Samhälle
Øresundsdebatten vecka 1-2: Fredsälskande Sverige rustar för krig, avgörande veckor för Öresundsmetron och dansk valutafest i Skåne
![](https://www.newsoresund.se/wp-content/uploads/2023/01/Oresundsdebatten-vecka-1_2.jpg)
Fredsälskande Sverige gör det Danmark talar om – rustar för krig. Avgörande veckor för Öresundsmetron. Det nya Sverige blickar mot Danmark. Rekordsvag svensk krona skapar dansk köprusch i Skåne. Krav på en ”Øresundspakke” för att öka integrationen mellan Sverige och Danmark. Det är några av ämnena som tagits upp i danska och svenska medier i början av året. News Øresund följer och sammanställer regelbundet aktuella debattartiklar och fördjupande reportage och intervjuer med fokus på Öresundsregionen, Danmark och Sverige.
Sydsvenskan 12 januari 2023: Metro för tid och framtid
” I tio år har det talas om en tunnelbana under Öresund. Nu fattas avgörande beslut. Malmös tyngsta politiker står redo att tillsammans med Köpenhamn finansiera en miljökonsekvensutredning. Men avgörandet fattas – som så ofta för skånsk infrastruktur – på annat håll. Denna gång i Köpenhamn”. Det skriver Sydsvenskan i en ledare. Tidningen pekar på att endast det dyrare av två alternativ till utbyggnaden av Köpenhamns tunnelbanesystem, Metron, gör det möjligt att koppla den till en framtida Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö. Tidningen pekar sedan på fördelarna med en Öresundsmetro: Skåne knyts närmare Köpenhamn, fler sundspendlare kan ta metron som erbjuder såväl snabbhet som punktlighet medan övriga Sverige får nytta av den genom att Öresundsbron frigörs till fler gods- och fjärrtåg på väg mot Fehmarn Bält och kontinenten. ”Till nytta för Skåne, Sverige och hela Skandinavien”.
Berlingske 11 januari 2023: Analyse: De slumrede i årtier, men nu tager fanden ved dem. Svenskerne ruster sig til krig
”De gør alt det, vi danskere endnu kun taler om. Sender milliarder efter nye våben, fly og missiler og etablerer nye militære regimenter. Nu tager de næste skridt indkalder tusinder af unge svenskere til at tjene deres land. Putin-frygten har fået fat i de ellers så fredselskende svenskere”, skriver Berlingske i en analys med anledningen av den svenska regeringens besked om att antalet värnpliktiga ska öka och att civilplikten ska återinföras.
Sydsvenskan 10 januari 2023: De kommande veckorna avgörs om Malmö kan få metro till Köpenhamn
Köpenhamns kommun väntas under våren besluta om sträckningen för nästa utbyggnad av stadens tunnelbana, Metron. Sydsvenskan noterar att beslutet blir avgörande för om Malmö och Köpenhamns planer på en tunnelbana mellan städerna, Öresundsmetron, blir möjlig att realisera. I höstas var två olika förslag till utbyggnad av Köpenhamns Metro ute på remiss (høring). Inom kort ska nu Köpenhamns kommun och danska staten besluta om vilket förslag som ska gå vidare till en miljökonsekvensutredning under 2023-2024. Det är detta val, som sker nu i början av 2023, som kan bli avgörande för om en Öresundsmetro blir möjlig att bygga. Det formella beslutet om utbyggnaden av Metron i Köpenhamn görs sedan när miljökonsekvensutredningen är klar.
Det finns två förslag till utbyggnad av Köpenhamns Metro. Båda förslagen siktar mot trafik till den kommande konstgjorda halvön Lynetteholm. M5 Orange beräknas kosta 5,5 miljarder danska kronor med en sträckning från Østerport till Lynetteholm med fyra stationer. M5 Lila beräknas kosta 13,7 miljarder danska kronor med nio stationer längs en linje som sträcker sig vidare över Refshaleøen ner runt Amager. För mer än den dubbla kostnaden ger M5 Lila dels en bättre avlastning av det redan tidvis överbelastade Metrosystemet, dels ger det en möjlighet att bygga in en så kallad avgreningskammare för en framtida anslutning av en Øresundsmetro. Sydsvenskan skriver att Malmös politiker beslutat att de tillsammans med Köpenhamns politiker ska underteckna en avsiktsförklaring om finansiering av en miljökonsekvensutredning av en Øresundsmetro så att denna kan ske samtidigt med miljökonsekvensutredningen av utbyggnaden av Metron i Köpenhamn. Men miljökonsekvensutredningen av Öresundsmetron lär enbart bli aktuell om Köpenhamn och danska staten beslutar sig för att gå vidare med det dyrare alternativet, M5 Lila. Läs mer om planerna i News Øresund den 17 november 2022.
Expressen 6 januari 2023: Det finns mer att lära av Danmark än bara straff
”Sveriges regering blickar mot Danmark när det gäller brott och straff – men det finns mycket att lära även i sociala frågor…Barnens rätt till stabilitet och trygghet trumfar omsorgssviktande föräldrars rätt till en andra och tredje chans. I Danmark, åtminstone”. Det skriver Expressen som i en ledare menar att Sverige fortsatt prioriterar föräldrarnas rätt före barnens och satsar på fosterhemsplaceringar före inrikes adoptioner. Detta trots att tidningen pekar på flera studier som visat att fosterhemsplacerade barn klarar sig sämre än infödda barn som istället blev adopterade. Den svenska socialtjänstlagen sätter nämligen återförening med ursprungsfamiljen som det övergripande målet. Här lyfter tidningen fram Danmark som en positiv motbild. Sedan landets statsminister Mette Frederiksen i en blocköverskridande överenskommelse i Folketinget beslutade att utöka möjligheten till nationella adoptioner också då familjen motsätter sig det. Det har resulterat i att antalet tvångsadoptioner i Danmark ökat från 10 till cirka 30 per år skriver Expressen.
Jyllands-Posten 5 januari 2023: Det nye blå-gule Sverige kigger mod Danmark
”Sverige forbereder sig på at håndtere trusler indefra og udefra. Det er lige nu blevet Danmark, der ses som et foregangsland, og vi fra ambassaden er klar til at levere danske løsninger, også i det nye blå-gule år”, skriver Kristina Miskowiak Beckvard, Danmarks ambassadör i Sverige, i en krönika i Jyllands-Posten. Ambassadören noterar hur den nya svenska regeringen, med stöd av Sverigedemokraterna, blickar mot danska lösningar inom kriminalpolitiken men också om ett allt viktigare försvarssamarbete med tanke på kriget i Ukraina och Sveriges Natoansökan. Hon lyfter även fram Sveriges intresse för Danmarks stora satsningar på vindkraft och att omvandla vindkraftsel till gröna bränslen genom power-to-x samt intresset för life science klustret och danska erfarenheter av stadsplanering och digitalisering. ”Efterspørgslen er ikke begrænset til Stockholm. Det sydlige Sverige, herunder Øresundsregionen, er naturligt relevant set fra et dansk perspektiv”.
TV2 Kosmopol 4 januari 2023: Historisk kursfald lokker danskerne til Sverige: ”Der er mange penge at spare”
Inte sedan 2009 har den svenska kronan varit billigare i förhållande till den danska kronan. Nu får danska shoppingturister i Skåne mer för pengarna efter att värdet på den svenska kronan försvagats. För cirka ett år sedan kostade det 75 danska kronor att växla till sig en svensk hundralapp. Nu kostar det 67 danska kronor skriver TV2 Kosmopol som noterar att det finns gott om bilar med danska nummerplåtar på parkeringen till köpcentrat Emporia i Hyllie som ligger bara några kilometer från Öresundsbrons svenska brofäste.
Sydsvenskan 4 januari 2023: ”Varför inte en gemensam ’Øresundspakke’ mellan Sverige och Danmark?”
Øresundsbro Konsortiets vd Linus Eriksson skriver i en debattartikel i Sydsvenskan att ”Öresundsregionen behöver en plan som såväl regionala som nationella politiker och företrädare för näringslivet kan enas om. Min förhoppning är att 2023 blir året där vi förverkligar en sådan plan tillsammans och börjar återuppleva optimismen med en fast förbindelse mellan Danmark och Sverige”. Han vill att planen ska handla om hur arbetspendlingen över Öresund fördubblas till 30 000 personer år 2030 och alla flaskhalsar i järnvägen byggs bort så att alla tåg över Öreundsbron har en punktlighet på mins 95 procent – även i rusningstid. Han pekar på att de senaste tio åren har Öresundstrafiken och pendlingen präglats av stagnation.
Borås Tidning 4 januari 2023: Gränskontroller är en dyr och dålig politisk show
”Att röra sig fritt mellan Danmark och Sverige borde vara en självklarhet för den breda allmänheten” skriver Borås Tidning i en ledare och noterar att det mellan 1952 och 2015 var möjligt att fritt resa mellan Danmark och Sverige. ”Sedan kom gränskontrollerna”. Tidningen skriver att argumenten från statsmakten varit flera: stoppa flyktingar och senare skydd mot terrorister, kriminella och covid. 20 miljoner kontroller av gränspolisen gav bara något enstaka vapenbeslag noterar tidningen och tar upp Sydsvenska handelskammarens beräkning om att gränskontrollerna medför en årlig förlust på 1,5 miljarder kronor för Öresundsregionen. ”I huvudstaden finns det emellertid ingen förståelse och respekt för de negativa konsekvenserna – trots att båda migrationsministrarna Morgan Johansson (S) och Maria Malmer Stenergard (M) är skåningar. Kanske är den bästa liknelsen att alla tåg mellan Uppsala och Stockholm skulle tvingas stanna vid Arlanda för att kontrollera alla passagerares id-handlingar. Det skulle aldrig hända”.
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark10 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna
-
Samhälle11 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år