Infrastruktur
Snabbaste höghastighetsbanan lönar sig i längden

Järnväg som byggs på traditionella banvallar för tåg som kan köra i högst 250 kilometer i timmen är billigare att bygga, men dyrare i drift än betongbanor som byggs för tåg på upp till 320 kilometer i timmen. Foto: Magnus/Flickr (CC BY-SA 2.0)
Billigare underhåll av spåren för tåg som kör i upp till 320 kilometer i timmen och en tidsvinst som gör att fler skulle resa. Dessa två faktorer, som presenteras i en regeringsrapport från Trafikverket, visar att det skulle löna sig att välja det snabbare alternativet för höghastighetståg, i stället för det som är anpassat för farter upp till 250 kilometer i timmen. Det skriver Sydsvenskan.
Det snabba höghastighetsspåret i betong är dyrare att bygga än den traditionella banvallen med spår för tåg som kör i upp till 250 kilometer i timmen. Men eftersom driften av betongbanan är billigare blir de totala kostnaderna på 20 år desamma – och därefter är alltså betongbanan billigare, enligt rapporten från Trafikverket.
Den har tagits fram inför den stora infrastrukturproposition som regeringen ska presentera i april-maj och innehåller också beräkningar av hur resandeintäkterna skulle se ut för de båda alternativen. Med tåg i max 320 kilometer i timmen förväntas antalet årliga resor mellan Malmö och Stockholm öka med 102 000, och med tåg i max 250 kilometer i timmen med 77 000, skriver Sydsvenskan. (News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur11 månader sedan
Öresundsbron klarar fyrdubbling av tågtrafiken för gods och passagerare – men det kräver ytterligare en sänktunnel mellan Pepparholm och Kastrup
-
Samhälle11 månader sedan
Greater Copenhagens vd går till Innovation Skåne