidor långa ansökan till de tyska myndigheterna, säger bolagets vd Claus F. Baunkjär i ett pressmeddelande.

Motståndet är mycket större i Tyskland än i Danmark, där det bara kom in 42 remissvar angående Fehmarn Bältförbindelsens påverkan på miljön. Siegfried Matlock, tidigare chefredaktör för ”Der Nordschleswiger” – en tidning för den tyska befolkningen i Syddanmark, påpekar att det i Tyskland finns en mer omfattande kultur för klagomål än i Danmark, och att det är vanligt med ett mycket större antal klagomål vid stora byggprojekt som påverkar miljön för människor och natur.

– Det har att göra med att det finns många ”wutbürger” – arga medborgare – som går emot allt som inte passar dem, samt att förvaltningsdomstolen har makt att stoppa ett byggprojekt. Det gör att tyska anläggningsprojekt är mycket svårare att planera och genomföra än danska, säger Siegfried Matlock till News Øresund.

Han menar att man från dansk sida har undervärderat det stora motståndet mot tunnelprojektet bland såväl lokalbefolkningen som professionella miljöorganisationer.

– Det är ett misstag om man från dansk sida trott att det kommer att gå lika lätt som om det handlat om ett danskt projekt, säger han.

Tunnelbolaget Femern har dock inte låtit sig avskräckas av de tyska klagomålen. Som en jämförelse kom det 8 000 svar till de tyska myndigheterna under remissrundan inför ett förprojekt för en ny järnvägssträckning mellan Hamburg och Lübeck. Och i Stuttgart möttes planerna på en ny bangård av omfattande protester från stadens invånare.

I sitt pressmeddelande uppger Femerns vd att bolaget förväntat sig 10 000 klagomål och därför är lättade över att inte ha mött ett större tyskt motstånd.

– Varje process är naturligtvis alltid osäker. Vi ska gå igenom alla remissvar grundligt och det är självfallet de tyska myndigheterna som avgör när vi får tillstånd för att börja bygga. Tidsplanen är fortfarande beroende av att vi får tillståndet så att anläggningsarbetet kan börja under sensommaren 2015. Vi är väl förberedda – också på eventuella rättsprocesser, säger Claus F. Baunkjär.

Peter Mulvany – News Øresund

Fakta: 19 kilometer lång tunnel

Den 19 kilometer långa Fehmarn Bält-förbindelsen ska från år 2021 ersätta den nuvarande färjeförbindelsen mellan danska Rødby och tyska Puttgarden. Den danska staten står för finansieringen av själva förbindelsen och landanslutningarna på den danska sidan. För att betala bygget tar Femernbolaget lån, som ska betalas tillbaka på 39 år med hjälp av avgifter från resenärerna. Utöver att det existerande enkelspåret byggs ut ska också en ny bro mellan öarna Själland och Falster ersätta den nuvarande Storströmsbron, som är nedsliten. Det beräknas kosta 3,9 miljarder danska kronor.

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Fastighet9 april, 2021

Wihlborgs satsar på nytt kontor med de mänskliga behoven i fokus – hemarbetsplatsen löser inte allt

Ett ökat intresse för att delvis jobba hemifrån, men också behov av möten och en fast arbetsplats. Det är resultatet...

Danmark8 april, 2021

Danska regeringen vill bygga ut stationen vid Köpenhamns flygplats och satsa på mer flyg till Bornholm

Satsningar på 160 miljarder danska kronor ingår i den danska regeringens infrastrukturplan, som presenterades på torsdagen. Bland förslagen som nu...

Infrastruktur8 april, 2021

Ny skånsk tågstrategi: tredubbling av antalet tågresor över Öresundsbron till 2040

År 2040 beräknas 100 000 dagliga tågresor under varje helgfri vardag mellan Köpenhamn och Malmö vilket är en tredubbling jämfört med...

Fastighet8 april, 2021

Fortsatta prisökningar på danska bostäder

Under 2020 steg priserna på hus och ägarlägenheter med 13 respektive 12 procent i Danmark. Det är ovanligt stora prisökningar...

Fastighet8 april, 2021

Rekordhet svensk bostadsmarknad efter ett år av coronapandemi

De svenska bostadspriserna fortsätter att stiga. Ett år efter att coronapandemin slog till på allvar uppvisar villamarknaden historiskt höga prisökningar...

Samhälle8 april, 2021

Danska frisörer och tatuerare fick öppna sina verksamheter och elever återgå till skolan igen den 6 april

En viss återöppning i Danmark skedde efter påsken, den 6 april, då regeringen gav grönt ljus till serviceyrken som frisör,...

Samhälle8 april, 2021

16 000 personer avvisades vid svenska gränsen under 99 dagars inreseförbud

Under det särskilda inreseförbudet från Danmark som varade från midnatt den 22 december 2020 till den 30 mars avvisades drygt...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.