Connect with us

Infrastruktur

Snabbaste höghastighetsbanan lönar sig i längden

Publicerad

den

Järnväg som byggs på traditionella banvallar för tåg som kan köra i högst 250 kilometer i timmen är billigare att bygga, men dyrare i drift än betongbanor som byggs för tåg på upp till 320 kilometer i timmen. Foto: Magnus/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Billigare underhåll av spåren för tåg som kör i upp till 320 kilometer i timmen och en tidsvinst som gör att fler skulle resa. Dessa två faktorer, som presenteras i en regeringsrapport från Trafikverket, visar att det skulle löna sig att välja det snabbare alternativet för höghastighetståg, i stället för det som är anpassat för farter upp till 250 kilometer i timmen. Det skriver Sydsvenskan.

Det snabba höghastighetsspåret i betong är dyrare att bygga än den traditionella banvallen med spår för tåg som kör i upp till 250 kilometer i timmen. Men eftersom driften av betongbanan är billigare blir de totala kostnaderna på 20 år desamma – och därefter är alltså betongbanan billigare, enligt rapporten från Trafikverket.

Den har tagits fram inför den stora infrastrukturproposition som regeringen ska presentera i april-maj och innehåller också beräkningar av hur resandeintäkterna skulle se ut för de båda alternativen. Med tåg i max 320 kilometer i timmen förväntas antalet årliga resor mellan Malmö och Stockholm öka med 102 000, och med tåg i max 250 kilometer i timmen med 77 000, skriver Sydsvenskan. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle22 januari, 2021

Lastbilstrafiken ökar både över Öresundsbron och på Forseas färjor

Medan trafiken med personbilar och antalet passagerare fortsätter att minska över såväl Öresundsbron ökar antalet lastbilar som passerar Öresund. Under...

Samhälle22 januari, 2021

Tågtrafiken minskade mer än fordonstrafiken över Öresundsbron under 2020

Medan fordonstrafiken över Öresundsbron under helåret 2020 minskade med 38 procent rasade antalet tågpassagerare över Öresund med 58 procent visar...

Samhälle22 januari, 2021

Forsea tappade varannan passagerare mellan Helsingborg och Helsingör under 2020

I likhet med Öresundsbron och Öresundstågen tappade rederiet Forsea mycket av sin trafik under covid-19 året 2020. Antalet passagerare som...

Fastighet22 januari, 2021

Tidsfristen för färdigställandet av Niels Bohr-byggnaden flyttas fram igen

Niels Bohr-byggnaden i Köpenhamn är ännu inte klar även om januari var satt som mål för inflyttning efter fyra års...

Life Science22 januari, 2021

Tillväxt i skånska life science-företag får konsultföretag att etablera Lundakontor

Konsultföretaget SDS Life Science öppnar ett nytt kontor i Lund. Framgången för små och mellanstora life science-företag i Skåne gör...

Näringsliv22 januari, 2021

Helsingborg vill flytta hamnen

Helsingborgs stad och Helsingborg Hamn har undersökt möjligheten för att flytta hamnen söderut. Detta för att kunna bygga ut hamnen...

Samhälle22 januari, 2021

Sverige stoppade transittransporter från Danmark till Norge och Finland – men öppnade sedan gränsen igen

Under några timmar på torsdagen stängdes den svenska gränsen mot Danmark för lastbilar på transitresa till Norge och Finland uppger...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.