Connect with us

Infrastruktur

Handelskammaren vill skapa dansk HH-debatt

Publicerad

den

Per Tryding Hbg webb

Sydsvenska industri- och handelskammarens vice vd Per Tryding (till höger) vill initiera en dansk debatt om behovet av en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, HH-förbindelsen. Till vänster Carl-Johan Hagman, vd på Stena Line som betonar sjöfartens betydelse. Foto: News Øresund – Linus Lindqvist

HELSINGBORG. I Sverige finns ett brett stöd, såväl politiskt som folkligt, för att bygga en fast förbindelse mellan Helsingborg-Helsingör. Nu ligger bollen hos Danmark och där ligger inte förbindelsen lika högt på agendan. Det säger Per Tryding, vice vd för Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, vid Näringslivsdagen i Helsingborg.

Näringslivsdagarna i Helsingborg pågår hela veckan och under onsdagen låg fokus på vad en fast förbindelse till Helsingör skulle betyda för regionen.
–Vi måste vänja oss vid tanken att HH-förbindelsen kommer att bli verklighet, säger Per Tryding.
Han konstaterar att både den gamla och den nya regeringen är för HH-förbindelsen, och han lyfter också fram undersökningar som visar att det finns ett brett folkligt stöd för förbindelsen.

Men i Danmark är intresset mindre.
-Danmark har många andra projekt att ta itu med, inte minst Fehmarn-tunneln, säger Per Tryding.
Den trögare danska ekonomin bidrar också till ett svagare intresse för förbindelsen, enligt honom.
-Det vi vill göra från handelskammarens sida är att initiera debatten, i Danmark, säger Per Tryding.
Han bedömer att 2015 blir ett avgörande år. Dels ska regeringens utredningar om det gigantiska byggprojektet ”Sverigebygget” börja redovisas, och dels är det val i Danmark.

Scandlines HH webb

Scandlines meddelade redan i somras att de satsar på ett projekt för miljövänlig eldrift av färjorna mellan Helsingborg och Helsingör. Nästa år väntas den första eldrivan färjan tas i drift. Foto: News Øresund – Johan Wessman

”Utveckla sjöfarten i stället”
Men alla håller inte med om det fantastiska med en fast förbindelse. Carl-Johan Hagman, vd för Stena Line, anser att man bör utveckla sjöfarten och hamnarna i stället för att stirra sig blind på en fast förbindelse.
– Ur mitt perspektiv är hela sjöfartssektorn underskattad. Sjön som både en förbindande länk är gravt underskattad. Det finns en anledning till att 90 procent av all handel transporteras till sjöss, säger han vid Näringslivsdagen.
Carl Johan Hagman uppger att Helsingborg har Sverige näst största containerhamn, och att hamnen och närliggande verksamheter sysselsätter 12.000 personer
Han lyfter även fram att transportbehovet kommer att öka drastiskt.
-Det fina med sjöfart är att vattnet inte har någon begränsning i kapacitet. Det är det mest effektiva sättet att frakta gods, säger Hagman.

När det gäller miljöaspekten tar han upp Scandlines planer på att köra batteridrivna färjor över sundet.
– Jag argumenterar inte emot en fast förbindelse. Men jag anser att vi måste skynda långsamt och göra ordentliga, objektiva, analyser, säger han. (News Öresund – Linus Lindqvist)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Hållbarhet4 timmar sedan

EU-kommissionen utser 47 strategiska projekt för självförsörjningen av kritiska råmaterial

Europeiska kommissionen meddelade i tisdags att man valt ut 47 strategiska projekt för att säkra EU:s självständiga försörjning av kritiska...

Samhälle4 timmar sedan

FMV får rätt mot tysk vapentillverkare i tvist om direktupphandling

Förvaltningsrätten i Stockholm bedömer att Försvarets materielverk (FMV) hade rätt att göra avsteg från upphandlingslagstiftningen när de ingick ett långtgående...

Danmark4 timmar sedan

Köpenhamns nya, mer omfattande klimatplan får hård kritik

Köpenhamns kommande klimatplan byter fokus från utsläpp av koldioxid i staden till konsumtionsbaserade utsläpp. Istället för att mäta hur mycket...

Samhälle8 timmar sedan

Järfälla vill att regeringen stoppar kinesiskt halvedarbolag från att bygga ut

Kommunledningen i Järfälla utanför Stockholm vädjar till regeringen att stoppa utbyggnaden av en halvledarfabrik med koppling till Kina.  I en...

Danmark1 dag sedan

Danmark går på högvarv – men danskarna är pessimistiska om den ekonomiska framtiden

Aldrig förr har så många haft jobb i Danmark, överskottet i de offentliga finanserna är rekordhögt och reallönerna ökar. Ändå...

Danmark3 dagar sedan

Kris för Köpenhamns restauranger – stagnerad konsumtion och överetablering

Restaurangerna i Köpenhamn har det tuff  rapporterar Berlingske. Även under helgerna står många stolar tomma och rekordmånga restauranger är till...

Danmark5 dagar sedan

Inkubatorn BioInnovation Institute i Köpenhamn expanderar från bioteknik till kvantteknologi och grön energi

Först var det universitetsforskningen inom bioteknik som skulle få stöd att utveckla de bästa idéerna till nya företag och hitta...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.