Connect with us

Samhälle

SJ:s vd underkänner planerna på HH-tunnel och Öresundsmetro – vill ha ytterligare förbindelse över Öresund som klarar både gods- och fjärrtåg

Publicerad

den

Vare sig en HH-tunnel eller en Öresundsmetro tillgodoser järnvägsbranschens behov säger SJ:s vd Monica Lingegård i en intervju med Sydsvenskan. Hon efterlyser istället en lösning med en ny fast förbindelse över Öresund som klarar tung trafik med gods- och fjärrtåg. Foto: SJ

Planerna på en Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn och en HH-tunnel mellan Helsingborg och Helsingör får underkänt av det statliga svenska tågbolaget SJ. I en intervju med Sydsvenskan påpekar SJ:s vd Monica Lingegård att det inte går att köra vare sig fjärrtåg eller godståg i en tunnelbana eller en HH-tunnel. Istället efterlyser hon ytterligare en fast förbindelse över Öresund som klarar tung trafik med gods- och fjärrtåg – men hon vill inte svara på om hon då menar Europaspåret som Landskrona vill bygga i en tunnel under Öresund till Köpenhamn.

– Det kommer inte att fungera med en järnvägsförbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Det är inte möjligt. Danmark är väldigt tydliga med att de inte vill ha gods- eller fjärrtågstrafik från Helsingör och söderut. Där finns inte heller någon räls för så tung trafik. En HH-tunnel för tågtrafik är inget gott alternativ. Men inte heller en tunnelbana under Öresund från Malmö till Köpenhamn löser våra utmaningar, säger Monica Lingegård till Sydsvenskan.

Monica Lingegård berättar att hon glädjer sig över att Fehmarn Bält-tunneln mellan Danmark och Tyskland invigs 2029 och vill i framtiden köra tåg från Stockholm, Göteborg och Oslo till Köpenhamn, Hamburg och Berlin. Kanske även länge ut i Europa. Men för det krävs mer kapacitet och redundans för tågtrafiken över Öresund påpekar hon och framför en oro över att Sverige och Danmark ännu inte kunnat enas över hur man ska klara en ökad tågtrafik över Öresund i framtiden. Det behövs en andra fast förbindelse över Öresund som klarar tung trafik med gods- och fjärrtåg slår hon fast. Däremot vill hon inte att SJ medverkar vid de id-kontroller som den svenska regeringen vill lagstifta om att de ska kunna införa med kort varsel. När Sverige under 2016 under drygt ett år krävde att tåg och bussbolag samt rederier skulle utföra id-kontroller av passagerare på väg mot Sverige lade SJ ner tågtrafiken till Danmark.

Monica Lingegård berättar att hon just nu förhandlar med danska myndigheter om att SJ ska få behålla Köpenhamns Hovedbanegård som fast destination och inte tvingas flytta till den nya knutpunkten Ny Ellebjerg station sydväst om Köpenhamn. Resenärerna vill ju komma till centralstationen menar hon. SJ vill även kunna köra längre tåg med fler resenärer över Öresund.

SJ har vänt de senaste årens förluster till en vinst på 713 miljoner kronor under årets första nio månader och investerar nu 19 miljarder svenska kronor i nya tåg och sovvagnar. Under de närmaste sex åren vill hon att SJ ska växa kraftigt med 2 500 nya medaretare och ett 70 procent större trafikutbud.

(News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Fastighet1 december, 2023

Nära 10 000 hållbarhetscertifieringar har utfärdats till svenska fastigheter – snart skärps kraven på branschen ännu mer

Sedan de första svenska byggnaderna hållbarhetscertifierades år 2007 har ytterligare nära 10 000 följt i deras spår. Omkring ett dussintal olika...

Samhälle1 december, 2023

Öresundsdebatten vecka 48: slående likhet mellan danska och svenska tv-serier, nordiskt kultursamarbete och Köpenhamn utan parallellsamhällen

Inga parallellsamhällen i Köpenhamn, ingen öppen droghandel i Sollentuna, samarbeten mellan nordiska kulturmöten och en “unik” svensk tv-serie som visat...

Arbetsmarknad1 december, 2023

3 000 personer besökte konferens för mänskliga rättigheter i Helsingborg

Temat för årets upplaga av MR-dagarna (Mänskliga rättighetsdagarna) var Rätten till utbildning och arbete. Konferensen, som arrangerades i Helsingborg den...

Samhälle1 december, 2023

Dansk-svensk kunskapsresa med fokus på energi

Samarbetsprojekt över Öresund inom hållbarhet, Köpenhamns år som världsarkitekturhuvudstad och de danska satsningarna på havsbaserad vindkraft. Det var ämnen som...

Danmark1 december, 2023

Köpenhamn utreder avgift på turister

På torsdagskvällen beslutade en majoritet av politikerna i Köpenhamns borgerrepræsentation (kommunfullmäktige) att utreda om den danska huvudstaden ska införa en...

Hållbarhet30 november, 2023

Nordens miljö- och klimatministrar undertecknar gemensam klimatdeklaration inför Cop28

Initiativet till en gemensam nordisk klimatdeklaration till FN:s klimattoppmöte Cop28 i Dubai som inleds under torsdagen kommer från Island, som...

Energi30 november, 2023

Danska Ørsted vill storsatsa på vindkraft i Sverige – väntar fortfarande på besked från regeringen om Skånes Havsvindpark

Energibolaget Ørsted, med danska staten som majoritetsägare, storsatsar på att bygga havsbaserad vindkraft i Sverige. Kontor har etablerats i Malmö...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.