Connect with us

Infrastruktur

Skanska och Alstom vill bygga ny järnväg på pelare mellan norska Ski och Arvika

Publicerad

den

Så här kan en landbro se ut. Illustration Skanska / CRIG

Genom att bygga 10,6 mil ny järnväg med dubbespår mellan Ski utanför Oslo och Arvika i Sverige skulle såväl restiden som kapaciteten på järnvägen mellan Oslo och Stockholm förbättras. Skanska och franska Alstom har nu i Dagens Nyheter presenterat ett förslag om att bygga järnvägen med prefabricerade betongelement på pelare vilket de menar sänker byggkostnaden och kortar byggtiden.

Gränsbanan kallas de tio milen järnväg från Arvika fram till utkanten av Oslo. Enligt Dagens Nyheter är det ”den enskilda järnväg som statsminister Ulf Kristersson (M) har talat sig mest varm inför” och tidningen pekar på att Moderaternas partistämma i oktober beslutade att öppna för alternativ finansiering av infrastruktur.

Det svenska byggföretaget Skanska och franska Alstom som tillverkar tåg och signalsystem har nu gått samman om ett förslag om att bygga Gränsbanan med ny teknik med prefabricerade betongelement på pelare, så kallade landbroar. Det uppges minska kostnaden till 33 miljarder kronor och byggtiden till 5-6 år. Det kan jämföras med att Trafikverket i sin så kallade möjlighetsstudie angav en byggkostnad på mellan 20 och 60 miljarder kronor och en osäker byggtid.

Landbroar är en teknik som används i bland annat Kina och Japan och som Skanska tidigare presenterat i samband med diskussionen om Sverige ska bygga höghastighetsjärnväg.

Fördelen med landbroar är att de kan produceras industriellt med prefabricerade betongelement som placeras på pelare. Det ger kortare byggtid och lägre kostnader. En annan fördel är att landbroar inte skapar någon barriär i landskapet, människor, djur och fordon kan passera mellan pelarna. Markåtgången minskar samtidigt kraftigt.

Nackdelen med landbroar är att de kräver mycket betong som har en stor klimatpåverkan. Skanska pekar här på möjligheten med nya mera klimatvänliga betongsorter och framtida CO2-fångst.
(News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Infrastruktur13 timmar sedan

SJ lämnar Stockholms pendeltåg 2026 – oklart vem som tar över

SJ Stockholmståg kommer inte att fortsätta driva Stockholms pendeltåg efter 2026, när nuvarande avtal upphör att gälla. Bolaget anser inte...

Infrastruktur13 timmar sedan

EU-medel stöder byggandet av 5G-järnvägsinfrastruktur i Skandinavien – Öresundsbrokonsortiet deltar i projektet

Telekommunikationen inom järnvägsinfrastrukturen i Skandinavien ska förbättras med ett nytt 5G-system som kommer att underlätta förbindelsen mellan förare, övervakare och trafikledare....

Cleantech15 timmar sedan

Danska Energistyrelsen fick inte in några bud på någon av de tre havsbaserade vindkraftsparkerna i Nordsjön

Inga bud kom in i torsdags förra veckan på någon av de tre havsbaserade vindkraftsparkerna i Nordsjön som danska staten...

Samhälle4 dagar sedan

Köpenhamns flygplats i Kastrup växer snabbare och har nu 31 procent fler passagerare än Arlanda

En hög tillväxt i antal passagerare gör Köpenhamns flygplats roll som skandinavisk hub allt tydligare. Den danska flygplatsen är störst...

Arbetsmarknad5 dagar sedan

Oro för unga gränspendlare och fokus på digitala hinder vid Greater Copenhagen Task Force-möte

Flera medlemmar i Greater Copenhagen Task Force var överens om att måndagens möte på svenska ambassaden i Köpenhamn resulterade i...

Intervjuer5 dagar sedan

Jessica Rosencrantz: Jag tar med mig min uppväxt i Öresund i mitt arbete som minister

News Øresund träffade en entusiastisk svensk EU- och Nordenminister på svenska ambassaden i Köpenhamn måndagen den 2 december. Här deltog...

Hållbarhet5 dagar sedan

Nytt stort stenrev i Köpenhamns hamn

By & Havn och WWF Världsnaturfonden står bakom ett 2 000 kubikmeter stort stenrev i Nordhavnsbassängen i Köpenhamn. Stenrevet är...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.