Infrastruktur
Byggstart för tyska järnvägsförbindelsen fram till Fehmarn Bält-tunneln
På torsdagen inledde Deutsche Bahn, DB, bygget av den 88 kilometer långa järnvägsförbindelsen mellan Lübeck och fram till den kommande Fehmarn Bält-tunneln vid Puttgarden. Det skedde vid en ceremoni där representanter från Deutsche Bahn, delstaten Schleswig Holstein och EU gav klartecken till att påbörja arbetet.
Enligt Deutsche Bahn beräknas den 88 kilometer långa järnvägsförbindelsen, som består av en kombination av en utbyggnad av befintlig järnväg och nybyggnation, kosta 3,5 miljarder euro. I projektet ingår även en ny tunnel under Fehmarnsund. Kostnaden delas mellan DB, EU och Schleswig Holstein och den nya tyska järnvägsförbindelsen väntas bli klar 2029, samtidigt med Fehmarn Bält-tunneln.
Sammantaget beräknas Fehmarn Bält-tunneln och järnvägsutbyggnaden i Danmark och Tyskland minska restiden med tåg mellan Köpenhamn och Hamburg till 2,5 timme. Även regionalt i norra Tyskland minskas restiden kraftigt samtidigt som sex nya stationer byggs längs linjen. (News Øresund)
-
Danmark12 månader sedanFrån och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedanNorska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Näringsliv11 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Danmark11 månader sedanEfter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Danmark10 månader sedanFörsta spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Danmark10 månader sedanMöjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Norden12 månader sedanNytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Life Science10 månader sedanLäkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara
