Connect with us

Infrastruktur

Nytt förslag om HH-förbindelse utan Ring 5

Publicerad

den

En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör kan löna sig utan att en ny motor- och järnvägsring byggs runt Storköpenhamn, den så kallade Ring 5. Det visar en rapport som Öresundskomiteen precis offentliggjort. Dessutom föreslås HH-förbindelsen på sikt kunna finansiera en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö.

34 miljarder danska kronor uppskattas prislappen vara för en HH-förbindelse för persontåg och biltrafik, men utan en godstågstunnel och Ring 5. Återbetalningen beräknas ta 24 år och det föreslås att överskottet från förbindelsen används till att finansiera en metrotunnel mellan Köpenhamn och Malmö.

Originalförslaget om Ring 5, en ny motorväg och järnväg från Helsingör till Köge runt Köpenhamn, har varit en öm punkt i Danmark där kritiken bland annat varit att ökad trafik på Nord- och Mittsjälland kan få negativa konsekvenser för boende, natur och miljö. I den nya rapporten föreslås det istället att det byggs en ny tvåfilig väg i vardera riktningen medan persontågen får använda de befintliga spåren. Godstågstrafiken förutsätts köra över Öresundsbron som efter uppgradering av stationen vid Köpenhamns flygplats samt den nya stationen Ny Ellebjerg väntas få ökad kapacitet. På längre sikt kommer det dock att uppstå ytterligare behov av att uppgradera kapaciteten för godstrafik över Öresund, enligt rapporten.

Den nya rapporten är en uppdatering av förslagen i Interregprojektet IBU, som 2009-2010 bland annat utredde möjligheterna för en fast förbindelse mellan Helsingör och Helsingborg. Det är den dansk-svenska politiska samarbetsorganisationen Öresundskomiteen som har beställt uppdateringen.

Utöver de båda förslagen om en HH-förbindelse och en Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn utreder Landskrona möjligheten att bygga en fast förbindelse till Nordhamnen i Köpenhamn. (News Øresund)

 

Fakta från rapporten ”IBU-update” om en fast HH-förbindelse

En HH-förbindelse utan Ring 5 och godstunnel skulle kosta 34 miljarder danska kronor att bygga och kan återbetalas på 24 år.

Det kommer att ta 8 minuter att köra bil över förbindelsen och 5 minuter med tåg. Förbindelsen väntas reducera restiden med tåg mellan Helsingborg och Köpenhamn till 40 minuter.

Cirka 26 000 bilar och 20 000 tågresenärer förväntas använda den fasta förbindelsen dagligen i 2030.

Källa: IBU-update

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle25 september, 2020

Svensk och dansk polis på plats i Köpenhamn i nya samarbetet Gränscenter Öresund

Nya dansk-svenska polissamarbetet Gränscenter Öresund är i full gång. Sedan början av september finns svensk polis på plats i Köpenhamn...

Samhälle24 september, 2020

Spridningen av Covid-19 fortsätter att öka i Köpenhamn

Spridningen av covid-19 fortsätter att öka i Köpenhamn men även stora delar av övriga Danmark. På torsdagen redovisade Statens Serum...

Longreads24 september, 2020

Internationell rekrytering lyfte dansk e-handelsjätte i Malmö

Med en dansk ledning, anställda från hela världen och huvudsäte i Malmöstadsdelen Hyllie utgör e-handelsbolaget Boozt.com själva sinnebilden av ett...

Danmark24 september, 2020

Ny skandal kring FE och insamling av underrättelser i Danmark

Det stormar kring den danska underrättelsetjänsten FE, Forsvarets Efterretningstjeneste. Nya uppgifter kring underrättelsetjänsten kommer från Danmarks Radio som erfar att Forsvarets...

Fastighet24 september, 2020

Misstanke om byggfusk stoppar höghusbygge i Köpenhamn som skulle förvärvas av Heimstaden i Malmö

Bygget av ett 86 meters höghus på Faste Batteri Vej på Amager har stoppats av Köpenhamns kommun sedan borrprover visat...

Life Science24 september, 2020

LEO Pharma kan få en ny medägare innan jul

En internationell investeringsbank söker just nu en ny investerare till LEO Pharma för att påskynda en ny strategi. LEO Pharma,...

Danska kommuner väljer i vissa fall att riva bostadsfastigheter för att inte komma med på ghettolistan. Foto: News Øresund
Danska kommuner väljer i vissa fall att riva bostadsfastigheter för att inte komma med på ghettolistan. Foto: News Øresund
Politik24 september, 2020

Fler partier vill inte uppdatera ”ghettolistan” i Danmark

Den så kallade ”ghettolistan” i Danmark klassar särskilt socialt utsatta områden. I december varje år uppdateras listan, men nu vill...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.