Connect with us

Infrastruktur

Skanska och Alstom vill bygga ny järnväg på pelare mellan norska Ski och Arvika

Publicerad

den

Så här kan en landbro se ut. Illustration Skanska / CRIG

Genom att bygga 10,6 mil ny järnväg med dubbespår mellan Ski utanför Oslo och Arvika i Sverige skulle såväl restiden som kapaciteten på järnvägen mellan Oslo och Stockholm förbättras. Skanska och franska Alstom har nu i Dagens Nyheter presenterat ett förslag om att bygga järnvägen med prefabricerade betongelement på pelare vilket de menar sänker byggkostnaden och kortar byggtiden.

Gränsbanan kallas de tio milen järnväg från Arvika fram till utkanten av Oslo. Enligt Dagens Nyheter är det “den enskilda järnväg som statsminister Ulf Kristersson (M) har talat sig mest varm inför” och tidningen pekar på att Moderaternas partistämma i oktober beslutade att öppna för alternativ finansiering av infrastruktur.

Det svenska byggföretaget Skanska och franska Alstom som tillverkar tåg och signalsystem har nu gått samman om ett förslag om att bygga Gränsbanan med ny teknik med prefabricerade betongelement på pelare, så kallade landbroar. Det uppges minska kostnaden till 33 miljarder kronor och byggtiden till 5-6 år. Det kan jämföras med att Trafikverket i sin så kallade möjlighetsstudie angav en byggkostnad på mellan 20 och 60 miljarder kronor och en osäker byggtid.

Landbroar är en teknik som används i bland annat Kina och Japan och som Skanska tidigare presenterat i samband med diskussionen om Sverige ska bygga höghastighetsjärnväg.

Fördelen med landbroar är att de kan produceras industriellt med prefabricerade betongelement som placeras på pelare. Det ger kortare byggtid och lägre kostnader. En annan fördel är att landbroar inte skapar någon barriär i landskapet, människor, djur och fordon kan passera mellan pelarna. Markåtgången minskar samtidigt kraftigt.

Nackdelen med landbroar är att de kräver mycket betong som har en stor klimatpåverkan. Skanska pekar här på möjligheten med nya mera klimatvänliga betongsorter och framtida CO2-fångst.
(News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark13 juni, 2024

Folkemødet 2024 har invigts – det största någonsin med över 3 400 planerade evenemang

”Och så kom solen fram” utbrast årets värd för huvudscenen Søren Pind på torsdagsförmiddagen när den danska politikfestivalen Folkemødet för...

Danmark13 juni, 2024

Norden går mot strömmen i EU-valet – rödgröna står för största ökningarna

Det blev ingen nordisk högervåg när danskarna, svenskarna och finnarna gick och röstade i EU-valet. Nere på kontinenten var den...

Danmark13 juni, 2024

Förstatliga dansk sjukvård eller inför fler sjukvårdsregioner – två av förslagen från kommissionen för framtidens danska hälso- och sjukvårdssystem

Avskaffa regionerna och förstatliga den danska sjukvården med en central driftsorganisation och 8-10 administrativa enheter, ersätt dagens fem regioner med...

Hållbarhet12 juni, 2024

Malmös KSO Katrin Stjernfedlt Jammeh blir president för det globala hållbarhetsnätverket ICLEI

ICLEI – Local Governments for Sustainability är ett globalt nätverk för hållbar stadsutveckling med 2 500 städer och regioner som...

Danmark12 juni, 2024

Ännu en dansk färjelinje blir svenskägd – Gotlandsbolaget köper linjen Köpenhamn-Oslo av DFDS

Svenska Gotlandsbolaget köper färjelinjen Köpenhamn-Frederikshavn-Oslo för cirka 400 miljoner danska kronor av danska DFDS. I köpet ingår två bil- och...

Danmark12 juni, 2024

På måndag inviger Danmarks kung Frederik X det första tunnelelementet till Fehmarn Bält-förbindelsen

På måndag kommer Danmarks kung Frederik X att inviga det första 217 meter långa tunnelelementet till Fehmarn Bält-tunneln. Det kommer...

Arbetsmarknad12 juni, 2024

Om tre år kommer det att saknas 38 000 yrkesutbildade i Region Hovedstaden

En ny analys från Region Hovedstaden visar att det kommer att saknas upp emot 38 000 fackutbildade personer i regionen...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.