Connect with us

Politik

Skånska politiker vill se billigare tågresor över Öresund

Publicerad

den

Facebookgruppen "Øresundspendler i klemme mellem 2 lande" arrangerade den 2 september 2022, en livesänd valdebatt med sju skånska politiker i Øresundsinstituttets tv-studio i Malmö. Medverkande var fr.v. moderator Marie Irgens, Niels Paarup-Petersen (C), Sara Wettergren (L), Vilmer Andersen (V), Patrick Sackner Christensen (KD), Kami Petersen (MP), Noria Manouchi (M), Leif Jakobsson (S). Även Pia Jacobsen, grundare av FB-gruppen Øresundspendler i klemme mellem 2 lande medverkade. Foto: News Øresund - Anne Slot Einarsson

Problemen med försenade tåg, trängsel och dyra biljetter var den hetaste frågan när Öresundsfrågor debatterades i en livesänd debatt inför det svenska valet den 11 september. Även kring socialförsäkrings- och skattefrågan lades flera förslag med syfte att underlätta för pendlarna. Debatten arrangerades av Facebook-gruppen ”Øresundspendler – i klemme mellem 2 lande”.

Det är alldeles för dyrt att resa över sundet och tågen är alldeles för ofta försenade. Det konstaterade de skånska politikerna som närvarade. Men det rådde delade meningar om vem som bär ansvaret för att nya tågset inte har lyckats komma på plats i tid för att ersätta de Öresundståg som blivit föråldrade – den nuvarande Alliansen som styr regionen eller tidigare röd-grönt styre.

Tågsträckan mellan Malmö och Köpenhamn konstaterades som den näst dyraste i Europa.

– Det är den näst dyraste men det är den med mest förseningar. Problemet är att tågen är för gamla och det går i princip inte att upprätthålla kvaliteten med den åldern och slitaget, sa Niels Paarup-Petersen, riksdagsledamot från Centerpartiet.

Miljöpartiet är beredda att sänka priserna, framför allt för studenter, men sa att det inte finns tillräcklig kapacitet för att kunna ta emot fler resande.
– Det är en ohållbar situation just nu. Vi måste få fler tåg på plats och det snart, sa Kami Petersen, kommunpolitiker från Miljöpartiet.

 

Föreslår en ny prissättningsmodell

Vilmer Andersen, regionpolitiker från Vänsterpartiet, tyckte att det är hög tid att Danmark och Sverige börjar förhandla fram en ny prissättningsmodell och ta bort den årliga indexeringen av priset för att resa med tåget över bron.

– Vi ska tillbaka till förhandlingar om en prissättning i förhållande till den kvalitet man aktuellt har och som man erbjuder pendlarna, sa han.

Leif Jakobsson, tidigare riksdagsledamot för Socialdemokraterna, tyckte personligen att det är alldeles för dyrt att resa över sundet. Han påpekade också att hans parti har föreslagit att låta Region Skåne ta över driften av tågtrafiken. Han ansåg också att Öresundsförbindelsen blivit en ”cash-cow”.

– Region Skåne mjölkar ur Öresundsförbindelsen därför att man jämför med vad det skulle kosta att köra bil, sa han.

– Vi behöver titta på en prissättning som likställer vår storstadsregion med andra storstadsregioner i Sverige. Att det är så billigt att ta sig från Stockholm till Uppsala och så dyrt att ta sig från Malmö till Köpenhamn är helt fel, sa Noria Manouchi, riksdagsledamot från Moderaterna.

Skånska politiker från alla riksdagspartier, utom Sverigedemokraterna, deltog i den direktsända debatten. Intressant var att alla deltagarna på ett eller annat sätt hade familjekopplingar över sundet; antingen som född i Danmark och nu bosatt i Sverige, eller genom erfarenheter av att ha en familjemedlem som jobbar eller har jobbat i Danmark.

 

Fler bör kunna utnyttja bank-id

Även socialförsäkring, skatt och bank-id var frågor som blev omdebatterade under debatten, som livesändes från Øresundsinstituttets tv-studio i Malmö.

Olika förslag lades fram, bland annat ett om en Öresundsspecifik inkomstförsäkring som ska skydda pendlarna. Framför allt ansåg politikerna att regelverken kring socialförsäkringen behöver göras om sedan hemarbete blivit allt vanligare till följd av coronapandemin. När det gäller bank-id, för att göra det möjligt för danskar att utföra digitala tjänster i Sverige, så ansåg flera partier att marknaden för det behöver öppnas upp samt att ett statligt alternativ till bank-id införas.

Se tv-debatten i efterhand

(News Øresund – Erik Ottosson)

 

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Infrastruktur5 timmar sedan

Arlanda Express köper nya tåg för fyra miljarder kronor

Bolaget A-Train, som driver och äger Arlanda Express, köper sju nya snabbtåg som ska ersätta de nuvarande sju tågen 2029,...

Infrastruktur2 timmar sedan

Timbros vd i Dagens Industri: ”Så byggde Köpenhamn Nordens huvudstad”

Under rubriken ”Så byggde Köpenhamn Nordens huvudstad” har den svenska tankesmedjan Timbros vd PM Nilsson skrivit en krönika i Dagens...

Danmark23 timmar sedan

Växelkurs och prisskillnader gynnar danskar som köper fritidshus i Skåne

Svenska fritidshus är billigare att köpa än danska, och prisskillnaderna är särskilt stora mellan Själland och södra Sverige. Det visar...

Arbetsmarknad24 timmar sedan

Lågkonjunkturen dröjer sig kvar i Skåne – och skillnaderna inom länet ökar

Lågkonjunkturen fortsätter i hela landet, så även i Skåne. Men utvecklingen är inte lika dramatisk som tidigare, och det finns...

Hållbarhet1 dag sedan

Svensk klimatutredning vill skära av Östersjön från världshaven

För att minska risken för översvämningar vid Sveriges och Danmarks kuster bör en gigantisk damm byggas mellan Skagen och Bohuslän....

Hållbarhet3 dagar sedan

Bron 25 år: ”Gör vi bra saker flyttar naturen in”

När man på allvar började planera Öresundsbron var det många som oroade sig över hur miljön i Öresund skulle påverkas....

Danmark2 dagar sedan

Svag svensk krona och stark dansk arbetsmarknad lyfter Öresundsintegrationen

Den svaga svenska kronan i kombination med en fortsatt stark dansk arbetsmarknad gör att allt fler arbetspendlar över Öresund. Samtidigt...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.