Infrastruktur
Skånetrafiken vill ha full ersättning för intäktsbortfall kopplat till tågtrafiken över Öresund under coronapandemin

Den svenska beräkningsmodellen för ersättning till regionala kollektivtrafikmyndigheterna för intäktsbortfall under coronapandemin tar inte hänsyn till de särskilda omständigheter som restriktionerna har haft för kollektivtrafik som går över nationsgränsen. Det menar Skånetrafiken i en skrivelse till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) där de söker om full ersättning för de minskade intäkter som är kopplade till tågtrafiken över Öresund.
De danska och svenska regeringarnas reserestriktioner har minskat tågresandet över Öresund, betydligt mer än resandet har minskat inom Skåne. Restriktionerna har gjort att 758 762 fordonskilometrar av de planerade 12 280 757 fordonskilometrar i internationell trafik inte har kunnat köras. Den svenska modellen för att beräkna ersättningsnivån ser till förlorade biljettintäkter i förhållande till justerade antal platskilometer. Regionerna får därmed mindre ersättning om de har minskat trafiken jämfört med tidigare år. I skrivelsen argumenteras för att Region Skåne inte ska ”lida skada för beslut som den danska respektive svenska regeringen har fattat” och att de beställda fordonskilometrar som inte har kunnat köras i detta fall bör räknas bort. Region Skåne skulle därmed kompenseras fullt ut för den gränsöverskridande trafiken.
– Vi har en helt unik trafik mellan två länder som rymmer såväl arbetspendling som fritidsresande och resande till flyget. Olika restriktioner från två olika länder har inneburit svårigheter för trafiken, inte bara över bron utan också en bit in i det skånska tågsystemet. Regeringen måste förstå våra förutsättningar och utforma regelverk som inte innebär att vi blir av med pengar på grund av deras beslut. Jag är glad att vi har en bred politisk enighet i frågan, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden, i ett pressmeddelande.
Region Skåne bjuder i skrivelsen även in infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till en dialog om tågtrafiken i regionen och hur Sverige och Skåne kan dra fördel av internationella satsningar som genomförs kopplat till Fehmarn Bält-förbindelsen. (News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark12 månader sedan
Stora dansk-tyska satsningar inför Fehmarn Bält-tunneln – Sverige satsar på att underlätta för den befintliga tågtrafiken
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060