Danmark
Postnord slutar att dela ut brev i Danmark – påverkar inte Sverige

Postnord kommer att dela ut sitt sista brev i Danmark i slutet av året. Därefter ska de helt ägna sig åt att distribuera paket. Beslutet innebär att 1500 personer, nära var tredje anställd i Danmark, förlorar sina jobb.
Koncernchef Annemarie Gardshol menar att om brevutdelningen långsiktigt ska kunna fortsätta i Sverige måste postregleringen göras om.
Vid årsskiftet slutar Postnord, som ägs av svenska och danska staten tillsammans, att dela ut brev i Danmark. Orsaken till beslutet är att postföretaget inte längre ser det som lönsamt att dela ut brev. Antalet brev som skickas i Danmark har minskat med 90 procent på 25 år och fortsätter att minska, skriver Postnord i ett pressmeddelande.
Den 1 juni börjar Postnord montera ned de 1 500 röda brevlådor som finns utplacerade i landet. Istället för brev ska Postnord nu helt fokusera på den växande marknaden för att distribuera paket i Danmark.
Fortsätter dela ut i Sverige
På frågan om hur framtiden ser ut för Postnords svenska brevutdelning börjar koncernchef Annemarie Gardshol med att betona skillnaderna mellan Sverige och Danmark:
– I samband med den nya postlagen i Danmark som trädde i kraft förra året upphörde vårt ansvar att förmedla post i Danmark. I Danmark har ju digitaliseringen accelererat genom att man för några år sedan införde krav på digitala brevlådor, där är vi inte i Sverige, säger Annemarie Gardshol till News Øresund.
Någon påverkan på den svenska brevutdelningen får inte det danska stoppet. Men Gardshol framhåller att det krävs en förändrad postreglering i Sverige för att Postnord ska klara av sitt uppdrag:
– De senaste fem åren har brevvolymerna i Sverige sjunkit med över 50 procent och det kommer inte att bli annorlunda framåt. Jag menar att det börjar bli ganska bråttom att få till en förändrad postreglering när vi ser hur fort det går.
Annemarie Gardshol hänvisar till Post- och Telestyrelsens (PTS) utredning från februari där man föreslår att Postnord får längre tid än dagens två dagar på sig att förmedla inrikes brev.
– Med de regleringsförändringar som PTS målat upp skulle man kunna fortsätta att ha en landstäckande självfinansierad brevverksamhet i Sverige som inte är beroende av statsstöd, menar Annemarie Gardshol.
Digitalisering påverkar
Hon är samtidigt medveten om att brevvolymerna kommer att sjunka och att en utredning tittar på frågan om krav på digitaliserad post från myndigheter.
– Då får man nog se en knäck i kurvan på liknande sätt som i Danmark. Men det är viktigt att de här besluten går hand i hand, eftersom vi behöver en långsiktighet i vår verksamhet. Vi knyter upp oss mot fleråriga hyresavtal och vi ska ersätta bilar. De fasta kostnaderna är betydande, så därför blir långsiktigheten otroligt viktig för oss.
Postnord i Sverige får inte något stöd från svenska staten för att dela ut brev, och det är något man vill undvika enligt koncernchefen. Det har man dock haft i Danmark de senaste fyra åren.
Fri postmarknad 2024
När Postnord slutar leverera brev i Danmark kommer 1 500 av de 4 600 anställda att förlora sina jobb, enligt Berlingske. Att säga upp personal i Danmark innebär en hel del kostnader. Annemarie Gardshol berättar att den danska staten skjuter till 600 miljoner danska kronor för att omställningen ska klaras av ekonomiskt.
För den som vill skicka brev efter årsskiftet finns Dansk Avisomdeling (DAO), tidningsdistributören som började dela ut brev när den danska postmarknaden öppnades för konkurrens 2024. I och med det beslutet befriades Postnord från plikten att leverera post i hela Danmark.
Ekonomiska problem
Postnord har länge haft ekonomiska problem. Enligt årsredovisningen gjorde hela koncernen en förlust på 664 miljoner kronor 2023. Den största delen av förlusten stod Norge för, som förlorade nära en miljard kronor. Danmark gick 168 miljoner kronor back medan den svenska delen gick med 669 miljoner i vinst.
I Sverige höjdes portot kraftigt vid årsskiftet för att täcka de ökade kostnaderna för de allt färre brev som sänds i landet.
(News Øresund)
-
Danmark4 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur10 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden9 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Danmark11 månader sedan
400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen
-
Samhälle11 månader sedan
Konjunkturen i Öresund: sysselsättningen stiger fortsatt i Danmark och inflationen i Sverige föll mer än väntat
-
Näringsliv7 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv7 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet