Connect with us

Infrastruktur

Nytt förslag om HH-förbindelse utan Ring 5

Publicerad

den

En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör kan löna sig utan att en ny motor- och järnvägsring byggs runt Storköpenhamn, den så kallade Ring 5. Det visar en rapport som Öresundskomiteen precis offentliggjort. Dessutom föreslås HH-förbindelsen på sikt kunna finansiera en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö.

34 miljarder danska kronor uppskattas prislappen vara för en HH-förbindelse för persontåg och biltrafik, men utan en godstågstunnel och Ring 5. Återbetalningen beräknas ta 24 år och det föreslås att överskottet från förbindelsen används till att finansiera en metrotunnel mellan Köpenhamn och Malmö.

Originalförslaget om Ring 5, en ny motorväg och järnväg från Helsingör till Köge runt Köpenhamn, har varit en öm punkt i Danmark där kritiken bland annat varit att ökad trafik på Nord- och Mittsjälland kan få negativa konsekvenser för boende, natur och miljö. I den nya rapporten föreslås det istället att det byggs en ny tvåfilig väg i vardera riktningen medan persontågen får använda de befintliga spåren. Godstågstrafiken förutsätts köra över Öresundsbron som efter uppgradering av stationen vid Köpenhamns flygplats samt den nya stationen Ny Ellebjerg väntas få ökad kapacitet. På längre sikt kommer det dock att uppstå ytterligare behov av att uppgradera kapaciteten för godstrafik över Öresund, enligt rapporten.

Den nya rapporten är en uppdatering av förslagen i Interregprojektet IBU, som 2009-2010 bland annat utredde möjligheterna för en fast förbindelse mellan Helsingör och Helsingborg. Det är den dansk-svenska politiska samarbetsorganisationen Öresundskomiteen som har beställt uppdateringen.

Utöver de båda förslagen om en HH-förbindelse och en Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn utreder Landskrona möjligheten att bygga en fast förbindelse till Nordhamnen i Köpenhamn. (News Øresund)

 

Fakta från rapporten ”IBU-update” om en fast HH-förbindelse

En HH-förbindelse utan Ring 5 och godstunnel skulle kosta 34 miljarder danska kronor att bygga och kan återbetalas på 24 år.

Det kommer att ta 8 minuter att köra bil över förbindelsen och 5 minuter med tåg. Förbindelsen väntas reducera restiden med tåg mellan Helsingborg och Köpenhamn till 40 minuter.

Cirka 26 000 bilar och 20 000 tågresenärer förväntas använda den fasta förbindelsen dagligen i 2030.

Källa: IBU-update

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Danmark15 augusti, 2019

Internt bråk om partiets inriktning har skakat Venstre

Valet mellan att skarpt rikta in sig som högeralternativet i dansk politik, eller att hålla dörren öppen för ett mittensamarbete...

Life Science15 augusti, 2019

EU-pengar till nytt dansk-svenskt life science-samarbete

Flera organisationer i regionens life science-kluster, Medicon Valley, har gått samman om att bilda ett gemensamt konsortium. Förhoppningen är att...

Danmark15 augusti, 2019

Turismen i Köpenhamn kan fördubblas till 2030 visar analys

Mellan 2007 och 2017 ökade antalet turistövernattningar med 15 procent i Danmark och med 68 procent i Region Hovedstaden. I...

Bostad/fastighet15 augusti, 2019

Svenskt fastighetsbolag rekryterar landschef för Danmark

Samhällsbyggnadsbolaget (SBB) i Norden rekryterar Ola Svensson som landschef för Danmark och regionchef för Öresundsregionen, uppger man i ett pressmeddelande....

Infrastruktur15 augusti, 2019

Ökad fritidstrafik men färre pendlare över Öresundsbron

Pendlartrafiken över Öresundsbron har minskat under första halvåret 2019 jämfört med samma period 2018. Samtidigt har den ökade valutaskillnaden bidragit...

Politik15 augusti, 2019

Samtal förs om att Blekinge ska gå med i Greater Copenhagen-samarbetet

I samband med att Danmarks ambassadör i Sverige, Ove Ullerup, på tisdagen besökte Blekinges landshövding i Karlskrona rapporterar regionala medier...

Cleantech15 augusti, 2019

Premiär idag för dansk elfärja

Klockan 06.20 på torsdagsmorgonen lade den nya elfärjan Ellen ut från kajen i Søby på Ærø för att i all...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.