Infrastruktur
Öresundsbrons vinst minskade med 37 procent under 2020 – färre personbilar men nästan oförändrat antal lastbilar

Betydligt färre personbilar, nästan lika många lastbilar, 600 000 trogna BroPasskunder och ett resultat som föll med 37 procent men ändå slutade på plus 801 miljoner danska kronor före värdeförändring. Så kan coronaåret 2020 sammanfattas för Öresundsbron och dess ägare Øresundsbro Konsortiet som på måndagen presenterade sitt bokslut.
Fordonstrafiken över Öresundsbron minskade med 39 procent under coronapandemins 2020, året då bron fyllde 20 år. Ändå kan ägaren Øresundsbro Konsortiet i bokslutet för 2020 redovisa en vinst på 801 miljoner danska kronor före värdeförändring, en minskning med 37 procent jämfört med 2019. Två stabiliserande faktorer som håller uppe vinstnivån är dels en i stort sett oförändrad godstrafik över bron, dels att intäkterna från järnvägstrafiken är indexerade och därför inte påverkades av pandemin. Driftskostnaderna minskade dessutom förra året med 10 miljoner kronor medan finansieringskostnaderna minskade med 57 miljoner kronor. Återbetalningstiden fram till 2050 bedöms inte ha påverkats av nedgången under 2020 uppger konsortiet.
Att gränsen mellan Danmark och Sverige i omgångar delvis stängts i båda riktningar gav ett kraftigt fall för personbilstrafiken över bron medan godstrafiken minskade med mindre än en procent. Under hela coronapandemin har godstrafiken varit undantagen såväl gränsstängningar som krav på smittester. Totalt gjordes 4,8 miljoner enkelresor på vägen medan miljontals tågpassagerare passerade över Öresundsbron under 2020.
Øresundsbro Konsortiet noterar även att även om antalet personbilsresor minskat kraftigt så har cirka 600.000 BroPasskunder valt att behålla sina avtal.
– Vi ser att gränskontroller, restriktioner och mer tid hemma påverkat trafiken över sundet. Men genomsnittet på cirka 12.500 vägresor per dag visar samtidigt att bron förblir en viktig länk för många människor och företag. Just brobyggandet över sundet präglade också våra aktiviteter under 20-årsjubileet, som firades under anpassade former, säger Linus Eriksson, vd för Øresundsbro Konsortiet.
– Trafiken och integrationen har puttats tillbaka i tiden under pandemin. När vi lär av året som gått behöver vi skapa förutsägbarhet och enkelhet för alla på båda sidor om sundet, då det finns fortfarande en stor outnyttjad potential i den gemensamma Öresundsregionen (News Øresund)
Förändring av fordonstrafiken över Öresundsbron under 2020
(jämfört med trafiken under 2019)
-38,6 Total fordonstrafik
-42% Personbilstrafik, varav
-27% Pendlingstrafik
-44% Fritidstrafik
-48% Företagstrafik
-52% Kontanttrafik
-0,6% Godstrafik, varav
+3,8% Varubilar
-1,4% Lastbilar
-65,6% Busstrafik
Källa: Øresundsbro Konsortiet
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark12 månader sedan
Stora dansk-tyska satsningar inför Fehmarn Bält-tunneln – Sverige satsar på att underlätta för den befintliga tågtrafiken
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060