Infrastruktur
Handelskammaren vill skapa dansk HH-debatt
HELSINGBORG. I Sverige finns ett brett stöd, såväl politiskt som folkligt, för att bygga en fast förbindelse mellan Helsingborg-Helsingör. Nu ligger bollen hos Danmark och där ligger inte förbindelsen lika högt på agendan. Det säger Per Tryding, vice vd för Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, vid Näringslivsdagen i Helsingborg.
Näringslivsdagarna i Helsingborg pågår hela veckan och under onsdagen låg fokus på vad en fast förbindelse till Helsingör skulle betyda för regionen.
–Vi måste vänja oss vid tanken att HH-förbindelsen kommer att bli verklighet, säger Per Tryding.
Han konstaterar att både den gamla och den nya regeringen är för HH-förbindelsen, och han lyfter också fram undersökningar som visar att det finns ett brett folkligt stöd för förbindelsen.
Men i Danmark är intresset mindre.
-Danmark har många andra projekt att ta itu med, inte minst Fehmarn-tunneln, säger Per Tryding.
Den trögare danska ekonomin bidrar också till ett svagare intresse för förbindelsen, enligt honom.
-Det vi vill göra från handelskammarens sida är att initiera debatten, i Danmark, säger Per Tryding.
Han bedömer att 2015 blir ett avgörande år. Dels ska regeringens utredningar om det gigantiska byggprojektet ”Sverigebygget” börja redovisas, och dels är det val i Danmark.
”Utveckla sjöfarten i stället”
Men alla håller inte med om det fantastiska med en fast förbindelse. Carl-Johan Hagman, vd för Stena Line, anser att man bör utveckla sjöfarten och hamnarna i stället för att stirra sig blind på en fast förbindelse.
– Ur mitt perspektiv är hela sjöfartssektorn underskattad. Sjön som både en förbindande länk är gravt underskattad. Det finns en anledning till att 90 procent av all handel transporteras till sjöss, säger han vid Näringslivsdagen.
Carl Johan Hagman uppger att Helsingborg har Sverige näst största containerhamn, och att hamnen och närliggande verksamheter sysselsätter 12.000 personer
Han lyfter även fram att transportbehovet kommer att öka drastiskt.
-Det fina med sjöfart är att vattnet inte har någon begränsning i kapacitet. Det är det mest effektiva sättet att frakta gods, säger Hagman.
När det gäller miljöaspekten tar han upp Scandlines planer på att köra batteridrivna färjor över sundet.
– Jag argumenterar inte emot en fast förbindelse. Men jag anser att vi måste skynda långsamt och göra ordentliga, objektiva, analyser, säger han. (News Öresund – Linus Lindqvist)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen