Infrastruktur
Skanska och Alstom vill bygga ny järnväg på pelare mellan norska Ski och Arvika
Genom att bygga 10,6 mil ny järnväg med dubbespår mellan Ski utanför Oslo och Arvika i Sverige skulle såväl restiden som kapaciteten på järnvägen mellan Oslo och Stockholm förbättras. Skanska och franska Alstom har nu i Dagens Nyheter presenterat ett förslag om att bygga järnvägen med prefabricerade betongelement på pelare vilket de menar sänker byggkostnaden och kortar byggtiden.
Gränsbanan kallas de tio milen järnväg från Arvika fram till utkanten av Oslo. Enligt Dagens Nyheter är det ”den enskilda järnväg som statsminister Ulf Kristersson (M) har talat sig mest varm inför” och tidningen pekar på att Moderaternas partistämma i oktober beslutade att öppna för alternativ finansiering av infrastruktur.
Det svenska byggföretaget Skanska och franska Alstom som tillverkar tåg och signalsystem har nu gått samman om ett förslag om att bygga Gränsbanan med ny teknik med prefabricerade betongelement på pelare, så kallade landbroar. Det uppges minska kostnaden till 33 miljarder kronor och byggtiden till 5-6 år. Det kan jämföras med att Trafikverket i sin så kallade möjlighetsstudie angav en byggkostnad på mellan 20 och 60 miljarder kronor och en osäker byggtid.
Landbroar är en teknik som används i bland annat Kina och Japan och som Skanska tidigare presenterat i samband med diskussionen om Sverige ska bygga höghastighetsjärnväg.
Fördelen med landbroar är att de kan produceras industriellt med prefabricerade betongelement som placeras på pelare. Det ger kortare byggtid och lägre kostnader. En annan fördel är att landbroar inte skapar någon barriär i landskapet, människor, djur och fordon kan passera mellan pelarna. Markåtgången minskar samtidigt kraftigt.
Nackdelen med landbroar är att de kräver mycket betong som har en stor klimatpåverkan. Skanska pekar här på möjligheten med nya mera klimatvänliga betongsorter och framtida CO2-fångst.
(News Øresund)
-
Samhälle5 år sedan
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle4 år sedan
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur5 år sedan
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle4 år sedan
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle5 år sedan
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle5 år sedan
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle4 år sedan
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden5 år sedan
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen