Infrastruktur
Handelskammaren vill skapa dansk HH-debatt


Sydsvenska industri- och handelskammarens vice vd Per Tryding (till höger) vill initiera en dansk debatt om behovet av en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, HH-förbindelsen. Till vänster Carl-Johan Hagman, vd på Stena Line som betonar sjöfartens betydelse. Foto: News Øresund – Linus Lindqvist
HELSINGBORG. I Sverige finns ett brett stöd, såväl politiskt som folkligt, för att bygga en fast förbindelse mellan Helsingborg-Helsingör. Nu ligger bollen hos Danmark och där ligger inte förbindelsen lika högt på agendan. Det säger Per Tryding, vice vd för Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, vid Näringslivsdagen i Helsingborg.
Näringslivsdagarna i Helsingborg pågår hela veckan och under onsdagen låg fokus på vad en fast förbindelse till Helsingör skulle betyda för regionen.
–Vi måste vänja oss vid tanken att HH-förbindelsen kommer att bli verklighet, säger Per Tryding.
Han konstaterar att både den gamla och den nya regeringen är för HH-förbindelsen, och han lyfter också fram undersökningar som visar att det finns ett brett folkligt stöd för förbindelsen.
Men i Danmark är intresset mindre.
-Danmark har många andra projekt att ta itu med, inte minst Fehmarn-tunneln, säger Per Tryding.
Den trögare danska ekonomin bidrar också till ett svagare intresse för förbindelsen, enligt honom.
-Det vi vill göra från handelskammarens sida är att initiera debatten, i Danmark, säger Per Tryding.
Han bedömer att 2015 blir ett avgörande år. Dels ska regeringens utredningar om det gigantiska byggprojektet ”Sverigebygget” börja redovisas, och dels är det val i Danmark.

Scandlines meddelade redan i somras att de satsar på ett projekt för miljövänlig eldrift av färjorna mellan Helsingborg och Helsingör. Nästa år väntas den första eldrivan färjan tas i drift. Foto: News Øresund – Johan Wessman
”Utveckla sjöfarten i stället”
Men alla håller inte med om det fantastiska med en fast förbindelse. Carl-Johan Hagman, vd för Stena Line, anser att man bör utveckla sjöfarten och hamnarna i stället för att stirra sig blind på en fast förbindelse.
– Ur mitt perspektiv är hela sjöfartssektorn underskattad. Sjön som både en förbindande länk är gravt underskattad. Det finns en anledning till att 90 procent av all handel transporteras till sjöss, säger han vid Näringslivsdagen.
Carl Johan Hagman uppger att Helsingborg har Sverige näst största containerhamn, och att hamnen och närliggande verksamheter sysselsätter 12.000 personer
Han lyfter även fram att transportbehovet kommer att öka drastiskt.
-Det fina med sjöfart är att vattnet inte har någon begränsning i kapacitet. Det är det mest effektiva sättet att frakta gods, säger Hagman.
När det gäller miljöaspekten tar han upp Scandlines planer på att köra batteridrivna färjor över sundet.
– Jag argumenterar inte emot en fast förbindelse. Men jag anser att vi måste skynda långsamt och göra ordentliga, objektiva, analyser, säger han. (News Öresund – Linus Lindqvist)
-
Danmark4 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur10 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden9 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Danmark11 månader sedan
400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen
-
Samhälle11 månader sedan
Konjunkturen i Öresund: sysselsättningen stiger fortsatt i Danmark och inflationen i Sverige föll mer än väntat
-
Näringsliv7 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv7 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet