Connect with us

Forskning

Svenskt rederi utvecklar segelfartyg för att frakta bilar över Atlanten

Publicerad

den

Segelfartyget som har namnet Oceanbird blir 200 meter långt, 40 meter brett och med en maximal höjd på 105 meter över havet. Foto: Wallenius Marines

Ett segelfartyg som kan frakta 7 000 bilar över Atlanten på 12 dagar ¬– med 90 procent lägre utsläpp än dagens dieselfartyg. Det kan bli verklighet 2024 om allt går enligt rederiet Wallenius Marines planer. Det uppger Dagens industri.

Wallenius Marines är ett av Sveriges största rederier. Tillsammans med Kungliga tekniska högskolan och fartygsindustrikonsultbolaget SSPA har rederiet utvecklat ett nytt koncept för segelfartyg, som jämfört med dagens dieseldrivna fartyg har 90 procent lägre utsläpp.

Målet är att ta fram en färdig produkt för beställning under 2021 och att segelfartyget ska kunna tas i bruk under 2024.
– Den planen ligger helt fast och klar. Men vi är ju inte nöjda förrän vi har ett fartyg i vattnet och seglande på havet. Det kräver ytterligare investerare och kunder som vill köpa och operera fartygen. Där är vi ännu inte, men vi har oerhört många positiva dialoger, uppger Wallenius Marines till Dagens industri.

Det nya segelfartyget har namnet Oceanbird och istället för traditionella segel används justerbara stänger som liknar flygplansvingar som justeras upp eller ner beroende på vindförhållandena. Segelfartyget blir 200 meter långt, 40 meter brett och med en maximal höjd på 105 meter över havet. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Infrastruktur16 april, 2021

Små skillnader i punktlighet för danska och svenska tåg över Öresundsbron

Skillnaden i punktlighet för tågen som kör över Öresundsbron från Sverige till Danmark respektive från Danmark till Sverige är inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.