Connect with us

Danmark

Fehmarntunneln har fått 3 000 tyska klagomål

Publicerad

den

Tyska myndigheter har mottagit tusentals synpunkter från miljöorganisationer och medborgare under remissrundan för Fehmarnförbindelsen mellan Danmark och Tyskland. En tysk klagomålskultur kan bromsa upp och fördyra projektet.

Ett berg av klagomål från missnöjda tyska medborgare och miljöorganisationer måste nu behandlas innan bygget av tunneln under Fehmarn Bält mellan Danmark och Tyskland kan få grönt ljus. Det meddelar det statliga danska bolaget Femern, som står bakom bygget.

– Vi vet att andra stora infrastrukturprojekt i Tyskland genom åren har haft problem. De erfarenheterna har vi studerat. Det är just därför vi har valt att förbereda oss mycket grundligt, med mycket omfattande miljöundersökningar och tekniska analyser samt en grundlig genomgång av projektet i vår 11 000 sidor långa ansökan till de tyska myndigheterna, säger bolagets vd Claus F. Baunkjär i ett pressmeddelande.

Motståndet är mycket större i Tyskland än i Danmark, där det bara kom in 42 remissvar angående Fehmarn Bältförbindelsens påverkan på miljön. Siegfried Matlock, tidigare chefredaktör för ”Der Nordschleswiger” – en tidning för den tyska befolkningen i Syddanmark, påpekar att det i Tyskland finns en mer omfattande kultur för klagomål än i Danmark, och att det är vanligt med ett mycket större antal klagomål vid stora byggprojekt som påverkar miljön för människor och natur.

– Det har att göra med att det finns många ”wutbürger” – arga medborgare – som går emot allt som inte passar dem, samt att förvaltningsdomstolen har makt att stoppa ett byggprojekt. Det gör att tyska anläggningsprojekt är mycket svårare att planera och genomföra än danska, säger Siegfried Matlock till News Øresund.

Han menar att man från dansk sida har undervärderat det stora motståndet mot tunnelprojektet bland såväl lokalbefolkningen som professionella miljöorganisationer.

– Det är ett misstag om man från dansk sida trott att det kommer att gå lika lätt som om det handlat om ett danskt projekt, säger han.

Tunnelbolaget Femern har dock inte låtit sig avskräckas av de tyska klagomålen. Som en jämförelse kom det 8 000 svar till de tyska myndigheterna under remissrundan inför ett förprojekt för en ny järnvägssträckning mellan Hamburg och Lübeck. Och i Stuttgart möttes planerna på en ny bangård av omfattande protester från stadens invånare.

I sitt pressmeddelande uppger Femerns vd att bolaget förväntat sig 10 000 klagomål och därför är lättade över att inte ha mött ett större tyskt motstånd.

– Varje process är naturligtvis alltid osäker. Vi ska gå igenom alla remissvar grundligt och det är självfallet de tyska myndigheterna som avgör när vi får tillstånd för att börja bygga. Tidsplanen är fortfarande beroende av att vi får tillståndet så att anläggningsarbetet kan börja under sensommaren 2015. Vi är väl förberedda – också på eventuella rättsprocesser, säger Claus F. Baunkjär.

Peter Mulvany – News Øresund

Fakta: 19 kilometer lång tunnel

Den 19 kilometer långa Fehmarn Bält-förbindelsen ska från år 2021 ersätta den nuvarande färjeförbindelsen mellan danska Rødby och tyska Puttgarden. Den danska staten står för finansieringen av själva förbindelsen och landanslutningarna på den danska sidan. För att betala bygget tar Femernbolaget lån, som ska betalas tillbaka på 39 år med hjälp av avgifter från resenärerna. Utöver att det existerande enkelspåret byggs ut ska också en ny bro mellan öarna Själland och Falster ersätta den nuvarande Storströmsbron, som är nedsliten. Det beräknas kosta 3,9 miljarder danska kronor.

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark10 timmar sedan

Tysk energijätte vill bygga anläggning för koldioxidinfångning på Amager Bakke

Den tyska energijätten Eon söker, tillsammans med Amager Ressourcecenter, miljardstöd för att bygga en anläggning för koldioxidinfångning på avfallscentret Amager...

Norden17 timmar sedan

Ny analys: tio procent lägre elpriser i södra Sverige tack vara utbyggd vind- och solenergi på kontinenten

Elpriserna i Sydsverige väntas falla med omkring tio procent de kommande åren men det beror inte på några svenska satsningar...

Samhälle18 timmar sedan

Lunds universitet storsatsar på centrum för totalförsvar i Helsingborg

Samhällets ökade behov av säkerhets- och krishantering gör att Lunds universitet satsar 37 miljoner kronor på en forskarskola och nya...

Danmark18 timmar sedan

2024 blev ett ekonomiskt rekordår för Tivoli – men fortsatt färre besökare än 2018

Satsningarna på hotellet Nimb och fler restauranger gör att nöjesparken Tivoli i Köpenhamn redovisar omsättningsrekord och vinstrekord under 2024 trots...

Hållbarhet1 dag sedan

EU-kommissionen utser 47 strategiska projekt för självförsörjningen av kritiska råmaterial

Europeiska kommissionen meddelade i tisdags att man valt ut 47 strategiska projekt för att säkra EU:s självständiga försörjning av kritiska...

Samhälle1 dag sedan

FMV får rätt mot tysk vapentillverkare i tvist om direktupphandling

Förvaltningsrätten i Stockholm bedömer att Försvarets materielverk (FMV) hade rätt att göra avsteg från upphandlingslagstiftningen när de ingick ett långtgående...

Danmark1 dag sedan

Köpenhamns nya, mer omfattande klimatplan får hård kritik

Köpenhamns kommande klimatplan byter fokus från utsläpp av koldioxid i staden till konsumtionsbaserade utsläpp. Istället för att mäta hur mycket...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.