Connect with us

Samhälle

Periodkort från Malmö till Köpenhamn blir 100 kronor dyrare

Publicerad

den

Oresundstag webb

Tågpendlare mellan Malmö och Köpenhamn får betala 100 kronor mer per månad när de köper ett periodkort. Från och med den 13 december kostar periodkortet mellan de båda städerna 2 000 kronor. Foto: News Øresund

Under tisdagen beslutade de skånska regionpolitikerna om höjda avgifter i kollektivtrafiken. Redan den 13 december höjs priset på periodkort för Öresundstågen mellan Skåne och Danmark med cirka fem procent. För den som pendlar mellan Malmö och Köpenhamn innebär det en hundralapp extra i månaden.

Sammanlagt räknar Region Skåne med 100 miljoner i ökade intäkter genom höjda avgifter i kollektivtrafiken. Den nya Öresundstaxan och de höjda priserna på JoJo periodkort börjar gälla redan den 13 december medan JoJo reskassa höjs från och med den 1 mars nästa år. Lite längre fram stiger priset för sommarkort med 25 kronor till 650 kronor.

För Öresundsresenärer som tar tåget innebär höjningen att ett periodkort mellan Malmö och Köpenhamn ökar i pris med 100 kronor till 2 000 kronor. Som mest ökar periodkortet 140 kronor per månad och det gäller resenärer som åker från mer avlägsna delar av Skåne till Köpenhamn. Det är första gången sedan 2010 som Öresundstaxan höjs.

För Jojo periodkort inom Skåne ökar priset med cirka 3,5 procent. Det innebär att kortet blir upp till 54 kronor dyrare per månad. Priset för det dyraste kortet som gäller i hela Skåne blir 1 249 kronor per 30 dagar från och med den 13 december. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Infrastruktur16 april, 2021

Små skillnader i punktlighet för danska och svenska tåg över Öresundsbron

Skillnaden i punktlighet för tågen som kör över Öresundsbron från Sverige till Danmark respektive från Danmark till Sverige är inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.