Connect with us

Infrastruktur

Otålighet när beslut om en Malmöring dröjer

Publicerad

den

Katrin Stjernfeldt Jammeh Turning Torso webb

Malmö kommunstyrelses ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) ser järnvägstrafiken på den kommande Malmöringen som en viktig faktor för att utveckla bland annat stadsdelen Rosengård. Foto: News Øresund – Jenny Andersson

Rosengård är ett av Malmös viktigaste områden, inte minst för att skapa en socialt hållbar utveckling i staden. Det menar stadens ledande politiker som väntar på att få bygga en ny station i området när persontåg får köra på Kontinentalbanan, Malmöringen. Men beslutet låter vänta på sig från nationellt håll.

I Malmös översiktsplan lyfts Rosengård fram som en viktig del i stadens utveckling. Det framhöll kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) på en konferens i Malmö idag. Men byggandet i området är knutet till en kommande tågstation.
– När stationen är på plats och vi får fart på byggandet i det som kallas Amiralsstaden är det ett av de bästa sätten att lyfta staden socialt, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.

Men det nationella beslutet om att få till stånd en Malmöring där persontåg får trafikera Kontinentalbanan dröjer. Stadsbyggnadsdirektör Christer Larsson är otålig att komma igång.
– Vi förstår inte att det är så svårt och börjar blir rätt irriterade. Det har tagit för lång tid nationellt. Beslutet borde komma nästa år och då kan trafikeringen börja 2016. Det måste vara en vision, men jag vet inte om det är möjligt. Vi vill ha detta nu. Det här är inte bara ett järnvägsprojekt utan ett viktigt stadsutvecklingsprojekt, säger han till News Øresund.

Christer Larsson beskriver det som ett jätteprojekt och uppskattar att volymen för nybygge i Amiralsstaden rör sig om ett 1000-tal bostäder och många arbetsplatser. Han ser de gamla vägarna som barriärer i området som behöver kopplas ihop ytterligare med city.
Malmöringen planeras innefatta tre nya stationer (Östervärn, Rosengård och Persborg) samt Svågertorp och därefter via Hyllie köra vidare in i Citytunneln. Christer Larsson drömmer även om att kunna visa upp stadens expansion via järnvägen.
– Jag har en vision om att när allt är på plats ha en bostadsmässa där vi kan ta tåget runt staden och kliva av och på. På linjen finns alla våra stora projekt, säger han. (News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Infrastruktur18 april, 2021

Lyckat test av rekordlångt godståg från Tyskland via Danmark till Malmö

14 minuter försenat ankom på lördagsmorgonen ett rekordlångt godståg från Maschen utanför Hamburg till Malmö. Svenska Trafikverket testar längre (835...

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.