Infrastruktur
Skåne överens om var höghastighetstågen ska stanna


Tre av politikerna bakom överenskommelsen är: Anders Almgren (S) kommunstyrelsens ordförande i Lund, Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) kommunstyrelsens ordförande i Malmö och Peter Danielsson (M) kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg. Foto: News Øresund
Höghastighetstågen från Stockholm ska stanna i Hässleholm, Lund och Malmö. Det är sju skånska kommuner och Region Skåne överens om i en kompromiss där Helsingborg får en upprustning av tvärbanan mot Hässleholm och Kristianstad och tvåspårig järnväg på Västkustbanan mellan Maria och Helsingborg C.
Överenskommelsen kommer att utgöra grund för Skånes fortsatta diskussioner med Sverigeförhandlingarna om bygget av en ny höghastighetsjärnväg från Stockholm till Göteborg och Malmö. Den skånska överenskommelsen innebär att höghastighetsbanans sträckning genom Skåne är klar. Däremot är det inte givet att höghastighetstågen kommer att stanna i så väl Hässleholm som Lund och Malmö. Däremot öppnar sträckningen för nya snabba regionaltåg till de tre stationerna och därifrån vidare på det vanliga järnvägsnätet.
De skånska kommunerna är även överens om att de vill att den kommande höghastighetsjärnvägen mot Stockholm ska börja byggas söderifrån och att det blir fyra spår norrut från Lund. Bakom överenskommelsen står Region Skåne, Malmö, Lund, Helsingborg, Kristianstad, Hässleholm, Ystad och Trelleborg. Däremot finns inte politikerna från Landskrona, Ängelholm och Simrishamn med som undertecknare.
Uppgörelsen innebär att höghastighetsjärnvägen inte kommer att passera Helsingborg. Istället är de skånska kommunerna överens om att upprusta järnvägen från Helsingborg till den blivande höghastighetsstationen i Hässleholm och vidare till Kristianstad. Det innebär att såväl Helsingborg som Kristianstad får en förbättrad tillgång till höghastighetsjärnvägen. Dessutom vill de skånska kommunerna att Västkustbanan byggs ut till dubbelspår mellan Maria och Helsingborg C.
Kommunerna har dessutom enats om att de vill att en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör ska byggas före en metro mellan Malmö och Köpenhamn. Dock finns ett tillägg i den överenskommelsen om att ”metron kan byggas oberoende av om en HH-förbindelse har beslutats”.
De skånska kommunerna kan nu gå vidare i diskussionen med de så kallade Sverigeförhandlarna som har regeringens uppdrag att skapa ett rikstäckande avtal om att bygga höghastighetsjärnväg från Stockholm till Göteborg och Malmö. I förhandlingen ingår även att kommunerna ska förbinda sig att bygga nya bostäder för att komma tillrätta med bostadsbristen.
Sverigeförhandlingen tillsatts av den borgerliga alliansregeringen och drivs nu vidare av den nuvarande S-MP-regeringen vilket gör att planerna på att bygga en svensk höghastighetsjärnväg har en bred politisk förankring. (News Øresund)
-
Danmark5 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur11 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur10 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden10 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv8 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv8 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle12 månader sedan
Nu börjar visitationszoner efter dansk modell gälla i Sverige
-
Samhälle11 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028