Infrastruktur
Skanska och Alstom vill bygga ny järnväg på pelare mellan norska Ski och Arvika

Genom att bygga 10,6 mil ny järnväg med dubbespår mellan Ski utanför Oslo och Arvika i Sverige skulle såväl restiden som kapaciteten på järnvägen mellan Oslo och Stockholm förbättras. Skanska och franska Alstom har nu i Dagens Nyheter presenterat ett förslag om att bygga järnvägen med prefabricerade betongelement på pelare vilket de menar sänker byggkostnaden och kortar byggtiden.
Gränsbanan kallas de tio milen järnväg från Arvika fram till utkanten av Oslo. Enligt Dagens Nyheter är det ”den enskilda järnväg som statsminister Ulf Kristersson (M) har talat sig mest varm inför” och tidningen pekar på att Moderaternas partistämma i oktober beslutade att öppna för alternativ finansiering av infrastruktur.
Det svenska byggföretaget Skanska och franska Alstom som tillverkar tåg och signalsystem har nu gått samman om ett förslag om att bygga Gränsbanan med ny teknik med prefabricerade betongelement på pelare, så kallade landbroar. Det uppges minska kostnaden till 33 miljarder kronor och byggtiden till 5-6 år. Det kan jämföras med att Trafikverket i sin så kallade möjlighetsstudie angav en byggkostnad på mellan 20 och 60 miljarder kronor och en osäker byggtid.
Landbroar är en teknik som används i bland annat Kina och Japan och som Skanska tidigare presenterat i samband med diskussionen om Sverige ska bygga höghastighetsjärnväg.
Fördelen med landbroar är att de kan produceras industriellt med prefabricerade betongelement som placeras på pelare. Det ger kortare byggtid och lägre kostnader. En annan fördel är att landbroar inte skapar någon barriär i landskapet, människor, djur och fordon kan passera mellan pelarna. Markåtgången minskar samtidigt kraftigt.
Nackdelen med landbroar är att de kräver mycket betong som har en stor klimatpåverkan. Skanska pekar här på möjligheten med nya mera klimatvänliga betongsorter och framtida CO2-fångst.
(News Øresund)
-
Danmark4 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur9 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Danmark11 månader sedan
400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen
-
Norden9 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
IT / mobiltelefoni12 månader sedan
Mobilbetalningar blir möjliga före sommaren mellan Danmark, Norge och Finland
-
Samhälle11 månader sedan
Konjunkturen i Öresund: sysselsättningen stiger fortsatt i Danmark och inflationen i Sverige föll mer än väntat
-
Näringsliv7 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan