Infrastruktur
Ny körplan ger fyra minuter längre resa Köpenhamn H – Hyllie
Skånetrafiken och DSB dubblar väntetiden vid tågbytet på Kastrup för resenärer mot Sverige, men resten av restiden förkortas så att den totala resan Köpenhamn H-Hyllie bara blir fyra minuter längre. Syftet är att skapa ett robustare system med färre förseningar, uppger Skånetrafiken. För resenärer med Bornholmståget från Ystad blir resan till flygplatsen besvärlig, eftersom tåget inte längre kommer att stanna där.
Enligt Skånetrafikens och DSB:s reseplanerare tar resan mellan Köpenhamn Huvudbangård och Malmö Central 75 minuter, sedan gräns- och id-kontrollerna infördes. Men i verkligheten har de flesta hunnit med att göra tågbytet vid Köpenhamns flygplats på nio i stället för de 29 minuter som föreslås i reseplaneraren och resan har därmed bara tagit 55 minuter.
Från och med den 11 december, då en ny körplan införs på båda sidor sundet, kommer resan mellan de båda stationerna enligt Skånetrafikens reseplanerare att ta 57 minuter, alltså en förlängning med två minuter.
För den som reser från Köpenhamns H till Hyllie kommer resan att ta fyra minuter längre tid än i dag, från 38 (om man hinner det snabba bytet på Kastrup) till 42 minuter. Därefter kör alltså Öresundstågen in ytterligare två minuter på sträckan till Malmö C.
Enligt Skånetrafikens tågchef Magnus Andersson är målet med förändringen, som även innebär att tågen går fyra minuter tidigare från Köpenhamns H, att förbättra punktligheten och anpassa körplanen efter att många tåg från Danmark hittills fått stå och vänta utanför stationen på Kastrup.
– I praktiken blir det bättre robusthet och man behöver inte sitta som på nålar och hoppas på att man kommer in på stationen i rätt tid, säger han till News Øresund.
Bornholmsresenärerna med DSB-tåget från Ystad kommer dock att få sin resa än mer förlängd om de ska till Köpenhamns flygplats. Enligt DSB kommer resan att ta minst 46 minuter längre än i dag, eftersom resenärerna behöver byta tåg på Huvudbangården och sedan åka tillbaka till Kastrup.
– Bakgrunden till förändringen är den id-kontroll som vi ska utföra. Den har inneburit att vi inte har kunnat köra punktligt, även om vi har kört färre tåg kring flygplatsen. Det har varit otillfredsställande för många resenärer och därför har vi varit tvungna att göra den här förändringen i körplanen, säger DSB:s informationschef Tony Bispeskov till TV 2 Bornholm.
Om tiominuterstrafiken återupptas under 2017, vilket bland annat DSB och Skånetrafiken nu undersöker möjligheterna för, kommer körplanen att behöva göras om på nytt.
(News Øresund – Anna Palmehag)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna
-
Samhälle11 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år