Connect with us

Infrastruktur

Nytt förslag om HH-förbindelse utan Ring 5

Publicerad

den

En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör kan löna sig utan att en ny motor- och järnvägsring byggs runt Storköpenhamn, den så kallade Ring 5. Det visar en rapport som Öresundskomiteen precis offentliggjort. Dessutom föreslås HH-förbindelsen på sikt kunna finansiera en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö.

34 miljarder danska kronor uppskattas prislappen vara för en HH-förbindelse för persontåg och biltrafik, men utan en godstågstunnel och Ring 5. Återbetalningen beräknas ta 24 år och det föreslås att överskottet från förbindelsen används till att finansiera en metrotunnel mellan Köpenhamn och Malmö.

Originalförslaget om Ring 5, en ny motorväg och järnväg från Helsingör till Köge runt Köpenhamn, har varit en öm punkt i Danmark där kritiken bland annat varit att ökad trafik på Nord- och Mittsjälland kan få negativa konsekvenser för boende, natur och miljö. I den nya rapporten föreslås det istället att det byggs en ny tvåfilig väg i vardera riktningen medan persontågen får använda de befintliga spåren. Godstågstrafiken förutsätts köra över Öresundsbron som efter uppgradering av stationen vid Köpenhamns flygplats samt den nya stationen Ny Ellebjerg väntas få ökad kapacitet. På längre sikt kommer det dock att uppstå ytterligare behov av att uppgradera kapaciteten för godstrafik över Öresund, enligt rapporten.

Den nya rapporten är en uppdatering av förslagen i Interregprojektet IBU, som 2009-2010 bland annat utredde möjligheterna för en fast förbindelse mellan Helsingör och Helsingborg. Det är den dansk-svenska politiska samarbetsorganisationen Öresundskomiteen som har beställt uppdateringen.

Utöver de båda förslagen om en HH-förbindelse och en Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn utreder Landskrona möjligheten att bygga en fast förbindelse till Nordhamnen i Köpenhamn. (News Øresund)

 

Fakta från rapporten ”IBU-update” om en fast HH-förbindelse

En HH-förbindelse utan Ring 5 och godstunnel skulle kosta 34 miljarder danska kronor att bygga och kan återbetalas på 24 år.

Det kommer att ta 8 minuter att köra bil över förbindelsen och 5 minuter med tåg. Förbindelsen väntas reducera restiden med tåg mellan Helsingborg och Köpenhamn till 40 minuter.

Cirka 26 000 bilar och 20 000 tågresenärer förväntas använda den fasta förbindelsen dagligen i 2030.

Källa: IBU-update

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Infrastruktur5 timmar sedan

Arlanda Express köper nya tåg för fyra miljarder kronor

Bolaget A-Train, som driver och äger Arlanda Express, köper sju nya snabbtåg som ska ersätta de nuvarande sju tågen 2029,...

Infrastruktur2 timmar sedan

Timbros vd i Dagens Industri: ”Så byggde Köpenhamn Nordens huvudstad”

Under rubriken ”Så byggde Köpenhamn Nordens huvudstad” har den svenska tankesmedjan Timbros vd PM Nilsson skrivit en krönika i Dagens...

Danmark4 timmar sedan

Beslutet att sparka läkemedelbolaget Novo Nordisk vd väcker förvåning och oro i Danmark

Förra fredagens besked om att Novo Nordisk vd och koncernchef Lars Fruergaard Jørgensen tvingas sluta har väckt både förvåning och...

Danmark1 dag sedan

Växelkurs och prisskillnader gynnar danskar som köper fritidshus i Skåne

Svenska fritidshus är billigare att köpa än danska, och prisskillnaderna är särskilt stora mellan Själland och södra Sverige. Det visar...

Arbetsmarknad1 dag sedan

Lågkonjunkturen dröjer sig kvar i Skåne – och skillnaderna inom länet ökar

Lågkonjunkturen fortsätter i hela landet, så även i Skåne. Men utvecklingen är inte lika dramatisk som tidigare, och det finns...

Hållbarhet1 dag sedan

Svensk klimatutredning vill skära av Östersjön från världshaven

För att minska risken för översvämningar vid Sveriges och Danmarks kuster bör en gigantisk damm byggas mellan Skagen och Bohuslän....

Hållbarhet3 dagar sedan

Bron 25 år: ”Gör vi bra saker flyttar naturen in”

När man på allvar började planera Öresundsbron var det många som oroade sig över hur miljön i Öresund skulle påverkas....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.