Connect with us

Infrastruktur

Snabbaste höghastighetsbanan lönar sig i längden

Publicerad

den

Järnväg som byggs på traditionella banvallar för tåg som kan köra i högst 250 kilometer i timmen är billigare att bygga, men dyrare i drift än betongbanor som byggs för tåg på upp till 320 kilometer i timmen. Foto: Magnus/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Billigare underhåll av spåren för tåg som kör i upp till 320 kilometer i timmen och en tidsvinst som gör att fler skulle resa. Dessa två faktorer, som presenteras i en regeringsrapport från Trafikverket, visar att det skulle löna sig att välja det snabbare alternativet för höghastighetståg, i stället för det som är anpassat för farter upp till 250 kilometer i timmen. Det skriver Sydsvenskan.

Det snabba höghastighetsspåret i betong är dyrare att bygga än den traditionella banvallen med spår för tåg som kör i upp till 250 kilometer i timmen. Men eftersom driften av betongbanan är billigare blir de totala kostnaderna på 20 år desamma – och därefter är alltså betongbanan billigare, enligt rapporten från Trafikverket.

Den har tagits fram inför den stora infrastrukturproposition som regeringen ska presentera i april-maj och innehåller också beräkningar av hur resandeintäkterna skulle se ut för de båda alternativen. Med tåg i max 320 kilometer i timmen förväntas antalet årliga resor mellan Malmö och Stockholm öka med 102 000, och med tåg i max 250 kilometer i timmen med 77 000, skriver Sydsvenskan. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle30 oktober, 2020

Danmark avråder från icke nödvändiga resor till hela världen – förutom två regioner i norra Sverige

Det stigande antalet nya smittade med covid-19 samt nya inreserestriktioner i flera länder gör att danska Udenrigsministeriet på torsdagen meddelade...

Samhälle30 oktober, 2020

Skärpta covid-19 restriktioner införs även i Stockholm, Västra Götaland och Östergötland

Två dagar efter Region Skånes beslut att införa skärpta råd till allmänheten har Folkhälsomyndigheten och regionerna Stockholm, Västra Götaland och...

Samhälle27 oktober, 2020

Skärpta covid-19 restriktioner införs i Skåne – umgås bara med dina närmaste och åk inte kollektivt

Sedan antalet nya smittade med covid-19 ökat kraftigt i Skåne under de senaste dagarna har Folkhälsomyndigheten och Region Skånes smittskyddsläkare...

Politik30 oktober, 2020

Ministerstöd till Sophie Hæstorp Andersen som kandidat till nästa års val av överborgmästare i Köpenhamn

Region Hovedstadens regionrådsordförande Sophie Hæstorp Andersen (S) meddelade i ett inlägg på Facebook under torsdagen att hon i nästa års kommunval vill...

Samhälle30 oktober, 2020

Processen för nya programförslaget till Interreg ÖKS förlängs

Förslaget till det nya Interreg-programmet för Öresund-Kattegatt-Skagerrak (ÖKS) 2021–2027 har skickats ut på remiss till cirka 800 organisationer i Sverige,...

Samhälle30 oktober, 2020

Öresundsbrons vinst föll med 373 miljoner under årets tre första kvartal – pendlingen har minskat med 25 procent

2020 är ett dramatiskt år för Øresundsbro Konsortiet. Coronapandemin gjorde att Danmark den 14 mars delvis stängde gränsen över Öresund...

Fastighet30 oktober, 2020

Fyra års försening och överskridande av budget med 2,4 miljarder för universitetsbyggnad i Köpenhamn

Niels Bohr-byggprojektet får på nytt kritik i en ny revisionsrapport gällande överskridande av budget och förseningar, en månad före byggnaden...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.