Connect with us

Samhälle

Öresundspendlare efterlyser bättre information och att Jojokorten ska kunna användas i Danmark

Publicerad

den

Oresundstog webb

Vid midnatt natten till måndag hade 188 Öresundspendlare lämnat in förslag till åtgärder som underlättar resandet över Öresund. Nu ska Pendklerklubben Kystbanen ställa samman förslagen och sända dem vidare till DSB och Skånetrafiken. Foto: News Øresund

Sätt upp informationsskärmar vid Metrostationen på Kastrup så att Öresundspendlarna kan se om de hinner med nästa tåg till Sverige och låt svenska Jojokort gälla i  Danmark och danska Rejsekort gälla i Sverige. Det är några av de 188 förslag på förbättringar för Öresundspendlare som lämnats in till Pendlerklubben Kystbanen. Förslagen ska nu lämnas vidare till DSB och Skånetrafiken.

Vid midnatt natten till måndag gick tiden ut för de Öresundspendlare som via Facebookgruppen BroenLive & Forum ville lämna in förslag på förändringar som underlättar tillvaron som Öresundspendlare. Initativet kommer från Pendlerklubben Kystbanen som sammanlagt fick in 188 förslag.
– Det är inte alla förslag som kan används som att “Skåne ska vara en del av Danmark” och det är många som kommit med samma förslag. Men det har också kommit många bra förslag, säger Ture Ertmann hos Pendlerklubben Kystbanen till News Øresund.

Flera förslag handlar om att pendlarna vill ha informationsskärmar vid Metrostationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup som talar om när nästa Öresundståg mot Sverige avgår. Då vet de om de behöver stressa eller kan ta det lugnt ner mot id-kontrollen och perrongen. Ett annat förslag handlar om att de svenska Jojokorten borde gälla i  Danmark och de danska Rejsekorten i Sverige. Förslagsställaren påpekar att det inte bara hjälper pendlare utan även skulle göra det lättare för danska turister att besöka Skåne.

Ett förslag tar upp att rulltrapporna vid stationerna ska lagas snabbare och att Skånetrafiken vid tågstopp över Öresundsbron borde sätta in ersättningsbussar i båda riktningar istället för att köra tomma returbussar tillbaka till Sverige från Kastrup. En annan pendlare påpekar att Skånetrafiken och DSB borde samarbeta bättre så att deras respektive appar direkt kan rapportera förseningar som uppstår i det andra landet. (News Øresund)

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Infrastruktur18 april, 2021

Lyckat test av rekordlångt godståg från Tyskland via Danmark till Malmö

14 minuter försenat ankom på lördagsmorgonen ett rekordlångt godståg från Maschen utanför Hamburg till Malmö. Svenska Trafikverket testar längre (835...

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.