Connect with us

Infrastruktur

Nytt förslag om HH-förbindelse utan Ring 5

Publicerad

den

En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör kan löna sig utan att en ny motor- och järnvägsring byggs runt Storköpenhamn, den så kallade Ring 5. Det visar en rapport som Öresundskomiteen precis offentliggjort. Dessutom föreslås HH-förbindelsen på sikt kunna finansiera en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö.

34 miljarder danska kronor uppskattas prislappen vara för en HH-förbindelse för persontåg och biltrafik, men utan en godstågstunnel och Ring 5. Återbetalningen beräknas ta 24 år och det föreslås att överskottet från förbindelsen används till att finansiera en metrotunnel mellan Köpenhamn och Malmö.

Originalförslaget om Ring 5, en ny motorväg och järnväg från Helsingör till Köge runt Köpenhamn, har varit en öm punkt i Danmark där kritiken bland annat varit att ökad trafik på Nord- och Mittsjälland kan få negativa konsekvenser för boende, natur och miljö. I den nya rapporten föreslås det istället att det byggs en ny tvåfilig väg i vardera riktningen medan persontågen får använda de befintliga spåren. Godstågstrafiken förutsätts köra över Öresundsbron som efter uppgradering av stationen vid Köpenhamns flygplats samt den nya stationen Ny Ellebjerg väntas få ökad kapacitet. På längre sikt kommer det dock att uppstå ytterligare behov av att uppgradera kapaciteten för godstrafik över Öresund, enligt rapporten.

Den nya rapporten är en uppdatering av förslagen i Interregprojektet IBU, som 2009-2010 bland annat utredde möjligheterna för en fast förbindelse mellan Helsingör och Helsingborg. Det är den dansk-svenska politiska samarbetsorganisationen Öresundskomiteen som har beställt uppdateringen.

Utöver de båda förslagen om en HH-förbindelse och en Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn utreder Landskrona möjligheten att bygga en fast förbindelse till Nordhamnen i Köpenhamn. (News Øresund)

 

Fakta från rapporten ”IBU-update” om en fast HH-förbindelse

En HH-förbindelse utan Ring 5 och godstunnel skulle kosta 34 miljarder danska kronor att bygga och kan återbetalas på 24 år.

Det kommer att ta 8 minuter att köra bil över förbindelsen och 5 minuter med tåg. Förbindelsen väntas reducera restiden med tåg mellan Helsingborg och Köpenhamn till 40 minuter.

Cirka 26 000 bilar och 20 000 tågresenärer förväntas använda den fasta förbindelsen dagligen i 2030.

Källa: IBU-update

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad15 oktober, 2021

Rekordstor arbetskraftsbrist i Danmark och historiskt låg arbetslöshet

Efter återöppningen av samhället i Danmark har det funnits ett stort behov av arbetskraft och flera branshcer upplever brist. Danmarks...

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

Arbetslösheten i Sverige sjunker – arbetskraftsbristen allt tydligare

I slutet av september hade den svenska arbetslösheten sjunkit till 7,5 procent från 9,0 procent samma månad ifjol. I Skåne...

Arbetsmarknad15 oktober, 2021

Malmös kommunalråd: Återstarten efter pandemin ger kraft till mer Öresundssamarbete

Gränshinder måste lösas och många parter sluta upp för att skapa större möjligheter att arbeta över Öresund. Det var Sedat...

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

Köpenhamns arbetsmarknadsborgmästare ber danska transportministern om fler Öresundståg

Cecilia Lonning-Skovgaard (V), borgmästare för arbetsmarknad i Köpenhamn, har skickat ett brev till danska transportministern Benny Engelbrecht (S) där hon...

Infrastruktur15 oktober, 2021

Öresundstågen går åter var tionde minut över Öresund under rusningstid från december

Skånetrafiken och DSB inför återigen tiominuterstrafik över Öresundsbron i rusningstid från och med den 11 december, som en följd av...

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

3 000 nya arbetstillfällen i Skellefteå ­– skåningar erbjuds jobb

I ett samarbete mellan Malmö stad och EU-projektet Relocate, som drivs av Region Västerbotten tillsammans med Northvolt och Skellefteå kommun,...

Danmark15 oktober, 2021

Danskt regeringsutspel: ny nationell arkitekturpolitik ska tas fram

Danmarks regering kommer inom kort att tillsätta en expertgrupp som ska ta fram en ny nationell arkitekturpolitik, som ska fungera...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.