Samhälle
Pendlare återvänder till tågen över Öresund


Av de pendlare som valde bort tågen efter införandet av id-kontrollerna tycks en del ha återvänt till färdmedlet. Foto: News Øresund – Johan Wessman
När id-kontrollerna infördes rasade antalet Öresundspendlare som tog tåget till jobbet. Men sedan dess har många av dem återkommit, visar nya tal från Skånetrafiken och DSB.
Under årets första kvartal minskade Skånetrafikens försäljning av periodkort med fyra procent jämfört med samma period i fjol. Ser man bara till årets två första månader var minskningen åtta procent, vilket betyder att skillnaden jämfört med i fjol krympt i takt med att våren nalkats.
Samma mönster visar sig i antalet resenärer: under januari-februari var resandeminskningen tolv procent jämfört med årets två första månader 2015, men räknas mars och halva april med har den krympt till elva procent.
– Vi hade en kraftig minskning i januari, sedan var det lite bättre i februari och ännu lite bättre i mars, säger Skånetrafikens försäljningschef Camilla Bunke till News Øresund.
Hon misstänker att många pendlare som provat alternativa färdmedel återvänt till tågen.
– Kanske har man ett jobb där inte måste åka varje dag på sitt pendlarkort, för vi ser ju ändå på resandet att det har minskat, säger hon.
Försäljningen av enkelbiljetter har däremot inte påverkats särskilt mycket av införandet av id- och gränskontroller, uppger hon.
– Vi ser att det är en ganska bra försäljning av enstaka biljetter, där ser vi inte ett lika stort tapp. Det är för periodkorten ser vi en minskning, där pendlare kanske samåker eller själva tar bilen i stället, säger hon.
Under det första kvartalet i år ökade mycket riktigt trafiken över Öresundsbron med 4,1 procent jämfört med samma period i fjol, visar statistik från Øresundsbrokonsortiet. Ökningen kan dock i viss mån ha påverkats av att påsken inföll i mars i år, men i april i fjol.
News Øresund – Anna Palmehag
Fakta:
– Baserat på att resandet ökade under hösten hade Skånetrafiken i stället för en minskning av antalet resor räknat med att antalet skulle öka med i genomsnitt fem procent under 2016.
– Skånetrafikens uppgifter kommer från det danska tågbolaget DSB och utgår från mätningar vid id-kontrollerna.
– DSB:s egen presstjänst uppger dock att reseminskningen är 20 procent, inklusive den förlorade reseökningen. Presstjänsten hänvisar till de uppgifter som DSB lämnade i början av mars och News Øresund har inte fått svar på varför uppgifterna skiljer sig åt.
Fotnot: Talet för trafikökningen över Öresundsbron är justerat för att februari i år hade 29 dagar.
-
Danmark5 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur11 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur11 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden10 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv8 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv8 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle11 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028
-
Politik7 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner