Connect with us

Danmark

Transportminister vill stoppa Öresundståg till Helsingör

Publicerad

den

Oresundstog Kokkedal

Efter stora problem med förseningar under sommaren vill Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) koppla loss tågtrafiken på Kustbanan mellan Köpenhamn och Helsingör från trafiken Öresundståg från Sverige. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Efter sommarens stora tågförseningar vill Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) stoppa trafiken med Öresundståg från Sverige på Kustbanan mellan Köpenhamn och Helsingör. Det uppger tidningen Berlingske. 

– Så snart vi kan koppla bort Sverige kommer vi att göra det, sade Magnus Heunicke sedan han under måndagen rest med ett Öresundståg på Kustbanan, från Snekkersten till Köpenhamn.
Redan i samband med att han tillträdde som transportminister den 3 februari i år uttalade Magnus Heunicke sig om att han ville göra om Kustbanan till en ren pendellinje utan regional tågtrafik med Öresundståg från Sverige. Då nämnde han 2020 som möjligt årtal för denna förändring men betonade samtidigt att det inte skulle leda till sämre tågtrafik mellan Sverige och Danmark.

Nu vill Magnus Heunicke ge Banedanmark och DSB Öresund i uppdrag att ta fram en beredskapsplan för Kustbanan som ska träda i kraft när det uppstår trafikproblem i Sverige.
– I den situationen ska tågen inte komma från Sverige, sade Magnus Heunicke till Berlingskes reporter som var med på tågresan.
Partikamraten Thomas Horn, ledamot i kommunfullmäktige i Helsingör och daglig tågpendlare, berättade under resan att han tycker det är tråkigt om tågen på Kustbanan inte längre skulle köra vidare till Sverige men att det kan bli nödvändigt för att få ordning på förseningarna.

De båda politikerna reste under måndagen med Öresundståget som avgick 07.27 från Snekkersten till Köpenhamn. Eftersom DSB Øresund, som ansvarar för trafiken med Öresundståg på Själland, hade tolv tågset på verkstad var tåget kortare än vanligt och många fick nöja sig med ståplats.
Enligt Berlingske föll punktligheten för Öresundstågen till 90,4 procent på Kustbanan under juli. På sträckan Köpenhamn – Kastrups flygplats var punktligheten nere på 81,9 procent och mellan Köpenhamn – Malmö var den endast 77,9 procent.
En tredjedel av förseningarna i trafiken på Kustbanan uppges bero på att tågen är försenade redan när de kommer över Öresundsbron från Sverige. Enligt Helsingborgs Dagblad var punktligheten för Öresundstågen i Sverige nere på 64 procent under juli.
Men sommaren har bjudit på en rad andra orsaker till förseningar i tågtrafiken på Kustbanan. Ovanligt många tåg har varit på verkstad, värmen har orsakat signalfel och det har varit brist på personal. I Sverige har tågoperatören Veolia kritiserats för att ha kört flera Öresundståg utan tågvärdar och med endast en lokförare ombord. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Infrastruktur16 april, 2021

Tyska Flixtrain startar tågtrafik mellan Stockholm och Göteborg

I början av maj börjar det tyska bolaget Flixtrains tåg rulla mellan Stockholm och Göteborg. Bolaget uppger för Dagens Nyheter...

Politik16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Infrastruktur16 april, 2021

Inga stora skillnader i dansk och svensk punktlighet för tågtrafiken över Öresundsbron

Skillnaden i punktlighet för tågen som kör över Öresundsbron från Sverige till Danmark respektive från Danmark till Sverige är inte...

Danmark16 april, 2021

Nytt politiskt avtal påskyndar återöppningen av Danmark – restaurangerna får öppna den 21 april

De danska restaurangerna får redan den 21 april åter med vissa restriktioner servera gäster inomhus – om de beställt bord...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.