Samhälle
Öresundsdebatten vecka 38: Northvolts kris uppmärksammas i Danmark och hårdare tag mot danska lantbrukets utsläpp

Kris för svenska batteritillverkaren Northvolt, hårdare tag mot danska lantbrukets utsläpp och nya danska Institut for vilde problemer vill hitta nya sätt att skapa politiska lösningar i en hastigt föränderlig värld. Det är innehållet i några rubriker från den senaste tidens Öresundsdebatt. News Øresund följer och sammanställer regelbundet aktuella debattartiklar och krönikor samt fördjupande reportage och intervjuer med fokus på Öresundsregionen, Danmark och Sverige.
Berlingske 19 september 2024: Konkurs truer Europas store håb i batterikabløbet
Den svenska batteriproducenten Northvolt är ett av de företag som är Europas framtidshopp i kapplöpningen med Kina och USA om tillverkningen av batterier till bland annat elbilar skriver Berlingske. Northvolt var först i Europa med att miljardsatsa på batterifabriker med fabrik i Skellefteå i norra Sverige och planer på fler fabriker i Tyskland och Kanada. Företaget har idag omkring 7 000 anställda och har fått investerare att satsa mer än 100 miljarder svenska kronor i verksamheten. Bland delägarna finns danska ATP, AP-fonder, svensk AMB men även Volkswagen, BMW och Goldman Sachs. Men nu börjar pengarna ta slut skriver Berlingske. Försäljningen av elbilar utvecklas inte som väntat och tyska bilföretaget BMW annulerade tidigare i år ett kontrakt med Northvolt på grund av sena batterileveranser. Det talas nu öppet om att det kan sluta med konkurs för Northvolt skriver Berlingske.
Dagens Industri 18 september 2024: Malmö – storstaden med mest potential
Malmö är den mest underskattade av de tre svenska storstäderna. Trots genomgripande förändringar med helt andra geografiska förutsättningar och en imponerande förvandling avspeglas detta inte i den nationella politikens hantering av staden. Det skriver Sydsvenska Industri- och Handelskammarens vd Stephan Müchler i en debattartikel i Dagens Industri.
Skånska Dagbladet 18 september 2024: Elväg, bussmetro och en metroförbindelse under Sundet
En elväg över Öresundsbron kan bli verklighet inom sex år och det skapar nya förutsättningar för en Bussmetro Öresund, en bussförbindelse över bron som kan avlasta tågtrafiken i väntan på en eventuell Öresundsmetro, en tunnelbana mellan Köpenhamn och Malmö.
”I dag pratas det i stort sett bara om en borrad tunnel för att förbinda Malmö med Köpenhamns metrosystem. Detta är i högprioriterat projekt som kommer att behövas i framtiden, Men det kommer att ta tid för ett beslut och att få metron på plats. Bussmetron är därför ett viktigt projekt att genomföra, inte minst med tanke på de kapacitets- och serviceproblem som Öresundstågen brottas med och som inte verkar kunna lösas inom överskådlig framtid. Dessutom behövs ingen en nybyggnation eftersom Öresundsbron redan finns på plats”. Det skriver debattörerna Uffe Palludan och Per H Nielsen i en debattartikel i Skånska Dagbladet.
Politiken 15 september 2024: Danmarks grønne superminister: Iltsvindet stopper jo ikke, hvis ikke vi stopper ulykken. Og ulykken er, at landbruget udleder kvælstof
Danmarks nya gröna superminister Jeppe Bruus varslar om hårda ingrepp mot lantbruket om inte lantbrukarna själva frivilligt säkrar att det skapas rent vatten i de danska fjordar och farvatten. I en intervju med Politiken slår han fast att han är klar med att införa nya regleringar.
Berlingske 14 september 2024: Politik er i stykker – Sigge Winther har en plan for at tæmme de vildeste problemer
”Man kan fråga sig om vi helt enkelt har nått gränsen för vad politiken kan lösa? Är frågor som fertilitet och olycka helt enkelt så svåra att det faktiskt är svårt för regeringen att lösa dem? Paradoxen med den moderna demokratin är att vi måste lösa några av de vildaste problemen som finns kvar, och vi måste göra det i en mycket högre takt än tidigare”, säger Sigge Winther Nielsen till Berlingske. Därför har han startat tankesmedjan Institut for vilde problemer och som nyligen bjöds in att tala för politikerna i Folketinget. Hans lösning på samhällets utmaningar är en kombination av svar från hundratals som berörs av en fråga och som sedan tolkas av konstgjord intelligens, AI.
Dagens Nyheter 14 september 2024: Efterlysta återförs från utlandet varje vecka
Håkan Wall är chef för den svenska polisens internationella enhet. I en intervju med Dagens Nyheter berättar han om att hundratals gängkriminella verkar från utlandet och att ett 80-tal av dessa sitter frihetsberövade.
– Vi får hem personer varje vecka på våra efterlysningar, både gängkriminella och andra brottsmisstänkta.
Sydsvenskan 10 september 2024: Varför förstår vi inte danska längre?
”Nordiska ministerrådet oroar sig för att svenskar och danskar blir sämre på att förstå varandra. Många pratar numera engelska när de åker till Köpenhamn. Hur blev det så? Och hur svårt är det egentligen att lära sig danska?”. Det skriver Sydsvenskan som inledningen till en intervju med språkforskaren Lone Koldtoft vid Lunds universitet som nyligen gett ut en handbok i danska riktad till svenskar.
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Öresundsbron klarar fyrdubbling av tågtrafiken för gods och passagerare – men det kräver ytterligare en sänktunnel mellan Pepparholm och Kastrup
-
Samhälle12 månader sedan
Greater Copenhagens vd går till Innovation Skåne